Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minskad mjölkmängd  (läst 2345 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Minskad mjölkmängd
« skrivet: 14 mar-15 kl 14:22 »
Mjölkar en get sedan ca 4 veckor, denna veckan har mjölkmängden minskat ganska kraftigt. Idag var det runt 1,5 dl mindre jämfört med samma dag förra veckan.
Killingarna går med geten på dagtid. Vi mjölkar 2-3 timmar senare fre-sön, om det kan ha någon betydelse. Tycker även hennas aptit minskat lite, men det kan jag inte säga säkert ännu.
Vad kan vara fel?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Minskad mjölkmängd
« Svar #1 skrivet: 14 mar-15 kl 15:36 »
Svårt att säga om 1,5dl är mycket när du inte skriver hur mycket du mjölkar.  En del mjölkgetter kan ge 3-4 liter om dagen, men då är de inte med killing, och då är ju 1,5dl mindre inget att tala om.
Att du får mindre mjölk kan bero på att killingen äter mer. En killing diar betydligt mer mängd mjölk när den är 5 veckor i jämförelse med när den är 1 vecka. Då blir det mindre kvar till dig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Minskad mjölkmängd
« Svar #2 skrivet: 14 mar-15 kl 21:10 »
En förklaring kan vara brunst. Under brunsten kan både aptit och mjölkproduktion minska, eftersom geten blir oroligare och mer aktiv. Men då borde mjölkproduktionen öka igen efter några dygn.
Har du bytt hö? Ändrat kraftfodergivan? Bajsar geten normalt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Minskad mjölkmängd
« Svar #3 skrivet: 15 mar-15 kl 10:13 »
Har gått från runt halvlitern till ca 3 dl, så det kanske är närmare 2dl mindre.
Har bytt hö, men det var för 2 dagar sedan, kraftfodergivan är samma. Bajset ser ut som det ska. Kanske det kan vara brunst, tycker bocken har varit lite toppad de senaste dagarna. Då får jag kanske lugna mig några dagar och se vad som händer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser