Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbärsdrickan exploderade...  (läst 1977 gånger)

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
Enbärsdrickan exploderade...
« skrivet: 29 dec-15 kl 11:04 »
Följde receptet på enbärsdricka i åter 3/15. tappade på återvunna ölflaskor 50 cl, lagrade sedan i jordkällaren 50 dagar. Tog upp några i köket före jul. J-a vilken smäll... som följdes av sju timmars intensivt städande av glassplitter. Var gjorde jag fel? är gamla ölflaskor för veka? skulle jag ha väntat längre än vad receptet föreskrev innan jag tappade på flaska för mindre efterjäsning i flaskan? i så fall hur länge? En notering i efterhand när jag provöppnade några i källaren, i alla flaskor lämnades mer än halsen för jäsmån. i de med kortare hals var trycket högt och det ville bara bösa över, medan de med längre hals uppförde sig som vilken kolsyrad dryck som helst. Den blev för övrigt väldigt god och jag gör den gärna igen, men är lite rädd att ta in en i huset innan jag lurat ut vad som gick fel. Tacksam för tipps och förklaringar.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Enbärsdrickan exploderade...
« Svar #1 skrivet: 29 dec-15 kl 11:23 »
Skriv gärna in receptet du använde, så slipper jag jag rota igenom allting efter rätt tidning.

Min första gissning är att drickan inte jäst ut tillräckligt, innan du buteljerade. Tidsangivelser vid jäsning går aldrig att lita på. Det ska jäsa tills det är klart helt enkelt.
Vid kolsyrejäsningen brukar det normala vara att man tillsätter mellan 5-8 g socker per liter brygd innan man buteljerar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Enbärsdrickan exploderade...
« Svar #2 skrivet: 05 maj-16 kl 11:01 »
Precis som radar skriver så var det förmodligen för mycket jäsbara sockerarter (sötma) kvar i brygden när du buteljerade denna. Vilket gjorde att jästen kunde stoppa i sig mer socker och släppa ifrån sig mer kolsyra än vad flaskorna klarade av. Flaskorna med längre halsar hade mer plats för kolsyran vilket gjorde att dessa betedde sig normalt.

Lösningar på detta är som Radar säger att man låter brygden jäsa ut för att sedan pytsa i några gram socker (jag brukar ta en mockasockerbit per 33 centiliters flaska).
Och hur vet man att det jäst ut? Alltingen så kan du mäta med en hydrometer (http://shop.humle.se/utrustning/matning/hydrometer-10-o-till-120-o) och avläsa på denna när brygdens densitet minskat (på grund av att sockerarterna äts upp av jästen). Eller om du jäser i en damejeanne kan du titta på jäsröret (vattenlåset) om det kommer ut bubblor. När det slutat pluppa i röret avvaktar man sedan i ungefär...2 veckor. Då kan man vara ganska säker på att det är slut på sötma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, backabjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser