Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får "ingen" värme av kakelugn  (läst 13433 gånger)

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
Får "ingen" värme av kakelugn
« skrivet: 12 okt-16 kl 18:23 »
Hej, Jag har äntligen köpt mig ett gammalt hus på landet. 
I huset finns det en stor relativt nyrenoverad kakelugn som jag sett fram emot mycket att ha som uppvärmning istället för de hemska el elementen.
Nu har vi bott här två månader och nu när det börjat bli kallt så försöker vi elda så mycket det går för att hålla huset varmt. Läst i handboken och på internet om att elda i kakelugn och att man bara skall behöva elda en till två gånger per dag för att hålla det varmt  huset. Dock får jag inte detta alls att fungera, testat mig fram och har nu under två dagar "idiot" eldat kakelugnen för att se om det över huvudtaget går att få någon värme i huset men med rätt dåliga resultat. Jag förstår inte riktigt vad som kan vara fel? Kan vara så att jag inte stänger spjället tillräckligt(blev livrädd för kolmonoxid förgiftning) men borde ju i alla fall bli lite varmt? strålningsvärmen är lika med noll. Det brinner bra och med klar låga och med mycket lite rök. Kaminen blir varm (så man kan hålla handen på den)
I samma rum sitter en installerad värmepump med ventilationsfunktion som är placerad för att kunna transportera runt värmen i huset, Men när jag skriver detta har jag eldat ca 9 timmar i kakelugenen och ventlierat med bra flås med värmepumpen, Rummet intill är 17c och rummet med kakelugen är ca 19c

Börjar bli riktigt nervös inför vintern. Dock tänker jag att det måste fungera man har bott i detta huset i 90år och borde klarat lika många vintrar

Tack på förhand


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #1 skrivet: 12 okt-16 kl 20:09 »
Då börjar vi från början istället. Stäng av värmepumpen.
Kolla så att ventilerna i rummet med kakelugnen är öppna.

Och därefter tänd en brasa med helt öppet spjäll, elda så de skramlar i luckorna. Nu kan vi börja stänga spjället sakta, ugnen borde nu börja bli ljummen. Sen är det bara att elda tills den är så varm som önskas, låt det sen brinna ut och för in spjället.

Så gör jag åtminstone.

Därefter borde du kunna försöka elda mer samt flytta värmen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #2 skrivet: 12 okt-16 kl 20:18 »
förresten: det är inte bra för ugnen att blåelda i den. stenarna kan spricka.
hur ser den ut? var blir den varmast? finns det flera spjäll?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #3 skrivet: 12 okt-16 kl 20:24 »
Kakelugnar blir ju med tiden "söndereldade" och får mer och mer inre läckage mellan kanalerna. Så om man vill att en kakelugn ska fungera effektivt måste man räkna med att plocka ner och mura om den med kanske 10 eller 20 års mellanrum. Jag gissar att det är hög tid för en sådan operation i det här fallet.
Nu såg jag att kakelugnen anses vara nyrenoverad, men är det bekant om den renoveringen är riktigt gjord eller inte?

Det finns ett  nummer av Teknisk Tidskrift från omkring 1918 med en artikel om problem som första världskrigets bränslebrist förde med sig, bl a hade någon forskat på hur man skulle göra för att elda maximalt effektivt i en söndereldad kakelugn. Pga inkallelser och allmänna kristidsproblem var det tydligen så gott som omöjligt att få tag i hantverkare för att mura om en kakelugn då, i all synnerhet i Stockholm.
Tyvärr har jag inte det där numret tillgängligt just nu, annars hade jag kunnat scanna in artikeln. Och den tycks inte finnas med bland de årgångar som är scannade och utlagda på runeberg.org heller.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #4 skrivet: 12 okt-16 kl 20:35 »
förresten: det är inte bra för ugnen att blåelda i den. stenarna kan spricka.
hur ser den ut? var blir den varmast? finns det flera spjäll?

Den ser fin ut utvändigt, Har inte "blåeldat" i den men förmodligen lite hårt kommer inte elda så mer i den men var tvungen att testa om det gick att få upp värme i den. Finns bara ett vad jag tror  kallas från luftspjäll har en rosenventil längst upp inga sotluckor eller något annat på sidorna. blir relativt jämnvarm över hela. Kanske inte är kaminen som är problemet kanske bara är väldigt dåligt isolerat hus. Känns konstigt att jag inte får mer värme av kaminen dock . Skall testa att vara lite strängare med spjällen och köra två eld per dag principen.

Kakelugnar blir ju med tiden "söndereldade" och får mer och mer inre läckage mellan kanalerna. Så om man vill att en kakelugn ska fungera effektivt måste man räkna med att plocka ner och mura om den med kanske 10 eller 20 års mellanrum. Jag gissar att det är hög tid för en sådan operation i det här fallet.
Nu såg jag att kakelugnen anses vara nyrenoverad, men är det bekant om den renoveringen är riktigt gjord eller inte?

Det finns ett  nummer av Teknisk Tidskrift från omkring 1918 med en artikel om problem som första världskrigets bränslebrist förde med sig, bl a hade någon forskat på hur man skulle göra för att elda maximalt effektivt i en söndereldad kakelugn. Pga inkallelser och allmänna kristidsproblem var det tydligen så gott som omöjligt att få tag i hantverkare för att mura om en kakelugn då, i all synnerhet i Stockholm.
Tyvärr har jag inte det där numret tillgängligt just nu, annars hade jag kunnat scanna in artikeln. Och den tycks inte finnas med bland de årgångar som är scannade och utlagda på runeberg.org heller.

Jag har i alla fall papper på hur jobbet är gjort. är gjort inom 5år i alla fall. kommer inte ihåg. Den är också sotad för ca 2 månader sedan.

Då börjar vi från början istället. Stäng av värmepumpen.
Kolla så att ventilerna i rummet med kakelugnen är öppna.

Och därefter tänd en brasa med helt öppet spjäll, elda så de skramlar i luckorna. Nu kan vi börja stänga spjället sakta, ugnen borde nu börja bli ljummen. Sen är det bara att elda tills den är så varm som önskas, låt det sen brinna ut och för in spjället.

Så gör jag åtminstone.

Därefter borde du kunna försöka elda mer samt flytta värmen.

Kontrollerat alla ventiler, värmepumpen har testats både på och av, Får bra drag och fin eld. Kakelugnen blir ju också varm. Men bara huset som inte blir vettigt varmt är jävligt skumt. Växt upp med kamin och eldat hela livet brukar alltid bli svinvarmt i rummet och hela huset och det med en "modern" skit kamin i plåt.

EDIT: När jag tänker på det så har jag faktiskt inte någon ventilations lucka i det rummet där kaminen står, Finns i alla andra rum. Kan det kanske påverka "draget"?
« Senast ändrad: 12 okt-16 kl 20:46 av brödet »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #5 skrivet: 12 okt-16 kl 20:42 »
Kolla så du inte har en massa tjuvdrag i huset, då kan det vara hopplöst att få bra värme. Gå omkring runt fönster och golvlister med en tändsticka och se om lågan fladdrar.

Fast kakelugnen skall ju bli varm i alla fall...

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #6 skrivet: 12 okt-16 kl 20:52 »
Kolla så du inte har en massa tjuvdrag i huset, då kan det vara hopplöst att få bra värme. Gå omkring runt fönster och golvlister med en tändsticka och se om lågan fladdrar.

Fast kakelugnen skall ju bli varm i alla fall...

Jag behöver nog inte gå runt med tändsticka för att konstatera att det finns tjuvdrag i huset. Planerar att byta fönster för att bli av med det värsta men frågan är hur man skall stoppa resten som jag förmodar också läcker.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #7 skrivet: 12 okt-16 kl 20:59 »
När du säger att det inte finns sotluckor på
sidorna blir jag fundersam. Sotade min kakelugn
igår och fyllde en dammsugarpåse med sotet från
kakelugnens kanaler. Det var sot från en vinters
eldning. Torr ved och en brasa om dan.
Tror inte att en seriös kakelugnsmakare skulle mura
upp en ugn utan sotluckor till kanalerna.
Jag har hört talas om vanliga murare som renoverar kakelugnar
utan att mura invändiga kanaler. Det blir som en hybrid mellan
kakelugn och öppen spis. Enklare att mura men mycket mindre värme.
När jag eldat en laddning ved så kan jag inte hålla handen på kaklet.
Man får INTE elda kontinuerligt i en gammal riktig kakelugn.
Då spricker den. Hade en sån i ett torp vi köpte.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #8 skrivet: 12 okt-16 kl 21:16 »
När du säger att det inte finns sotluckor på
sidorna blir jag fundersam. Sotade min kakelugn
igår och fyllde en dammsugarpåse med sotet från
kakelugnens kanaler. Det var sot från en vinters
eldning. Torr ved och en brasa om dan.
Tror inte att en seriös kakelugnsmakare skulle mura
upp en ugn utan sotluckor till kanalerna.
Jag har hört talas om vanliga murare som renoverar kakelugnar
utan att mura invändiga kanaler. Det blir som en hybrid mellan
kakelugn och öppen spis. Enklare att mura men mycket mindre värme.
När jag eldat en laddning ved så kan jag inte hålla handen på kaklet.
Man får INTE elda kontinuerligt i en gammal riktig kakelugn.
Då spricker den. Hade en sån i ett torp vi köpte.



Hum jag bifogar en bild på våran känns som det blir lättare, Har en vän som bor 10 min bort som har en identisk men som har två sotluckor på sidorna så vet hur det skulle se ut, Har även en till kakelugn som inte är ansluten men som också är renoverad av samma person (oklart vem skall fråga förra ägaren) som inte heller har sotluckor, känns som du kanske är något på spåren här.


Finns någon hårfin spricka i någon av plattorna som inte framgår av bilden.

EDIT: Hittade garantibevis på renoveringen, var tydligen gjord 2005 så är ju faktiskt ett tag sedan, Dock gjord av professionell kakelugnsfirma i alla fall bedömt på namnet.
« Senast ändrad: 12 okt-16 kl 21:23 av brödet »

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #9 skrivet: 12 okt-16 kl 21:37 »
Sökte efter beskrivningar på hur man ska elda.
Hittade en som stämmer med vad min kakelugnsmakare
lärde mig. Har eldat så i 20 år.
http://www.viivilla.se/energi/kaminer/konsten-att-elda-en-kakelugn/
Men den kakelugn som finns med som exempel har vad jag
kan se från specar och monteringsanvisningar inga inre
rökkanaler ! Röken går rakt upp vad jag kan se och därmed
behövs ju inte sotningsluckor !
Runt 40 000 kr för en kamin som byggts in i kakel !
Visst blir det snyggare och lite bättre lagring men .....

Så vad som är en kakelugn nuförtiden är nog annat än min åsikt.
Vilket medför att även en seriös firma kan ha struntat i sidokanaler.

Ps Mycket snygg kakelugn !!

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #10 skrivet: 12 okt-16 kl 21:47 »
Sökte efter beskrivningar på hur man ska elda.
Hittade en som stämmer med vad min kakelugnsmakare
lärde mig.
http://www.viivilla.se/energi/kaminer/konsten-att-elda-en-kakelugn/

Men den kakelugn som finns med som exempel har vad jag
kan se från specar och monteringsanvisningar inga inre
rökkanaler ! Röken går rakt upp vad jag kan se och därmed
behövs ju inte sotningsluckor !
Runt 40 000 kr för en kamin som byggts in i kakel !
Visst blir det snyggare och lite bättre lagring men .....

Så vad som är en kakelugn nuförtiden är nog annat än min åsikt.
Vilket medför att även en seriös firma kan ha struntat i sidokanaler.

Ps Mycket snygg kakelugn !!


Detta börjar ju bli väldigt intressant, låter ju logiskt som du säger att om det inte finns sotluckor finns inga kanaler. Undra hur den ser ut på insidan då skall ta och maila firman som byggt den och fråga hur de gör har garantibevis där det står vilket material som den är byggd med. Vet att den är ombyggd från den som stod här när huset byggdes. Frågan är ju också då om det går att bygga tillbaka den till original. 

Får testa att börja elda i vedspisen i köket istället.

Tack för all hjälp riktigt kul med all kunskap som finns på detta forum!

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #11 skrivet: 12 okt-16 kl 22:19 »
Planerar att byta fönster för att bli av med det värsta men frågan är hur man skall stoppa resten som jag förmodar också läcker.

Förlåt för off-topic men byt inte ut några fina fönster mot moderna underhållsfria fönster. De är inte bättre trots vad fönstertillverkare säger. Gamla fönster är gjort i bra virke. De fönster jag har från 1800-talet ser helt nya ut medan de fönster min mor har på sitt hus från 1960-talet har ruttnat så hon måste byta. Nya fönster på gamla hus förstör utseendet. Fuskspröjs är det värsta jag vet.

Angående kakelugnen så kan man undra var sotluckorna försvunnit? Om kakelugnen är nyuppsatt lär den ju haft sotluckor tidigare. Har du kollat uthusen? Jag har aldrig sett en kakelugn utan sotluckor.
Jag är också tveksam till att man skulle mura om en kakelugn var tionde år som nån påstår i tråden. Då skulle ju ingen ha råd att ha kakelugn eftersom det kostar ca 50 tusen att få den omsatt. Min kakelugn funkar som den ska och är inte omsatt de senaste femtio åren i alla fall. Att mitt hus läcker som ett såll har inget att göra med hur varm kakelugnen blir. Det är bra med självdrag i huset så det blir bra luft inne då man inte har ventilation som i moderna hus. Att hålla på täppa till överallt ger ju bara fuktskador och mögelproblem.

Sen finns det ju folk som har kakelugn som en kuliss. Jag läste om en person i tidningen lantliv som hade en sådan kakelugn, som hon satt upp bara för att den "pryder sin plats". Den fungerade alltså inte.  Inte heller vedspisen hon hade var inkopplad utan var bara en kuliss. Hoppas din vedspis är inkopplad till rökkanel och fungerar.

Sen undrar jag lite vad du menar med "renovering" av kakelugn. En kakelugn måste man ju plocka ned helt och sätta om så det går ju inte göra lite småfix på den vad jag vet?

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #12 skrivet: 12 okt-16 kl 22:33 »
Förlåt för off-topic men byt inte ut några fina fönster mot moderna underhållsfria fönster. De är inte bättre trots vad fönstertillverkare säger. Gamla fönster är gjort i bra virke. De fönster jag har från 1800-talet ser helt nya ut medan de fönster min mor har på sitt hus från 1960-talet har ruttnat så hon måste byta. Nya fönster på gamla hus förstör utseendet. Fuskspröjs är det värsta jag vet.

Angående kakelugnen så kan man undra var sotluckorna försvunnit? Om kakelugnen är nyuppsatt lär den ju haft sotluckor tidigare. Har du kollat uthusen? Jag har aldrig sett en kakelugn utan sotluckor.
Jag är också tveksam till att man skulle mura om en kakelugn var tionde år som nån påstår i tråden. Då skulle ju ingen ha råd att ha kakelugn eftersom det kostar ca 50 tusen att få den omsatt. Min kakelugn funkar som den ska och är inte omsatt de senaste femtio åren i alla fall. Att mitt hus läcker som ett såll har inget att göra med hur varm kakelugnen blir. Det är bra med självdrag i huset så det blir bra luft inne då man inte har ventilation som i moderna hus. Att hålla på täppa till överallt ger ju bara fuktskador och mögelproblem.

Sen finns det ju folk som har kakelugn som en kuliss. Jag läste om en person i tidningen lantliv som hade en sådan kakelugn, som hon satt upp bara för att den "pryder sin plats". Den fungerade alltså inte.  Inte heller vedspisen hon hade var inkopplad utan var bara en kuliss. Hoppas din vedspis är inkopplad till rökkanel och fungerar.

Sen undrar jag lite vad du menar med "renovering" av kakelugn. En kakelugn måste man ju plocka ned helt och sätta om så det går ju inte göra lite småfix på den vad jag vet?

Jag hade en vän som säljer fönster här idag faktiskt, har englas fönster med i sättnigsbågar, känner verkligen vilket kallras det blir från dem fönstren men du menar att det inte blir bättre med nya? Försöker får tag i fönster som är så nära orginalen som möjligt men är ju som du säger rätt svårt.

Med renovering menar jag att den är riven och ombyggd 5cm från väggen enligt några nya regler (förra ägaren som prata om detta) De är alltså ombyggda. Kollat i uthusen finns reserv plattor men hittar inga sotluckor, mystiken tätnar. Ja både kakelugnen och vedspisen är besiktigade och godkända. Dock har jag en till kakelugn som bara är en kuliss pga en rörkanal som tydligen gick kasst på ovanvåningen.

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.
 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #13 skrivet: 12 okt-16 kl 22:59 »

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.

De flesta byter ut sina fönster eftersom de som tillverkar fönster gör bra reklam för sina fönster medan ingen gör reklam föra att behålla gamla fönster. Det är bara sådana som jag som gillar byggnadsvård som vill ha gamla fönster. Energibesparingen motiverar dock inget fönsterbyte då det är så dyrt med nya fönster. Den största energiförlusten sker genom taket och inte genom fönstren så man ska isolera vinden. Många nya fönster är ju "underhållsfria" för att de inte går underhålla. Efter 10 år måste de bytas ut. Om du byter fönster så spara då de gamla fönstren någonstans så nästa ägare kan sätta tillbaka dem då dina nya fönster måste bytas ut. Min syster håller på byter ut sina fönster från 60-talet till originalfönstren från början av 1900-talet.

Jag förstår inte riktigt hur stor bostadsyta du vill värma upp med en kakelugn? Man har ju en eldstad i varje rum så en kakelugn klarar nog inte att värma upp mer än 20-30 kvadratmeter.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #14 skrivet: 13 okt-16 kl 00:09 »
Är det innerfönster i eller står det dylika på vinden. Enkelfönster håller ingen vidare värme. Om det är dubbelfönster så är det troligen runt fönstret det behöver tätas. En glasruta drar det inte igenom.
//Luff

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #15 skrivet: 13 okt-16 kl 06:54 »
ögnade igenom inläggen och tittade på din bild. Min slutsats är att det inte finns kanaler inuti. Jag har själv tre kakelugnar som jag eldar i ibland. (vi har också vattenburen värme) Alla har sotluckor nertill. Det skulle vara orimligt att inte kunna sota nerifrån OM man har kanaler, men utan kanaler så är det tänkbart. Kan man inte titta in eldsatden och se hur röken är tänkt att gå? Ljus och spegel till exempel?
Tråkigt att höra att det antagligen är gjort för 'myseldning'. Våra kakelugnar blir mycket varma efter en eldning med en fördröjning på någon timme (värmen får tränga ut).

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #16 skrivet: 13 okt-16 kl 07:51 »
Jag hade en vän som säljer fönster här idag faktiskt, har englas fönster med i sättnigsbågar, känner verkligen vilket kallras det blir från dem fönstren men du menar att det inte blir bättre med nya? Försöker får tag i fönster som är så nära orginalen som möjligt men är ju som du säger rätt svårt.

Med renovering menar jag att den är riven och ombyggd 5cm från väggen enligt några nya regler (förra ägaren som prata om detta) De är alltså ombyggda. Kollat i uthusen finns reserv plattor men hittar inga sotluckor, mystiken tätnar. Ja både kakelugnen och vedspisen är besiktigade och godkända. Dock har jag en till kakelugn som bara är en kuliss pga en rörkanal som tydligen gick kasst på ovanvåningen.

Får ju tilläga att jag resonerade som du när jag köpte huset, angående självdrag och att det väll skall gå att värma ett litet hus på klassisk väg via en kakelugn. Börjar ju dock bli lite rädd inför vintern.

Precis som andra här på forumet försöker jag så långt som möjligt renovera och behålla originalfönster. På mitt hus fanns endast enkelfönster och eftersom jag inte ville köpa nytt så anlitade jag en hantverkare som tillverkade innerfönster samtidigt som jag renoverade de gamla ytterfönstren varav några har kvar det äldre glaset. Priset blev inte dyrare i jmf med inköp av nytt..

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #17 skrivet: 13 okt-16 kl 08:10 »
Är det innerfönster i eller står det dylika på vinden. Enkelfönster håller ingen vidare värme. Om det är dubbelfönster så är det troligen runt fönstret det behöver tätas. En glasruta drar det inte igenom.

Har satt in mina innerfönster men "passformen" är ingen höjdare och tycker jag får drag, Dock gått och funderat på att sätta ny gummilist i alla fönster för att få det tätare. Kanske räcker det här mitt första hus och lär mig lite efter hand. Ingen blir gladare än jag om man slipper byta fönstren :)

Precis som andra här på forumet försöker jag så långt som möjligt renovera och behålla originalfönster. På mitt hus fanns endast enkelfönster och eftersom jag inte ville köpa nytt så anlitade jag en hantverkare som tillverkade innerfönster samtidigt som jag renoverade de gamla ytterfönstren varav några har kvar det äldre glaset. Priset blev inte dyrare i jmf med inköp av nytt..

Har innanfönster, var det mest en estetisk renovering? eller vad gjorde du för åtgärder för att göra dem tätare ? alla tipps är välkommna

De flesta byter ut sina fönster eftersom de som tillverkar fönster gör bra reklam för sina fönster medan ingen gör reklam föra att behålla gamla fönster. Det är bara sådana som jag som gillar byggnadsvård som vill ha gamla fönster. Energibesparingen motiverar dock inget fönsterbyte då det är så dyrt med nya fönster. Den största energiförlusten sker genom taket och inte genom fönstren så man ska isolera vinden. Många nya fönster är ju "underhållsfria" för att de inte går underhålla. Efter 10 år måste de bytas ut. Om du byter fönster så spara då de gamla fönstren någonstans så nästa ägare kan sätta tillbaka dem då dina nya fönster måste bytas ut. Min syster håller på byter ut sina fönster från 60-talet till originalfönstren från början av 1900-talet.

Jag förstår inte riktigt hur stor bostadsyta du vill värma upp med en kakelugn? Man har ju en eldstad i varje rum så en kakelugn klarar nog inte att värma upp mer än 20-30 kvadratmeter.

Planen var att ha ugnen som extra billig och mysig uppvärmning, installerad en värmepump för att hålla underhållsvärme skulle vilja elda upp till konfortvärme så att säga. Men den värmer knappt rummet den är i. Och sannerligen inte det bredvid som värmepumpen skall blåsa in värmen i.

Skall lägga dagen på att läsa på vad man kan göra med fönstren istället för att byta dem. de är i fint skick tycker jag förutom att de är slarvigt målade, Tar mer än gärna emot tipps för åtgärder på fönstren.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #18 skrivet: 13 okt-16 kl 08:24 »
Hej!

Vad gäller fönstren. Hur mycket jobb är du villig att lägga ned?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Får "ingen" värme av kakelugn
« Svar #19 skrivet: 13 okt-16 kl 08:40 »
Hej!

Vad gäller fönstren. Hur mycket jobb är du villig att lägga ned?

Det närmsta året går jag här hemma och försöker renovera huset som främsta sysselsättning, Ser mig själv som relativt händig och har tillgång till "komplett" (som den någonsin blir det) trä verkstad. Har ambition att renovera så mycket som mjöligt själv men just fönster har jag haft en uppfattning om att man inte kan få gamla så bra som nya, energiglas,3-glas osv. Så tid finns pengar är det sämre med. Den här tråden har fått mig fruktansvärt taggad på att renovera fönstren istället så kom gärna med förslag. :)

EDIT: Läst om tätning av innerfönster i handboken, stod att man kunde täta med tejp vilket lät som en bra lösning inför denna vintern i alla fall. Någon som vet vad för tejp man skall använda till det här? Känns inte som silvertejp blir så snyggt.

Och en till fråga varför ta ut innerförnsterna på sommaren? För att få bättre ventilation bara?
« Senast ändrad: 13 okt-16 kl 08:58 av brödet »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser