Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påfågel med brutet ben!!  (läst 2157 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Påfågel med brutet ben!!
« skrivet: 20 dec-15 kl 13:30 »
Hittade min påfågel ute i trädgården i går kväll, han satt och tryckte i buskarna i mörkret. Jag bar in honom i deras hus med tanke på räven.
I morse visade det sig att han inte kunde stödja på det ena benet! När jag kände på det så är det av strax ovanför knäleden...
Det känns förjävligt!! Jag är så rädd att han har ont!

Finns det någon som varit med om detta?? Jag testade med hjälp av min dotter att spjäla benet, har inte hjärta att nacka honom utan att ge det ett försök först.
Hur länge ska man ha det spjälat innan man kan tro att det läkt?
Visst finns ju risken att det inte växer ihop helt rätt men det känns ändå bättre att ha försökt hjälpa honom!!

Är detta något typiskt för påfåglar? Benskador osv? Dom känns ju inte som dom är så smidiga i landningen om man säger så...
Tror man att det överhuvudtaget går att hjälpa dom genom att spjäla, eller är det omöjligt?

Snälla svara snabbt om det är någon som har erfarenhet!!

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Påfågel med brutet ben!!
« Svar #1 skrivet: 22 dec-15 kl 23:04 »
Fåglar i allmänhet kan bryta benen av olika orsaker, de har ett väldigt "lätt" men starkt  skelett och det är viktigt att de får en sammansatt föda som bibehåller ett starkt skelett.

Vad gäller behandling av benbrott så är det inget som vanliga personer ska ge sig på utan där är det kirurgiska ingrepp som gäller,  någon annan på forumet berättade om sin rehabilitering av en höna med brutet ben, vilket pågick i runt 6 veckor.

Gör inte samma misstag du också.

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Påfågel med brutet ben!!
« Svar #2 skrivet: 23 dec-15 kl 09:00 »
Det är väl klart att han har ont med ett brutet ben!

Ta fågeln till en veterinär eller ta bort honom med en gång. Utsätt inte honom för fler amatörspjälningar och utsätt inte honom för att leva resten av livet med ett felläkt ben.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser