Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dexterko bete och foder  (läst 2239 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Dexterko bete och foder
« skrivet: 06 sep-16 kl 13:18 »
Hej
Jag  och min sambo har bestämt oss för att kanske ha två dexterkor på den nya gård vi köpt men jag är lite orolig för att vi kommer få köpa in fodret. Därför har jag lite frågor till de som känner att dom kan svara. Det är just dexterkor och enbart dexterkor vi kan tänka oss,  trots att de är dyra och inseminationen kan bli knepig. Har förstått av detta forum att de äter som en fjällko på sin men det säger mig inte mycket. Jag tänker beskriva markerna de kommer gå men utesluta storleken på dessa marker. Istället önskar jag en uppskattning av hur stora markerna bör vara. Vi hade tänk två kor som får kalv vart annat år (för bara ha en ko med kalv får man väl inte ha?) Kalven slaktas som jag förstår vid 24 mån. Mjölken skall först och främst gå till kalven. Sedan kan jag tänka mig mjölka enbart en till två gånger i veckan  (läste om en kvinna i England som gjorde så). Gården ligger i odling zon 1.  På marken finns en fin välskött vall som vi tänker ta två skördar på och sedan låta betas på hösten. Det finns även en fin betesäng/slåtteräng. Bonden två led bakåt körde tydligen slåtterbalken där trotts stora stenar. Han som äger stället nu har inte brukat marken mer än att han slåtter vallen. Av vegetationen på betet kan jag se att det är ett bra bete. Korna verkar inte ha något emot att gå ute året runt och här i Nö Skåne bör det inte vara några problem. ( stor ladugård finns) hur stora bör markerna vara och vad äter en dexter per dag.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Dexterko bete och foder
« Svar #1 skrivet: 06 sep-16 kl 19:10 »
Ett tips är att kontakta svenska dexterföreningen. De har säkert bra svar på det!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser