Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?  (läst 14204 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« skrivet: 13 mar-15 kl 21:09 »
Ska strax dra igång utedasset på gården jag fått ställa vagnen på.

Undrar lite praktiskt vart man får tag på strö till komposttoaletten? På ett billigt sätt alltså, har sett man kan köpa dyra säckar med strö på bauhaus.

Jag har läst "the humanure handbook" så är nog rätt införstådd i hur det ska gå till. Finns t.o.m en gammal gjuten gödselstad jag kan tömma hinkarna och kompostera i sen. När jag fyllt hinken och den fått stå i 4-5 veckor såklart.

Vart får ni tag på strö? Vad använder ni, är det enbart sågspån eller blandar ni med jord?
Finns väl någon lokal såg jag skulle kunna fråga om jag kan ta några säckar sågspån, men är ju inte säkert det är färskt sågspån, om dom sågat tryckt virke blir det ju mindre bra...

Vad använder ni för hinkar till era utedass? Undrar vart man får tag på 25liter-hinkar med lock...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16900
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-15 kl 21:31 »
Humanfekalier måste/skall komposteras i 2 år. För att bryta ner smittor.

Jag skulle satsa på stora murarhinkar och strö med vanligt sågspån eller kutterspån till hästar.
Det funkar även med hackad halm.
Och bara ha det i botten, sedan kompostera i 200 L fat med tättslutande lock.
Borra hål längs den överkanten på tunnan så insekter kan ta sig in och ut och att kondensen försvinner.
Finns det en gödselplatta så knyck en hink vanlig gödsel och grunda med det i tunnan för att få i dyngmaskar som hjälper till med komposteringen.
Och när tunnan är full så låt den stå i minst två år innan du använder komposten.
Separera ut urinen till en dunk eller tank.
Denna behöver bara lagras sex månader innan användande. Även här fungerar det med tunna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 21:44 »
Sågspån, flis o dyl
Vedavfall, bottenskrap från vedbod o dyl
Förna från skog och mark
Aska
Matjord
Lera/lerjord (om den är kokig slås eller rivs den sönder till pulver)
Torvmull

Allt ska enligt min uppfattning vara torrt. Aska och jord strös tunnt, bara damma över, mindre än 1 mm åt gången. Övriga kan vid behov strös lite tjockare, några mm. Jag brukar ta ca en-två sorters strö åt gången. Vilka man tar i olika lägen lär man sig. Utvärderas i synnerhet på lukten.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-15 kl 22:04 »
Torv eller gammal myrstack..
Fjäderfän och kaniner

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-15 kl 00:15 »
Frågan var alltså inte HUR jag komposterar fekalier, var jag ska förvara det, hur länge etc.

Utan jag undrar bara var man får tag på sågspån, torv och dylikt om man inte har någon egen mark och bara sågar i några 2tum4 i månaden.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #5 skrivet: 14 mar-15 kl 00:26 »
Hur funkar torra löv? Eventuellt söndersmulade?

Piss får man väl använda direkt överallt för den delen? Det ska väl inte innehålla massa bakterier?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16900
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #6 skrivet: 14 mar-15 kl 07:52 »
Hur funkar torra löv? Eventuellt söndersmulade?

Piss får man väl använda direkt överallt för den delen? Det ska väl inte innehålla massa bakterier?

6 månaders lagring om man pissar i toan, annars så direktanvändning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-15 kl 08:39 »
Skaffa en kompostkvarn och sedan kan man samla allt möjligt material i naturen. Kvistar, vass, kottar, allt möjligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13723
    • Medelpad
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #8 skrivet: 14 mar-15 kl 11:46 »
Nu framgår det ju inte var i landet trådstartaren bor. Men någonstans längs RV90, i närheten av Junsele, lär det ligga tonvis med torvströ i diket, fritt att hämta. Det hamnade där i samband med en dikeskörning för några år sedan, och man brydde sig aldrig om att ta vara på torvströet vid bärgningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #9 skrivet: 14 mar-15 kl 19:41 »
Gratis strö finns var som helst i naturen, löv, bark, jord, sand etc. Behövs kanske mer torrt strö om du inte separerar typ torvströ som man använder till stall etc. Är inte speciellt dyrt men gratis är det ju inte...
Murarspannar brukar finnas i stora storlekar men lock finns nog inte till dem, vi har stora kärl med lock men de följde med separetterna.  Ser att de finns här http://www.separett.se/latrinkarl-med-lock-60415
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #10 skrivet: 14 mar-15 kl 20:05 »
Det är lätt att torka strö genom att förvara det inomhus. Uthus räcker bra. Även en tunna med locket på glänt mot söder kan torka rätt bra med tiden, eller några behållare med en plåtskiva över. Eller ha det under vagnen om man bor i vagn som TS gör.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #11 skrivet: 14 mar-15 kl 20:12 »
Gratis strö finns var som helst i naturen, löv, bark, jord, sand etc. Behövs kanske mer torrt strö om du inte separerar typ torvströ som man använder till stall etc. Är inte speciellt dyrt men gratis är det ju inte...
Murarspannar brukar finnas i stora storlekar men lock finns nog inte till dem, vi har stora kärl med lock men de följde med separetterna.  Ser att de finns här http://www.separett.se/latrinkarl-med-lock-60415
Det är nog en sådan tunna jag har också, fast utan handtaget. Kostade ett par hundralappar på bauhaus.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #12 skrivet: 14 mar-15 kl 20:43 »
Då var den ju billigare hos separett  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #13 skrivet: 14 mar-15 kl 20:56 »
Då var den ju billigare hos separett  ;)
Såg inte ens att det var pris utsatt. Men det blir plus frakt  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #14 skrivet: 14 mar-15 kl 21:57 »
Tänk på att askan i så fall måste vara helt fri från glöd, dvs helst flera veckor gammal!  Men jord går också bra, det finns nästan inga begränsningar!

  Att lagra fekalierna är en mycket bra idé, dels smittrisken (viktigast förstås), dels luktar de ju inget efter några år!

  Aska gör det otrivsamt för fluglarver, vår smittspridare Nummer Ett.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Peter81

  • Inlägg: 115
    • Södermanland
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #15 skrivet: 15 mar-15 kl 09:23 »
Sågspån kan man hämta hos valfri träslöjdslärare. Har svårt att tänka mig att barnen får göra smörknivar i tryckat virke. 

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #16 skrivet: 16 mar-15 kl 06:11 »
Var och hämtade två lastbilslass med hästgödsel igår. Stall brukar ha problem med att bli av med gödslet. Det som var utanför stallet var blandat med spån och doftade kompost. Där var också gott om mask. Det renare gödslet kändes dödare. Sen är frågan vilket strö som är lämpligast för att få ut maximalt med näring ur fekalierna?

Aska har vi blivit avrådda från då det kan innehålla tungmetaller.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #17 skrivet: 16 mar-15 kl 07:02 »
Var och hämtade två lastbilslass med hästgödsel igår. Stall brukar ha problem med att bli av med gödslet. Det som var utanför stallet var blandat med spån och doftade kompost. Där var också gott om mask. Det renare gödslet kändes dödare. Sen är frågan vilket strö som är lämpligast för att få ut maximalt med näring ur fekalierna?
Jag skulle nog använda detta som tillsats för efterkompostering i relativt kall kompost och då mest sätta till mask och spån, fast lite hästgödsel kan gå med som mat för maskarna, så de inte bara behöver äta folkskit.

Citera
Aska har vi blivit avrådda från då det kan innehålla tungmetaller.
Man ska ta så lite. Damma över litegrann bara. Som saltet till maten.
Eller tar du din ved från extremt förgiftad mark? I så fall borde den väl också eldas i förbränningsanläggning med rökgasrening.
Om det inte är extremt förorenad mark, så tycker jag man bör tänka mer på kretsloppet än på att undvika gifter. Askan innehåller ändå främst användbara mineraler.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16900
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #18 skrivet: 16 mar-15 kl 07:38 »
Var och hämtade två lastbilslass med hästgödsel igår. Stall brukar ha problem med att bli av med gödslet. Det som var utanför stallet var blandat med spån och doftade kompost. Där var också gott om mask. Det renare gödslet kändes dödare. Sen är frågan vilket strö som är lämpligast för att få ut maximalt med näring ur fekalierna?

Aska har vi blivit avrådda från då det kan innehålla tungmetaller.

Var växer träden som du eldar?
Var växer morötterna som du äter?
Var kommer spånet som hästskiten är uppblandad med?
Var kom hæstarnas hö ifrån?

Appropå tungmetaller. Menar jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vart hittar man gratis "strö" till komposttoalett?
« Svar #19 skrivet: 16 mar-15 kl 08:39 »
Var växer träden som du eldar?
Var växer morötterna som du äter?
Var kommer spånet som hästskiten är uppblandad med?
Var kom hæstarnas hö ifrån?

Appropå tungmetaller. Menar jag.

Ja det är ju det man inte vet. Vi har ingen aning om exakt var vår ved kommer ifrån. Ursprungsländerna är USA, regnskogsländer, Italien och Schweiz. Så fungerar virkesindustrin. Tungmetaller kan finnas naturligt i en skog nära dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Dre

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser