Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saft av fläderbär  (läst 2205 gånger)

Ekbacken

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
saft av fläderbär
« skrivet: 28 jul-16 kl 08:14 »
Gjorde saft av fläderbär förra året. Någon som har förslag på vad man kan blanda fläderbären med, för att få lite annan smak, tycker att saft med endast fläderbär blev "så där". Tacksam för förslag!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: saft av fläderbär
« Svar #1 skrivet: 28 jul-16 kl 10:17 »
Har du testat dricka den hett? rena medicinen när du har en förkylning på gång.

Gilbert

  • Gäst
SV: saft av fläderbär
« Svar #2 skrivet: 28 jul-16 kl 10:31 »
Man måste tillsätta syra typ citron för att det skall bli någon smak. Jag gjorde på körsbär förra året och det smakade nästan bara sockervatten. Jag saftar inte på körsbär och fläderbär längre.

köksträdgård

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: saft av fläderbär
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 14:39 »
Prova att låta en bit hel kanel och några hela kryddnejlikor koka med. Tillsätt lite citron också. Hjälper faktiskt både mot förkylning och influensa!

Ekbacken

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: saft av fläderbär
« Svar #4 skrivet: 31 jul-16 kl 14:00 »
Tack för tipsen, förkylningarna lär ju komma under hösten, och jag har fortfarande kvar saft från förra året!

herrbusifer

  • Inlägg: 6
    • Halland
SV: saft av fläderbär
« Svar #5 skrivet: 27 aug-16 kl 17:54 »
Testade en gång att mjölksyra redan blandad fläderbärssaft med hjälp av lite extra råsocker och yoghurtvassle. Blir lite mer spännande att dricka och dessutom probiotiskt och bra  ;)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: saft av fläderbär
« Svar #6 skrivet: 07 jul-17 kl 16:06 »
Jag har också gjort saft på fläderbär, och tycker också att det är "sådär". Nu läste jag i en gammal bok om konservering att fläderbär till saft helst ska vara frostbitna. Nån som gjort det nån gång?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: saft av fläderbär
« Svar #7 skrivet: 07 jul-17 kl 16:46 »
min mor gjorde alltid fläder/rabarbersaft. den va fantastiskt god

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: saft av fläderbär
« Svar #8 skrivet: 07 jul-17 kl 21:55 »
Fläderbärssaft ska man krydda ordentligt (tänkt glögg!) och tillsätta något syrligt, som citronsyra, apelsinjuice eller björnbär. Då kan det bli riktigt gott. Förslaget fläder-rabarber låter för mig som fläderblom-rabarber, om man tänker på vilken årstid de mognar, men det kan ju hända att om man tar djupfryst rabarber, så kan det tillföra bra syra till de i sig rätt så tråkiga fläderbären. Jag har f ö gjort riktigt bra vin på en hel massa fläderbär och betydligt mindre hallon plus diverse bär. Hallonen gjode susen som smaksättare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: saft av fläderbär
« Svar #9 skrivet: 07 jul-17 kl 22:31 »
Stämmer säkert hon fryser alltid in ett antal kg någon som jag tagit med mig och gör detsamma.
För min del blir det fläderblomrabarber istället.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser