Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttgift katter  (läst 1398 gånger)

aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
Råttgift katter
« skrivet: 27 apr-16 kl 04:44 »
Mina katter har tagit in döda råttungar, vet inte när. Hittade den större, alltså halvan av den under ett skåp, bakkroppen borta. Kan ha legat där ett par dagar. Kattmamman har börjat se hängig ut, hon kräktes upp färskt fläskkött i går som två andra katter åt gladeligen. Mina katter är duktiga råttjägare, är det möjligt att kattmamman har fått  i sig råttgift? Jag kan inte börja transportera henne till veterinären, bara i fall att.. Alltså, vet någon, om min katt har fått råttgift för ca tre dagar sedan . Jag är djupt misstänksam mot veterinärer. Jag har betalat enorma veterinär räkningar för ingenting (helt otroligt som varenda lilla åtgärd är prissatt, och bara att kliva in till mottagning kostar flera hundra kronor.. Min förra kattgenerations underbara kattdam dog en plågsam, våldsam död här hemma efter att hon fått lugnade i  röntgen och vi skickades hem.

När försvinner effekten av råttgiftet, lämnar giftet bestående skador ?


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Råttgift katter
« Svar #1 skrivet: 27 apr-16 kl 07:32 »
vet du om ifall råttgift finns utlagt?
har katten fått i sig råttgift genom att äta en döende råtta så måste du snarast få den till veterinär. råttgift baseras oftast på att offret får massiva inre blödningar o dör. offret mår dåligt,försöker dricka mycket,blir slö o desorienterad.
giftet försvinner alltså inte o effekterna är sådana att om det går för långt innan motgift kan injiceras så är skadorna obotliga.

nu kan ju katten iofs må dåligt av annat och råttan behöver ju inte ha råttgift i sig men vet du om ifall grannar lagt ut råttgift så blir sannolikheten högre att katten också fått en dos.Svårt att ge generella råd men om katten uppvisar symptom dvs är slö o likgiltig,dricker mycket vatten så är det allvarliga tecken. ulf


aralia

  • Inlägg: 52
    • Södermanland
SV: Råttgift katter
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 03:54 »
Tack Ulf för svaret!
Katten ser ut att må bra igen, äter, glad och sprallig.
Falsklarm den här gången, tack och lov. Men det finns mycket råttgiftlådor på området jag bor, en närförort i Stockholm. Inte precis här kring husen för här finns många katter. Nu har mina katter hittat en råttbo någonstans, dom två är duktiga jägare, risken är alltså stor att dom får i sig en sjuk råtta. Jag har sett flera gånger råttor som är sjuka, det där blodförtunningsmedel är ett sadistiskt sätt avliva ett djur, djuren dör långsamt i plågor.
Vi får hoppas det bästa. Jag har telefonnummer till en ambulerande veterinär i fall att.


Hälsningar Paula, Mami och Vinku


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Råttgift katter
« Svar #3 skrivet: 28 apr-16 kl 04:19 »
För modernt råttgift som består av alfakloralos så finns det inget motgift

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rattgift-dodar-husdjur


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser