Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kajor-sjukdomar  (läst 2375 gånger)

Hannah.H

  • Inlägg: 1
    • Småland
Kajor-sjukdomar
« skrivet: 04 jun-16 kl 14:43 »
Hej, jag hittade två kajungar som hade ramlat ut ur boet ( som är i vår skorsten ). Jag vakade över fåglarna men när dem vuxna kajorna kom började dem hacka på ungarna. Iallafall valde jag att ta hand om dessa kajor. Efter första natten hade en utav dem dött. Jag var väldigt noggrann att mata dem varannan timme även på natten. Så när jag kom upp på natten hade en av kajorna hoppat ut ur det lilla bo jag hade byggt till dem ( bestående av handdukar )  han var väldigt kall när jag hittade honom så jag la honom i min jacka för att försöka värma honom.
 Efter en stund blev han hyfsat värm så jag la till baka honom i boet. Dem hade fått mat innan jag gick men när jag kom på morgonen fann jag honom död i boet.
 Jag begravde honom och fortsatte ta hand om den andra ungen. Jag matade honom med blöt kattmat. Jag bestämde att jag skulle komma tillbaka ca en och en halv timme senare. När jag kom fram till boet låg han utanför och hade nacken på ryggen.
 Han kunde inte resa sig och han kunde inte få tillbaka huvet i sin normala position. Min pappa sa att det kunde vara värmen så jag tog ner honom i källaren och efter ca 1-2 min var han död. Och jag undrar bara om någon kanske vet om det var en sjukdom eller bara att jag var väldigt dålig på att ta hand om honom.



Hannah

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kajor-sjukdomar
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 16:13 »
Matar vilda fåglar sina ungar dygnet runt?  Jag trodde inte de kunde flyga i mörkret?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kajor-sjukdomar
« Svar #2 skrivet: 04 jun-16 kl 16:17 »
Åh, så tråkigt att de inte klarade sig men det är väldigt svårt att få fågelungar att överleva utan sina föräldrars omsorg och sätt att mata sina ungar. Säkert ingen sjukdom som de hade och absolut inget som du gjort fel utan de klarar sig egentligen oftast inte utan sina föräldrar  :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kajor-sjukdomar
« Svar #3 skrivet: 04 jun-16 kl 21:02 »
Konstigt att föräldrarna hackade på dem.  Var det verkligen deras ungar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kajor-sjukdomar
« Svar #4 skrivet: 05 jun-16 kl 11:47 »
Fåglar har ju en kroppstemperatur på 40-42 grader, och ungar kan inte själv hålla värmen utan behöver värmas


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser