Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den "nästan" bortglömda maten  (läst 5254 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Den "nästan" bortglömda maten
« Svar #20 skrivet: 29 aug-16 kl 16:28 »
Det finns påsar med blandad torkad frukt på vanliga matbutiken här hela året.
Man behöver också litet potatismjöl och socker till serveringen.

Jag brukar dock laga fruktkräm (kommer tyvärr inte ihåg hur man gjorde soppan, men finns litet olika recept) Kräm gör man helt enkelt genom att koka upp litet vatten, tillsätta ett par matskedar potatismjöl (antar att man minskar mängden om man önskar soppa... i något recept skall frukten hackas) och häller i frukten, sedan låter man det hela koka upp under omrörning och kokar tills potatismjölet har verkat och frukten känns lagom mjuk.
Kräm äter man med mjölk och socker.
Det är rätt enkelt.
Brukat äta till söndags lunch ibland.

Kornmjölsgröt är inte heller särskilt svårt att göra, är i princip bara kronmjöl, vatten och en nypa salt. (Sedan kokar man ihop den till en slät och fin smet, gryn kan man behöva blötlägga innan, de ger en något grövre gröt.).
Personligen vill jag ha den med mjölk och lingonsylt.

Gott till frukost tycker jag.
(Förr åt man nog gröten som den var, med endast litet salt, men det är litet väl hardcore tycker jag...)

Sälkött smakar tran, antagligen därför det inte så ofta åts rakt av så ofta...
Men det är annars fint kött.
Enormt mycket tran på sälarna, bokstavligen dryper av det, är nog minst någon decimeter tjockt lager på en del...
(De har det för att hålla värmen, förutom som energireserv)

Riktigt gjorda isterband skall smaka litet syrligt, egentligen skall de syras naturligt, men idag tillsätter man ofta ättika i stället, eller struntar i det helt, isterband smakar dock inte vidare gott utan den syrliga smaken tycker jag. Det går inte att fuska fram goda isterband, det är en maträtt som måste få ta sin tid om den skall smaka bra.

(Press sylta, grynkaka, grisfötter, mm brukat göra till jul. (press syltan är nog tyvärr på utdöende, den verkar inte falla alla i smaken idag, vilket är synd tycker jag)










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser