Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förminskar man bilder?  (läst 5211 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hur förminskar man bilder?
« skrivet: 26 okt-16 kl 20:29 »
Har en bild på 1,41 MB och det får vara 192 kb om man vill lägga ut den här.

Hur gör man på ett enkelt sätt?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-16 kl 20:34 »
Om du har PC kan du t.ex. installera programmet Faststone Image Viewer, väldigt lättanvänt. Man ändrar upplösningen med t.ex. snabbval genom att föra ut markören i vänsterkanten och välj kanske 640x480, det klarar kanske gränsen.

Om du har en android kan du t.ex. installera programmet Reducera Foto Storlek och dela till det.

Överkurs: I de flesta PC program kan man ställa in jpg-kvalitet. Det är normalt >95 från kameror men det går bra att skruva ner till 85 utan att se skillnad. Det krymper bilden ännu mer.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-16 kl 20:43 »
Ett enkelt sätt är att lägga bilden på nätet (finns många ställen som inte har storleksbegränsning) och sedan lägga en länk dit

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-16 kl 21:04 »
Har dator med Windows 7

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-16 kl 23:02 »
http://www.bricelam.net/ImageResizer/ 

Sök på windows + resize. Resize är ett Windows program, så du kan söka på update också.

Äh, jag googlade lite....varsågod 😆




ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-16 kl 05:52 »
Nå annat sätt, då det inte går att installera program på den här datorn?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-16 kl 08:02 »
Det går väl i någon form av förhandsgranskningsprogram också att ändra storlek?

Har dock inte haft Windows sedan Windoms 95 så jag hoppas där har hänt lite utveckling..
Det är aldrig för sent att ge upp.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-16 kl 08:34 »
Nå annat sätt, då det inte går att installera program på den här datorn?


det går att förminska bilder i paint (och det finns, vad jag vet, i alla windows-versioner) ... vet ej exakt hur man startar det i windows 7... men start -> kör -> [skriv] mspaint [tryck enter], borde fungera

annars finns det en uppsjö med webbsidor där man kan editera bilder online... tex pixlr, https://pixlr.com/express/
eller första träffen när man googlade efter "resize image online", http://www.picresize.com/ den verkar ha ett val för max-storlek på filen som ska sparas (har inte testat den, men det kanske fungerar)

andtol

  • Gäst
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-16 kl 09:42 »
Paint finns på Windows 7, om det inte är en extremt slimmad version du har.

Fungerar bra att ändra storleken på bilder i.

Öppna bilden. tryck på "Ändra storlek". Välj en storlek som känns bra, kanske 20% av ursprungsstorleken? Spara som jpeg, ett nytt namn.

Du får testa lite, det är lite krångligt med bilder. De kan också bli för små så man inte ser vad det är.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-16 kl 18:37 »
Paint finns på Windows 7, om det inte är en extremt slimmad version du har.

Fungerar bra att ändra storleken på bilder i.

Öppna bilden. tryck på "Ändra storlek". Välj en storlek som känns bra, kanske 20% av ursprungsstorleken? Spara som jpeg, ett nytt namn.

Du får testa lite, det är lite krångligt med bilder. De kan också bli för små så man inte ser vad det är.

Det här funkade bra.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #10 skrivet: 14 jan-17 kl 23:06 »
Varför ändrar inte alternativ sin bildhantering?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #11 skrivet: 14 jan-17 kl 23:24 »
För att man inte vill komma tillbaka till de problem med bl a extremt långa svarstider och hängningar som forumet led av innan bl a begränsningen av bildstorlek infördes.
Andra websiter som har större ekonomiska resurser och kan betala för mer CPU-kraft hos webhotellet, kan kosta på sig programvara som komprimerar eller skalar om bilden i samband med uppladdning, men jag tror inte det är aktuellt för alternativ.nu .

Ska man minska filstorleken på en bild så finns det minst sex olika sätt man kan göra på, och vilket (eller vilka) av dem som blir bäst att använda beror på hur bilden är beskaffad från början.
1) Minska upplösningen. Ska man visa ett foto på ett forum räcker det ofta med upplösning 800 x 600 eller något sånt, man behöver inte flera tusen pixlar på vardera ledden, men om det t ex rör sig om en inscannad boksida eller en ritning kan större upplösning behövas för att den ska bli läslig.
2) Minska färgdjupet - dvs hur mycket data som används för att beskriva färgen på varje pixel. Oftast gör man inte detta på ett foto, men på dokument av olika slag kan man både få ner filstorleken och förbättra läsbarheten kraftigt på det sättet.
3) Välja lämpligt filformat för bildtypen. För foton är oftast jpg mest lämplig, för bilder med stora enfärgade ytor och skarpa konturer är png bättre - mindre "ludd" i konturerna och ofta bättre komprimering - mindre filstorlek vid samma kvalitet.
4) Välja hur hårt bilden ska komprimeras, där får man prova sig fram och se vad hårdare komprimering leder till i fråga om filstorlek och kvalitetsförsämring.
5) Beskära bilden - om det bara är en liten detalj som är av intresse, så skär bort allt oväsentligt runt omkring.
6) Ta bort s k metadata ur bilden (tumnagelsinformation, data om kameratyp och inställningar, sparade uppgifter om hur bilden har ändrats under bildbehandling mm).

Jag brukar använda MS Office Picture Manager för att ändra upplösning och beskära bilder, den kan även duga för konvertering mellan jpg och png. Version 2003 tycker jag är bäst. Den brukar finnas med på alla datorer med Windows och ett Officepaket.
Ska man ge sig på att minska färgdjup, laborera med komprimeringsgrader och metadata mm så kan man använda gratisprogrammet IrfanView.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #12 skrivet: 14 jan-17 kl 23:47 »
Fotar du med telefonen, testa att maila/messa bilden till dig själv. Min mackapär trycker ihop bilderna när man skickar dem.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

andtol

  • Gäst
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #13 skrivet: 15 jan-17 kl 17:15 »
Andra websiter som har större ekonomiska resurser och kan betala för mer CPU-kraft hos webhotellet


Så är det. alternativ.nu har gått med förlust de sista åren och det finns ej resurser för att ändra serverstorleken.

Ni som gillar forumet och vill ha det kvar får gärna hjälpa till genom att dels klicka på annonsen längst ner på sidan samt ge en gåva, det finns info här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179731.0


Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #14 skrivet: 16 jan-17 kl 19:15 »
För att man inte vill komma tillbaka till de problem med bl a extremt långa svarstider och hängningar som forumet led av innan bl a begränsningen av bildstorlek infördes....

Vet inte om det var ett direkt svar till mig men på de flesta forum jag rört mig på så har man visning av en liten bild direkt i tråden och för den som vill klickar man på bilen så laddas hela.

De enda som krävs är lagringsutrymme och lite kod, svarstiderna blir inte längre när man försöker öppna en tråd

andtol

  • Gäst
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #15 skrivet: 16 jan-17 kl 20:06 »
Vet inte om det var ett direkt svar till mig men på de flesta forum jag rört mig på så har man visning av en liten bild direkt i tråden och för den som vill klickar man på bilen så laddas hela.

De enda som krävs är lagringsutrymme och lite kod, svarstiderna blir inte längre när man försöker öppna en tråd


Läser du inte svaren i tråden?


alternativ.nu har gått med förlust de sista åren och det finns ej resurser för att ändra serverstorleken.

Ni som gillar forumet och vill ha det kvar får gärna hjälpa till genom att dels klicka på annonsen längst ner på sidan samt ge en gåva, det finns info här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179731.0

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #16 skrivet: 16 jan-17 kl 22:06 »
Läser du inte svaren i tråden?


alternativ.nu har gått med förlust de sista åren och det finns ej resurser för att ändra serverstorleken.

Ni som gillar forumet och vill ha det kvar får gärna hjälpa till genom att dels klicka på annonsen längst ner på sidan samt ge en gåva, det finns info här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179731.0


Varför ge sig in i en diskussion som du inte förstår.

andtol

  • Gäst
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #17 skrivet: 17 jan-17 kl 09:14 »
.
« Senast ändrad: 17 jan-17 kl 09:35 av Toll »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #18 skrivet: 17 jan-17 kl 12:01 »
.

Som jag ser det finns det 3 alternativ.

1 uppladdning som idag men utan storleksbegränsning.
Och i efterhand när den är uppladdad komprimera på något sätt.
2 samma som nr 1 men där bilden sparas i orginal storlek och en mindre bild visas i tråden. Klickar man på den så visas den stora.
3 använder extern gratis server https://postimage.io/faq.php

Så frågan kvarstår.
Varför ändras inte bildhanteringen ?

andtol

  • Gäst
SV: Hur förminskar man bilder?
« Svar #19 skrivet: 17 jan-17 kl 12:24 »
Så frågan kvarstår.
Varför ändras inte bildhanteringen ?

Vad är det för fråga som kvarstår?

Det behövs utveckling och pengar för att ändra bildhanteringen. Det finns inte pengar nog och det finns ingen som vill lägga tid på att ändra bildhanteringen.

Det finns en hel del som använder externa servrar för sina bilder. Det fungerar bra en tid, men efter några år brukar bilderna försvinna. Dessutom är det inte dessa användare som klagar på bildhanteringen utan det är de som inte klarar av att använda externa servrar.

Är du duktig på LAMP och javascript så får du förstås prata med Petter och se vad som kan göras. Men ska vi ha större bilder behöver hårddiskarna på servern ändras och det kostar ytterligare någon tusenlapp per månad.

Vi var ett gäng som försökte hitta billigare serveralternativ för några år sen men det rann ut i sanden.

Varför ge sig in i en diskussion som du inte förstår.

Vad är det jag inte förstår?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 5 användare
xaelanar, kretslopp, Alice Moland, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser