Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fylla på vatten till golvvärme och nu läcker det. Akut hjälp!  (läst 5255 gånger)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Skulle fylla på tanken till golvvärmen pga att värmen försvunnit fort i vårat hus. Insåg försent att jag inte har någon aning om vad jag sysslat med. Small till och nu läcker det vatten ur den kranen som är längt till höger i bild på den röda nuvaddetär.



Vad händer och vad bör jag göra?
« Senast ändrad: 05 jan-17 kl 12:02 av Superkissekatten »

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Om du vill ring mig 0722197847 Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
den till vänster ser ut som en automatisk avluftare den till höger säkerhetsventil
var fyllde du på systemet?
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
den till vänster ser ut som en automatisk avluftare den till höger säkerhetsventil
var fyllde du på systemet?

Har riktigt dålig sändning där vi bor. Men ratten längst upp till höger på bild öppnade jag.



När det "puffade" till så stängde jag den snabbt och upptäckte då vattnet på golvet och den droppande öppningen ( Som för övrigt har en pil utåt)

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Den läckande kranen

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Då e nog systemet fullt vattnet kom ut från denhögra ventilen på det röda säkerhetskärlet?
då e de nog till att testa om golvvärmen funkar nu. kan komma mer vatten när systemet värms upp.
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
sen e de så om man int motonerar den ventilen kan den kärva o fastna ibland i öppet läge.

om du vrider snabbt så pån  så öppnas den o stänger så kanske den tätar prova det.
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
sen e de så om man int motonerar den ventilen kan den kärva o fastna ibland i öppet läge.

om du vrider snabbt så pån  så öppnas den o stänger så kanske den tätar prova det.

Jätte fint! Tack. Får se om det hjälper. Vad gör den röda behållaren?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Det är ett säkerhetskärl  eller det rätta namnet  Tryckexpansionskärl den tar upp vattnets utvidgning när det värms

upp annars skulle rör eller slangar kunna spricka av trycket. det är därför det är så viktigt att

motionera säkerhetsventilerna där dom finns finns även på varmvattenberedare.
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Nu rinner det inte vatten utan droppar bara, dock så sjunker trycket, stod på 1 bar från början och allt eftersom det läcker så sjunker baren, så nu står det på ca en halv bar. vad händer om det fortsätter sjunka? Tänker lite att om trycket försvinner ihop med att vattnet läcker ut så kanske det inte kommer in något vatten i systemet, därav ingen värme i kåken?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Om du inte har en hel dröse otur att du fått en spricka någon annanstans i systemet.

För att säkerställa att det inte är så motionera säkerhetsventilen så att den inte läcker.
Sedan så fyller du på så pass mycket att du kommer upp i det tryck som ditt system skall ha.
Sjunker det då..
Då har du ett problem. Och måste leta reda på var du har läckan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
Kan läckan vara den på tryckexpansiontkärlet? När jag motionerar den, hur gör jag för att det inte ska komma massa vatten där inne? Går det alltså att tömma på något smidigare  vis?

Superkissekatten

  • Inlägg: 36
    • Västergötland
EDIT. Får lära mig att läsa ordentligt.

Nu läcker det inget efter att jag motionerat den. Hur gör jag för att fylla på vatten på bästa sätt utan att göra sönder något nu då?

statustrött

  • Inlägg: 160
 Om gummiblåsan i expansionskärlet är trasig får men roblem med trycket. Pröva trycka på den lilla pinnen mitt i bilventilen som sitter i botten på kärlet. Bara lite snabbt det ska komma luft då, om det kommet vatten är kärlet trasigt.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
Du gör inte sönder något så länge säven funkar. Men 1 bars tryck ska ju vara fullt tillräckligt

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 5 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser