Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?  (läst 1877 gånger)

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« skrivet: 02 feb-16 kl 19:26 »
Håller på att göra en ammningskudde, och tänkte stoppa den med ull från våra gotlansfår.
Men har lite frågor som jag skulle bli tacksam om någon ville svara på. :)

Bästa sätt att tvätta den på?? ??? Har gjort ett litet tvätttest, då jag la ulllen i ljummet vatten, lät den ligga i ca 15-20 min och sen fiska upp den försiktigt och la på tidningspapper för att torka. Ingen såpa, inget kramande eller rörande. Men upplevde ändå att den "klibbat ihop sig"  :-\

Sen funderar jag på ifall jag ska karda ullen innan jag stoppar med den, blir ju som vadd, men undrar ifall ullen håller formen, eller om den blir platt efter ett tag? Eller om det är bättre att stoppa med okardad ull??
Den skall ju användas flitigt.

Mvh Nicole
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-16 kl 15:49 »
Ullfettet lanolin har "medicinskt"  användningsområde.  Det är från lanolin man framställer D-vitamin.  Så varför inte använda ullen otvättad ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-16 kl 05:08 »
Tänkte att jag kunde ge en uppdatering ang ammninskudden, ifall någon vart nyfiken och undrar.  ;)

Har nu tvättat ullen genom att lägga den i rikligt med ljummet vatten i ett badkar. Fick ligga ca 30min, sen fiska jag upp den och den fick torka. Blev nöjd med resultatet, även om ullen tog ganska lång tid på sig att torka. Ska jag tvätta ull någon mer gång, så ska jag definitivt ha ett större och bättre torkställe, än ett gammalt bord där jag lagt 2tum4 och gamla galler från en kyl och garderob.  ::)

Efter bravaden med att tvätta ulllen har jag nu påbörjat att karda. Jag kan ärligt säga att jag har vart en tidsoptimist gällande tid både när det gäller tvätten och kardningen. Då jag är helt novis till näst intill alla moment i detta skapande ligger jag ohyggligt efter i tiden.  :o
Så nu sitter jag här med 3,5kilo ull att karda och bebis kan komma vilken dag som helst!  ;D Så i ärlighetensnamn blir det nog att stoppa den med okardad ull.  :P
Om inte ni har några tips på hur man kan karda snabbare??  ;D
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-16 kl 09:25 »
Vilket jättejobb du gett dig in på! Jag kardade ett halvkilo ull med skrubbänk för typ femton år sedan, och det gör jag aldrig om!
Jag tror det faktiskt är smartare med okardad ull, gotlandsull filtar sig något oerhört och det är nog bättre att utnyttja stunsen i locken. Annars blir det snart dags att karta mer. Är rädd för att det kommer att bli tungt och knöligt oavsett :'(
Gotlandsull är jättebra att tova med, till fyllningsvadd fungerar ull från köttrasfår bättre. Och som vanligt med hantverk lönar det sig alltid (tidsmässigt och arbetsmässigt) mer att köpa färdigtvättat och färdigkardat än att göra själv.   :-\

Lycka till med bäbis!

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« Svar #4 skrivet: 26 feb-16 kl 05:19 »
Tack för lite råd. :)
Jag har förstått det med, att köttrasfår är bättre lämpade till att stoppa med. Men eftersom vi har ett överflöd av ull från våra får tänkte jag göra ett försök.
Men du hade helt rätt i att det blev bättre med att stoppa med okardad ull. Upplevde att den ull som jag kardade blev otroligt platt och kompakt, uppmärksammades efter att katten hitta kudden.  :P Tur att jag bara hade kardat så att det räckte till ett hörn, och inte till hela kudden
Så nu efter att jag stoppat om den, så upptäckte jag att jag behöver stoppa med ännu mer ull!!! Men hitills är jag förvånadsvärt nöjd. Inte upplevt kudden mer knölig än någon annan kudde, dock är den inte fulllt testad än, bara klämd på.
Men tyngden är en annan femma. Väger garanterat mer än bebis när hon vill titta ut.

Tack! :)
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

aronsson

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Gotlandsul som stoppning i ammningskudde?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-16 kl 12:54 »
Sista uppdateringen. Senaste 3veckorna flitigt använd då våran lilla tös kommit. :D Det enda jag kan säga nu, gotlandsullen passa inget vidare som stoppning. Trots att det bara legat i kudden har allt blivit en enda stor tova, sjunkit ihop och blivit än mer kompakt.

Där emot har ullen egenskaper vart fantastiska, hon håller sig behagligt varm och blir inte svettig på den.  :) så nu tänkte jag se ifall jag kan få tag på annan ull att stoppa med. Någon som kan tipsa?
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser