Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alpacka - varför är den ullen så billig?  (läst 9422 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #20 skrivet: 05 dec-16 kl 03:50 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #21 skrivet: 05 dec-16 kl 08:50 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/


Jadu, 316000 för 6 alpackor låter ju ganska så bra i mina öron. Måhända att det är dräktiga ston och en avelshingst, men väl ganska så bra betalt, eller?? Skall de skatta på det bidraget? Sen är det ju detdär med känslan av att ha förlorat djuren och allmänt varghat, men det går nog egentligen inte att ersätta.

MVH
Magnus

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #22 skrivet: 05 dec-16 kl 10:37 »
Jag tror inte att jag går för långt från TS första fråga när jag vill veta mera om skillnaden mellan att ha getter, får eller alpackor på sina ägor.  Och kan man ha alpackor tillsammans med andra djur i sina hägn?  Annars får jag väl lägga upp en ny tråd om detta  ::) Fåret skulle ju kunna informera om hur det ser ut i Norge.

Visst skulle jag kunna googla själv men det vi gör tillsammans ger betydligt mera  o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #23 skrivet: 05 dec-16 kl 11:30 »
Till viss del, men alpackor (och lamadjur) är allätare så man skall nog inte ha mindre djur tillsammans med dem...
Vet en bekant som hade ett tamt lamadjur  (som han dock tyvärr var tvungen att ta bort efter en olycka)  sade att den brukade ta kaniner när den kom åt som tilltugg...
Han sade de ledigt kom upp i mycket höga hastigheter utan synbar anstränging så att han fick använda bilen då han skulle hämta det en gång, fanns inte en chans att hinna i kapp det till fots eller cykel som en häst tex. sade han.  ;D
Han höll på att bli biten i nacken några gånger när djuret i fråga inte delade hans åsikt. (Hjortar har också dessa "vampyrtänder, men hos lamadjuren är dessa mer distinkta och används i födosök vad jag förstått, han hade sparat skallen från den efter olyckan och förklarade detta. Han sade att de också var annorlunda anatomiskt än man är van, bland annat ett helt knippe fileer... )

Stämmer att de spottar någon otäck komponent av vominnehåll om de blir sura, företrädesvis på varandra...

Ganska märkliga djur när man ser dem egentligen mot man är van här...
Väldigt Fula är Alpackorna men häftiga djur tycker jag.
Vet inte riktigt varför men jag gillar dem.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Assint

  • Inlägg: 26
    • Övriga världen
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #24 skrivet: 05 dec-16 kl 12:28 »
har inget här att göra :-[
 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #25 skrivet: 05 dec-16 kl 12:43 »
Litet osäker hur snabba de egentligen är, men har för mig att dendär bångstyringen pressade åtminstone en bit över 40-50 och det var inte hans topp prestation... så skulle inte förvåna mig om de är ännu snabbare om det kniper...

Men de är ganska tacksamma att hålla i hägn sade man mig, han hade dock bara en som sagt som han råkade få hand om av en slump.

Alpackan är något mindre än laman och har längre och litet finare ull, en variant ser ut som om den har dreads...  8)

Ser ut ungefär som ett litet lamadjur med skitful pudelfrilla när man klippt dem...  :)
Rätt coola.

Dromedarer tål inte vinterklimatet här vad jag vet, men man kan ha dem här om man tar in dem på vintern.
Vet dock inte riktigt vad man skall ha dem till i vårt klimat annat än som kuriosa, men i Australien har de använts mycket länge som packdjur.

Tvåpucklig kamel kan kanske fungera i teorin här, den är betydligt mer hård och tålig mot kyla, men de är svårare att sköta då ungen inte klara vinterklimatet så bra i Anderna heller så man måste ta in ungen vintertid, så jag gissar att den behöver ett uppvärmt stall där den kan värma sig med jämna mellanrum om man har dem ute här, men jag tror det borde gå...
Vore fränt att ha en, men jag har inte hört om någon här utanför djurparkerna som håller på tyvärr.












Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #26 skrivet: 05 dec-16 kl 15:11 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/


Oj, det var värst.. jag trodde inte länsstyrelsen tog hänsyn till att man köpt in djur till överpris. För får kan man väl bara få 2000kr per får, plus omkostnader, men om man har hundattack får man ingenting utan får begära pengar av hundägaren som kanske inte betalar. Tänk om grannhunden attackerar ens alpackor..Han vill nog inte punga ut med så mycket pengar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #27 skrivet: 05 dec-16 kl 18:22 »
Kan gå i god för att nästan alla hundattacker som leder till mer allvarliga saker sker från hundar som ägs av personer som har missbruksproblem och lever på socialen typ, i allafall varenda gång här... Dessutom oförmögna att ta ansvar för hundarna.... fast nu har han fått de omhändertagna av polisen, egentligen synd om honom, men Men det hör inte hit...

Jägare brukar dock ta ansvar och pröjsa, men jakthundar brukar sällan döda djur av dethär slaget, tror inte vi haft någon jakthunds relaterad incident som lett still allvarligt skadade djur ännu.

Nå, en ulltråd... om lamadjursodling...  :)

Lamor kan nog ge en tuffare match tror jag dock...
De är betydligt tuffare än får.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #28 skrivet: 07 dec-16 kl 09:45 »
Är det möjligt att göra en jämförelse här om textilers  egenskaper?  Ull från alla djur, silke och syntet. 
Hur olika textiler krymper, noppar sig, dragstyrka, slitstyrka osv

Jag gör ju ibland installationer bla med textilier.  För att brodera och sy fast har jag hittat en blandning med silke och alpacka.  Det garnet överträffar ull, bomull och syntet.  Och hur är det med insektsangrepp. Jag har mal som flyger omkring i min lgh.  Över en lampa har jag en sidenduk och den duken gillar inte mina "husdjur".   

Vad har ni för erfarenheter ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #29 skrivet: 08 dec-16 kl 11:25 »
Svensk alpacka ull verkar gå på runt en femtiolapp för 100 gram, eller 3K för rubbet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #30 skrivet: 08 dec-16 kl 11:29 »
Så billig är den väl inte annars heller, man får pynta en hundralapp för ett nystan av bra kvalitet idag.
De billigaste är utdrygade med en massa skit, det är därför de är billiga.
Samma med vanlig ylle eller lin med, man får som regel vad man betalar för...

Edit, de billigaste har även mycket sämre kvalitet på fibrerna.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #31 skrivet: 08 dec-16 kl 11:31 »
Svensk alpacka ull verkar gå på runt en femtiolapp för 100 gram, eller 3K för rubbet.
Kan man tova alpacka ?  Och gillar mina pälsängrar alpacka och kamelhår. 
Jag har köpt en gammal fin kamelhårsulster på Myrorna kanske är det mums mums för malen  :P  ;) :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #32 skrivet: 08 dec-16 kl 11:32 »
Den skall enligt uppgift gå bra att tova.  :)

Vet inte vad gäller insekter, men troligen liten skillnad om jag inte missat något av vikt här...

Edit, du kan beställa den okardad också om man vill.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #33 skrivet: 08 dec-16 kl 11:37 »
Du kan prova att kontakta någon hos Svenska alpacka föreningen tex om du vill hitta mer info om inköps ställen av sjysst producerad ull.
http://www.alpackaforeningen.se/
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #34 skrivet: 08 dec-16 kl 11:48 »
Vet inte vad gäller insekter, men troligen liten skillnad om jag inte missat något av vikt här...
Edit, du kan beställa den okardad också om man vill.
Jag skall gillra några fällor.  Jag har en afgansäck som min mal gillar. Och så en knuten ullmatta där varpen syns på flera ställen.  :P

 Om man skall tolka alla svaren på den här tråden finns det inte så många utövare här på forat dvs folk med vävstolar, stickor och virknålar.  Kanske står de och kokar knäck eller bakar lussbullar på kvällarna.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #35 skrivet: 08 dec-16 kl 16:16 »
Så billig är den väl inte annars heller, man får pynta en hundralapp för ett nystan av bra kvalitet idag.
De billigaste är utdrygade med en massa skit, det är därför de är billiga.
Samma med vanlig ylle eller lin med, man får som regel vad man betalar för...


Jag tycker det är jättebilligt med alpacka-garn. Garnstudio säljer "alpacka" för 29kr för 50gram, vilket är 580kr/kg. Det är inget fel på den ullen. Har du stickat något med detta garn? Jag har det och är väldigt nöjd med kvalitén. Detta är inkl moms och är du företagare drar du av den. Du kan även köpa som grossist om du är  "konstnär" eller "garnbutik" eller "skola" och då blir det ännu billigare. Är du företagare betalar du alltså ca 400kr/kg plus moms.http://www.garnstudio.com/yarn.php?id=1&cid=12

Om jag tar med min egen fårull till närmaste minispinneri och lämnar in den för att få garn kommer priset att bli 800kr/kg plus moms om jag lämnar 10kg. Då räknar jag inte med frakt heller utan kör dit själv. Det finns billigare spinnerier men billigare än 400kr/kg har jag inte hittat och då måste du skicka in minst 40kg så det blir dyr frakt.

Det är ju väldigt konstigt att inköpt alpacka-garn från sydamerika ska bli billigare än att få min egen fårull spunnen på spinneri. Inte konstigt de flesta fårägare i Sverige slänger sin ull.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #36 skrivet: 08 dec-16 kl 19:32 »
Ok, ja det var ju onekligen extremt billigt om det är rent (100%), långfibrigt yllegarn oavsett om det är alpacka eller ej...

Dock känns det ju sjysstare att köpa svenskodlad eller certifierad ull.
Men, joo, jag köper också ofta billigt garn i praktiken...

Förr var billigt garn och tyg utdrygat med syntetmaterial och var gjort på utskottsfibrer eller sekunda fiber av ull, det är inte alls lika hållbart, syntetfibern gjorde att det ändå gick att spinna glansigt och fint men till en bråkdel av kostnaden för prima garn.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #37 skrivet: 08 dec-16 kl 19:40 »
Om ni köper det billigaste garnet så kom ihåg att personer som är allergiska mot syntetfiber inte kan använda textil som innehåller blandgarn även om man tycker att det är låg inblandning när man läser på etiketten.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #38 skrivet: 08 dec-16 kl 19:44 »
Det står 100% ylle på nystanen i länken... Ja, det var ju onekligen svårslaget prismässigt enbart kardning och rengöring skulle som sagt bli dyrare om jag skickade in (om våra får gått att klippa, dvs, vilket det inte går med mufflonkorsningarna, de har för kort ull...)

Samma med skinn och läder idag, det lönar sig inte att ta rätt på, det är för dyrt att göra i ordning, trots att det är ganska billigt att garva idag med miljövänliga metoder om man ser till mängden jobb med miljövänliga garvningsmetoder.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #39 skrivet: 08 dec-16 kl 19:46 »
Jag har läst alle posterna .
  Här är mitt bud. Jag har en väninna i Danmark som importera alpacka varor. När hon betala skriver hon " nu betala ni elektricitet, och nu köpa ull etc. " Ellers funkar   företaget inte. Minimum lön i Peru är  2500 kr. om månad.
  Landet vill har dollars fordi dom är extremt   fattig . Nu stigar dollar och efter kommer priserna på ullen att stiga igen.
  M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel
And I can never learn Swedish. I do apologize to you all :'(



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser