Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.  (läst 8658 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #60 skrivet: 03 mar-16 kl 10:52 »
Ok. Den har alltså en vettig webbläsare.. Frågan är hur det är med videospelare och codecs på den där.. Windows 10-varianten kanske är ett bättre alternativ för en "mediadator"

Ja, det är ju en springande punkt om man ska använda den som mediaspelare.

Vi tittar i princip bara på strömmande media via webläsare. För några år sen fungerade det inte så bra med raspberryn, men nu är den snabbare så nu kanske den orkar...

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #61 skrivet: 03 mar-16 kl 10:59 »
Ja, det är ju en springande punkt om man ska använda den som mediaspelare.

Vi tittar i princip bara på strömmande media via webläsare. För några år sen fungerade det inte så bra med raspberryn, men nu är den snabbare så nu kanske den orkar...
Stod något om att 3:an hade 10 ggr bättre prestanda än den första modellen. Vad det sen innebär i praktiken vet jag inte då jag har exakt ingen erfarenhet alls av Raspberry
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #62 skrivet: 03 mar-16 kl 12:32 »
Stod något om att 3:an hade 10 ggr bättre prestanda än den första modellen.

enligt vad jag har förstått (utan att ha läst på jättemycket) så ska, i princip, alla som inte är "gamers" (eller har motsvarande behov av prestanda... men det är oftast spel som har de största kraven på datorn), kunna byta ut sin vanliga dator mot en pi 3:a med gott resultat

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #63 skrivet: 03 mar-16 kl 12:34 »
enligt vad jag har förstått (utan att ha läst på jättemycket) så ska, i princip, alla som inte är "gamers" (eller har motsvarande behov av prestanda... men det är oftast spel som har de största kraven på datorn), kunna byta ut sin vanliga dator mot en pi 3:a med gott resultat
Sjukt vad utvecklingen har gått framåt och priserna nedåt
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

husbehov

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #64 skrivet: 03 mar-16 kl 14:57 »
Sjukt vad utvecklingen har gått framåt och priserna nedåt
och behovet av energi minskar i takt med detta oxå . kör mina grejer på sol och vindkraft för det är så låg åtgång på energi och lågvolt går det fint med :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #65 skrivet: 03 mar-16 kl 15:07 »
Jag har testat kodi för windows, ios och android. Om den är lika bra på pajen så behöver du inte fundera mer på mediaspelare någonsin igen. De jag har använt har stöd för att använda en vanlig smartphone som fjärrkontroll, smidigt. Webläsare borde man väl kunna lägga till också på samma paj om man behöver?

Själv gör jag numera det mesta som jag behöver med dator på min android mobil. Strömmar media via internet, trådlös hårddisk eller via hemnätverket. Surfar nätet. Officegrejorna med Bluetooth tangentbord och mus. Några enklare actionspel med Bluetooth handkontroll också när jag är uttråkad. Har jag inget annat så gör jag det direkt på enheten, annars kan jag streama den till tv med smartfunktion (box,appletv eller smarttv), eller koppla via sladd till datorskärm eller vanlig osmart tv. Och det bästa med allt....Den finns alltid med mig. Jag har rentav ordnat med så att jag laddar den från generatorn på cykeln.

MVH
Magnus

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #66 skrivet: 03 mar-16 kl 17:59 »
Tror att man kan se på R Pi som med en teve radio eller en dator.
Man skaffar den först, för att sedan kunna välja vilka program eller vad man vill göra med den.
Själv vill jag ju använda den först och främst som en vanlig dator. Sedan kan jag fundera på att lära mig mer om att programmera.
Varför inte göra en drönare, bara som experiment?

På Bibblerian här i Hässelby Gård ska de använda den till sin nya 3D-skrivare.
Biblioteket har också köpt in flera böcker, både på svenska och engelska, om vad man kan använda R Pi till.
Flera, har jag läst, använder den till larm, kameraövervakning, fjärrstyrning och liknande.
I Facebook finns det en grupp som heter Raspberrybubblan och som har många medlemmar som använder sina pajer till allt möjligt.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #67 skrivet: 14 jun-16 kl 23:04 »
Hej!
En fråga från en på området okunnig.
Jag har önskat att kunna styra både en tvättmaskin och diskmaskin med egna inställningar av program.
Kunde det funka med en sådan dator? I så fall, hur klarar man inkoppling av befintliga avkännare och pumpar??

Alla synpunkter mottages tacksamt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #68 skrivet: 15 jun-16 kl 15:51 »
http://cocoontech.com/forums/forum/69-cai-webcontrol/

http://cainetworks.com/products/webcontrol/

Nu är jag ingen hejare på pajen, har en äldre modell som jag lekte med ett tag.
Jag tror att det är en hel del programmering i linuxkod, det finns vad jag vet ingen p-vara som emulerar enkel grafisk plc - programmering. Sen ska det ju till kort för givare, digitala in & utgångar mm.
Jag använder nu en enkel och billig plc från CAI som heter WebControl 8, finns även en 32 version.

Kolla länkarna med forum och manualer.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #69 skrivet: 15 jun-16 kl 19:53 »
Börja med att studera de maskiner som du vill styra, för att ta reda på hur motorer mm styrs från det befintliga programverket eller styrkortet. Det är ju lätt gjort om maskinen ursprungligen har ett mekaniskt programverk så det bara är kontaktslutningar som styr t ex olika hastigheter och reversering på tvättmaskinsmotorn, men det kan vara mer besvärligt om maskinen har en microcontroller från början som, på mer eller mindre odokumenterat sätt, styr en frekvensomriktare eller tyristoranordning som reglerar motorns varvtal.
Om maskinen redan har en microcontroller kanske det är enklare att skriva en egen programvara och köra på befintligt styrkort, än att hänga på ett helt annat styrsystem utanför.

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #70 skrivet: 21 jun-16 kl 13:04 »
https://github.com/johols/RPi-photobooth

Ett kul projekt som är skapat av min kollega. Ett fotobås inför deras bröllop. :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #71 skrivet: 17 nov-16 kl 15:19 »
Ett kul projekt som skulle passa här....

https://www.youtube.com/watch?v=O_Q1WKCtWiA

Kolla filmen, hans inställning till trädgård och teknik är ganska så kul.

MVH
Magnus

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #72 skrivet: 17 nov-16 kl 15:43 »
:)

Kul film! Även om det är väldigt lätt att tekniken tar över.  ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #73 skrivet: 17 nov-16 kl 17:14 »
:)

Kul film! Även om det är väldigt lätt att tekniken tar över.  ;D

Haha, precis. Jag bara älskar hans inställning. Det behövs absolut inte, men varför inte komplicera det när man ändå kan och tycker att det är kul.

Mvh
Magnus

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #74 skrivet: 17 nov-16 kl 18:52 »
...eller enligt det franska förhållningssättet "varför göra något enkelt när man kan krångla till det"...
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #75 skrivet: 13 mar-17 kl 20:29 »
Min raspberry pi som är i källaren och mäter temperaturen har börjat krångla. Den stänger av nätverket. Men själva datorn fortsätter att fungera. Det är en vanlig tp-kabel ansluten.

Vad går fel?

Idag startade jag om den (bröt strömmen, drog ur kablarna och lossade sd-kortet) några gånger och då gick den till slut igång. Men nu har det dött igen. Detta har hänt innan men fungerar oftast längre tid.

Är det beläggningar som gör att nätverkskabeln får dåligt kontakt?

Eller strömadaptern som börjar ge upp? Dvs ger inte tillräckligt med ström för att driva datorn, 1-wire-usbadaptern och nätverket. Jag har för mig att det är en 2A-adapter.

Det finns en del damm och lite fukt i källaren men inte farligt mycket. Datorn har inget skal men är ej dammig så det syns.

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #76 skrivet: 13 mar-17 kl 20:46 »
Nu kollat, det var en 2,1 A adapter. Jag har bytt den till en 2,0. Ska se om det blir bättre.


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #77 skrivet: 13 mar-17 kl 22:02 »
Man kan gissa på uttorkade eller uppsvällda elektrolytkondensatorer i nätadaptern och vid eventuella DCDC-omvandlare på Raspberrykortet.

När en PC av äldre årgång får ostabil matningsspänning pga dåliga kondensatorer i nätdelen, så är det ofta nätverkskortet som börjar krångla först.

En vanlig orsak till nätverksproblem med mindre välgjord hårdvara är att ethernetcontrollerns klockoscillator inte ligger på exakt rätt frekvens utan har drivit iväg. Skulle klockoscillatorn i switchen i andra änden av ethernetförbindelsen ha råkat driva iväg åt andra hållet, så blir det ännu värre. Nu vet jag inte i detalj hur den är konstruerad på en Raspberry, men på kompakta industri-PC är det vanligt att nätverkskretsarna inte har någon egen kristall utan får klocka från en frekvensdelarkrets (PLL) som försörjer hela kortet med alla olika klockfrekvenser som behövs. Det är en ganska dålig konstruktion eftersom såna där frekvensdelare sällan ger tillräckligt stabil signal för ethernet och USB. Däremot duger de gott och väl för att klocka en processor eller en grafikkrets.

andtol

  • Gäst
SV: Raspberry Pi och andra enkortsdatorer.
« Svar #78 skrivet: 14 mar-17 kl 08:11 »
Tack för svar!

Nu har den kört sen igår så det verkar fungera med den nya strömadaptern.

Jag tycker det är svårt att hitta kompetenta adaptrar. Apples adapter till iPhone är bra men dyr. Jag har en sån som driver min Raspberry hos FSData. FSData hade ett erbjudande för några år sen att man fick skicka dit sin Raspberry med adapter så fick man ha den i deras serverhall gratis. Ström, fritt internet samt fast extern ipadress. Den första strömadaptern brann upp men iPhoneladdaren har fungera hittills, dvs några år.

:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser