Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga billigt uppvärmt växthus?  (läst 10950 gånger)

LittleFarm

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #20 skrivet: 08 dec-15 kl 21:41 »
Är det nån som har problemet löst eller har avänd en bra idee.
Jag ska villa bygga en växthus med liten värme i.

Och fick en idè fran en kompis om man ska dra en spiral fran kopparrör och lägg den i ko eller hästgödsel ( det ska blir rund 38 grader i röret) och sätter en pump på den samma som sitter på element system den dra inte mycket strom och kan du inställa på pumpa på olika sätt. 1 gång i 24 tim eller 1 gång i timme eller konstant.
Och sätt  kanske en element eller lägger röret i mark under ströbed.
Kanske jag ska prova den i våren

Ursäkta för min Svensk jag hoppa du förstår?

Mvh Dimitry

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #21 skrivet: 09 dec-15 kl 03:09 »
Om kompost skall värma, så måste du ha enorma mängder kompost, eftersom du i praktiken kyler komposten genom att ta värme från den! Tittar man historiskt så löste de det genom att bygga orangerier, där de vinterförvarade växter. I orangerierna var fler väggar och ofta en del av taket isolerat och byggt av tegel, sedan hade man skorsten och kamin

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #22 skrivet: 09 dec-15 kl 06:34 »
Du kan bygga en tunnel i bädden/ bäddarna och leda röken från elden den vägen.
Då värmer röken teglet och sedan komposten. Så gjorde man i kalla delar förr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #23 skrivet: 09 dec-15 kl 12:08 »
En modernare lösning borde vara luftvärmepump? Bor man i södra delarna, har välisolerat och har mycket sten/tegel i växthuset borde det gå att spara lite ström genom att värma när förutsättningarna är som bäst och spara på krutet när de värsta köldknäpparna kommer. Jag tänker en pump som styr på yttertemperaturen. vid under nollan så styr den temperaturen i växthuset på 2 grader, men vid tex 5 grader så styr man upp till 10 grader för att accumulera värmen i muren.

MVH
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #24 skrivet: 09 dec-15 kl 21:11 »
Det finns en blogg som heter Skilnadens trädgård, hon la varmbänk i ett tunnelväxthus. Det verkar fungera bra. När du gör en varmbänk gräver du ett dike minst två spadblad djupt, sen fyller du det med hästskit och vattnar rikligt (det går åt mycket vatten)! Nu ska bädden trampas till det blir en sörja. Du får vänta några dagar innan den börjar bli varm. Nu kan du lägga tillbaka hälften av jorden och så det du tänkt. Om du går in på skilnadensträdgård på vebben så finns där utförlig beskrivning.
kretslopp

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #25 skrivet: 10 dec-15 kl 03:14 »
Det finns en blogg som heter Skilnadens trädgård, hon la varmbänk i ett tunnelväxthus. Det verkar fungera bra. När du gör en varmbänk gräver du ett dike minst två spadblad djupt, sen fyller du det med hästskit och vattnar rikligt (det går åt mycket vatten)! Nu ska bädden trampas till det blir en sörja. Du får vänta några dagar innan den börjar bli varm. Nu kan du lägga tillbaka hälften av jorden och så det du tänkt. Om du går in på skilnadensträdgård på vebben så finns där utförlig beskrivning.

Men hon konstaterar också att varmbänken bara värmer i en månad, sedan får hon göra en ny!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #26 skrivet: 10 dec-15 kl 15:18 »
Om du ska ha höns i växthus eller annat större utrymme, så bygg eller köp en mindre "koja" åt dom. Så kan du fixa värme i den. Annars är hönsen tåliga och tål utan vidare några frysgrader.
kretslopp

calleve

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #27 skrivet: 19 feb-16 kl 09:45 »
Kanalplasthus kan ju vara ett alternativ, isolerat och mindre risk för olyckor med hysteriska höns.

Typ ett sånt här, lite stort kanske, men du får plats med många höns: http://u9684038.fsdata.se/?product_cat=vaxthus

Har sett såna med kamin i också

diabas

  • Inlägg: 21
SV: Hur bygga billigt uppvärmt växthus?
« Svar #28 skrivet: 26 feb-16 kl 20:35 »
Mycket frågor du måste ställa dig själv innan du går i gång.

1. Hur viktigt är det att värma upp det hela året. Kostar mycket att ha värme under en kall Februari. Ett allt för billigt växthus kan leda till dyra uppvärmnads kostnader.

Det handlar mycket om vad du har för förutsättningar och utnyttjar dem på bästa sätt. Jag har ett växtus som är nedgrävt 1 meter mot en södervägg med kanalplast som isolering. När det är varmt i växthuset blåser jag luft värmen i botten på odlingsbäddarna. Funderar på att låta spillvattnen från duschen hjälpa till med vattning och uppvärmning.

Att värma det hela året blir inte enkelt eller billigt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 7 användare (2 dolda)
Corvus, Radar, Gröfre Slissing, Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser