Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka sockerfritt?  (läst 2806 gånger)

Lindblomman

  • Gäst
Baka sockerfritt?
« skrivet: 08 dec-16 kl 23:00 »
Är det någon som har recept på sockerfritt fikabröd som inte är urtrist och utan smak?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-16 kl 10:01 »
Det är väl bara att utesluta sockret och ev ersätta det med aspartamprodukt typ Canderel.
Fast jag personligen förstår inte riktigt vitsen med sockerfritt kaffebröd, de flesta kolhydraterna döljer sig ju för det mesta i mjölet - nästan oavsett tillsatt mängd socker så är kaffebröd en kolhydratbomb. Bättre att bara minska på mängden socker i bakverken, de blir oftast lika goda ändå, eller ja en vänjer sig snabbt vid det. Ungefär som att sluta använda socker i kaffe, det tar några gånger sen vill en aldrig mer ha socker i kaffet.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-16 kl 10:03 »
Det är väl bara att utesluta sockret och ev ersätta det med aspartamprodukt typ Canderel.
Fast jag personligen förstår inte riktigt vitsen med sockerfritt kaffebröd, de flesta kolhydraterna döljer sig ju för det mesta i mjölet - nästan oavsett tillsatt mängd socker så är kaffebröd en kolhydratbomb. Bättre att bara minska på mängden socker i bakverken, de blir oftast lika goda ändå, eller ja en vänjer sig snabbt vid det. Ungefär som att sluta använda socker i kaffe, det tar några gånger sen vill en aldrig mer ha socker i kaffet.

Jo men om man vill att diabetikerna i gruppen också ska få något gott till fikat... :-)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-16 kl 10:03 »
Prova nybakta scones

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #4 skrivet: 09 dec-16 kl 10:06 »
Prova nybakta scones

Det brukar jag bjuda på ibland och det är gott. :-)
Men jag behöver ha ett lager i frysen, och scones är inget vidare då...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #5 skrivet: 09 dec-16 kl 10:12 »
Om det gäller diabetiker så är det viktigt att komma ihåg att det inte är specifikt "socker", utan hela den familjen kolhydrater som man skall undvika.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #6 skrivet: 09 dec-16 kl 10:15 »
Om det gäller diabetiker så är det viktigt att komma ihåg att det inte är specifikt "socker", utan hela den familjen kolhydrater som man skall undvika.

Jo, jag vet. Jag behöver inspiration, därav min fråga här. :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #7 skrivet: 09 dec-16 kl 10:19 »
Om man gör en deg som ska jäsa, så behövs ju sockret som näring till jästen. I så fall kan man helt enkelt ta till lagom mycket (eller litet) socker för att jästen ska förbruka allt.

Konstgjorda sötningsmedel ska man inte hålla på med och i synnerhet inte bjuda andra på, det är bara självbedrägeri. Är man sugen på något sött så beror det ju på att kroppen vill få blodsockerhalten höjd. Och om man då sätter i sig något som smakar sött men inte höjer blodsockerhalten så blir man bara ännu mer sötsugen efter en stund.

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #8 skrivet: 09 dec-16 kl 10:22 »
Om man gör en deg som ska jäsa, så behövs ju sockret som näring till jästen. I så fall kan man helt enkelt ta till lagom mycket (eller litet) socker för att jästen ska förbruka allt.

Konstgjorda sötningsmedel ska man inte hålla på med och i synnerhet inte bjuda andra på, det är bara självbedrägeri. Är man sugen på något sött så beror det ju på att kroppen vill få blodsockerhalten höjd. Och om man då sätter i sig något som smakar sött men inte höjer blodsockerhalten så blir man bara ännu mer sötsugen efter en stund.

Konstgjorda sötningsmedel använder jag aldrig, precis som jag aldrig bakar med margarin eller lightprodukter.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-16 kl 16:46 »
Baka frökex av olika sort eller välj ett lchf-bröd med mandel-/kokosmjöl. I samtliga fall utgår socker och kolhydraterna är av det snällare slaget även för diabetiker (som egentligen bör äta ketogen kost utan några kolhydrater alls).  o:)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-16 kl 16:58 »
Baka frökex av olika sort eller välj ett lchf-bröd med mandel-/kokosmjöl. I samtliga fall utgår socker och kolhydraterna är av det snällare slaget även för diabetiker (som egentligen bör äta ketogen kost utan några kolhydrater alls).  o:)

Frökex har jag inte tänkt på, det är ju jättegott! Tack! :-)

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #13 skrivet: 09 dec-16 kl 17:09 »
Frökex har jag inte tänkt på, det är ju jättegott! Tack! :-)

Kom ihåg att lägga fröna i blöt en stund innan du ska baka av dem, och sen låt dem rinna av i sil...  :)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Lindblomman

  • Gäst
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #14 skrivet: 09 dec-16 kl 17:11 »
Kom ihåg att lägga fröna i blöt en stund innan du ska baka av dem, och sen låt dem rinna av i sil...  :)

Ok! Tack för tips. :-)

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #15 skrivet: 08 jan-17 kl 15:56 »
Jag brukar göra sockerfria havrekakor.

50 g smör
2 äggulor
1 dl havregryn
1/2 dl mandelmjöl
1 msk honung

Blanda det rumsvarma smöret med de andra ingredienserna. Rulla till bollar och platta ut med en gaffel. Grädda i 175 grader tills de börjar bli bruna i kanten.

Jag brukar smälta sockerfri choklad och garnera med. Men man kan säkert vara påhittigare än så. Kanske hackade nötter, olika frön eller torkade bär?
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #16 skrivet: 09 jan-17 kl 20:03 »
Honung består ju till ca 70 % av sockerarten glukos, så de havrekakorna blir inte direkt sockerfria.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Baka sockerfritt?
« Svar #17 skrivet: 09 jan-17 kl 23:26 »
Jag brukar göra sockerfria havrekakor.

50 g smör
2 äggulor
1 dl havregryn
1/2 dl mandelmjöl
1 msk honung

Blanda det rumsvarma smöret med de andra ingredienserna. Rulla till bollar och platta ut med en gaffel. Grädda i 175 grader tills de börjar bli bruna i kanten.

Jag brukar smälta sockerfri choklad och garnera med. Men man kan säkert vara påhittigare än så. Kanske hackade nötter, olika frön eller torkade bär?

Då jag lever helt utan allt sötningsmedel så tror jag de kakorna är minst lika goda utan honung. Mandelmjölet är "sött" i sig själv och tillsammans med havregrynen så räcker den sötman. För att få smakbrytning kan ett extrasaltat smör vara gott.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser