Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kanin imorse  (läst 2479 gånger)

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
Död kanin imorse
« skrivet: 16 sep-16 kl 07:03 »
Min ena hona har varit hängig ett par dagar och inte ätit något vidare. Imorse låg hon död i buren. :-(

Jag har googlat runt och letat efter förklaringar, men tycker inte att jag hittat något som stämmer riktigt. Hon var bara två år, i gott hull, tänderna ser normala ut så vitt jag kan bedöma, hon har haft normalt bajs och inga andra tecken på sjukdom.

Man oroar sig ju främst för gulsot men hon har varit hängig i några dagar och som jag förstått det hela går gulsot fortare än så. Jag har trott att hängigheten berott på värmen och det var först igår som jag blev orolig eftersom hon inte åt sin äppelbit.

Är det någon som har några teorier? Bör man kontakta jordbruksverket även om man inte vet om det är gulsot? Mina övriga kaniner bor bara några meter ifrån hennes bur och de verkar alla fullt friska.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Död kanin imorse
« Svar #1 skrivet: 16 sep-16 kl 09:02 »
Kolla dom innre organen.
Om fler djur hade drabbats, så kan det bli bekymmersamt.
Det finns en smittsam sjukdom där till synes friska djur plötsligt dör.
Har glömt vad den heter, men den går att förebygga genom vaccination.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Död kanin imorse
« Svar #2 skrivet: 16 sep-16 kl 10:48 »
Verkar kunna variera vilka symtom som blir och hur fort det går vid gulsot/RVHD http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/kanin-sjukdomar/kaningulsot
Du kan kolla hur levern ser ut och du kan också skicka in den till SVA för analys.
Om det är RVHD så är det extremt smittsamt och det kan vara vettigt att använda virkon på burar, redskap, dina skor etc för att undvika att ev övriga kaniner smittas.

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Död kanin imorse
« Svar #3 skrivet: 17 sep-16 kl 07:29 »
Virkon, got it!

Ingen av de andra kaninerna verkar det minsta hängig ännu, trots att de bott bara några meter ifrån den som dog. Jag är försiktigt optimistisk.

Om man ska kolla levern eller andra inre organ, vad mer specifikt letar jag efter? Jag är på inget vis någon veterinär. :-)

Tack för svar!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Död kanin imorse
« Svar #4 skrivet: 17 sep-16 kl 18:59 »
Testa bildgoogla typ "RHD rabbit liver". Då får du lite att jämföra med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser