Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avhärda effektivt  (läst 1300 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Avhärda effektivt
« skrivet: 15 maj-17 kl 15:30 »
Börjar bli tid för det jag tycker är ganska jobbigt med odlingen. Avhärdningen.
Bära massor med plantor ut och in i en veckas tid. Även då de flesta av mina plantor står i brätten är det ett fasligt jobb att släpa på så mycket.
Hur gör ni som förkultiverar i lite större mängder? Finns det något effektivt sätt?
Förra året var jag gravid vid denna tid och då orkade jag bara bära ut i två dagar sen satte jag allt under duk. Funkerade hyfsat tills jag märkte att något djur knippsat av en del av plantorna under natten

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Avhärda effektivt
« Svar #1 skrivet: 15 maj-17 kl 19:51 »
Jag försöker gå efter väderlek. Perioder då skillnaden mellan dag och natt temperatur är liten är bra i början. Men givetvis ska det inte vara för kallt heller.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Avhärda effektivt
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 00:18 »
 Ställer ut, omskolade från pluggbrätten, i drivbänk. Drivbänken står mot husväggen med söderläge. Det är bara plast på träramar. De får sol lite då o då men hela tiden i drivbänken. Avhärda är ju inte bara temperatur utan också solljus.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Avhärda effektivt
« Svar #3 skrivet: 16 maj-17 kl 09:36 »
Jag har aldrig avhärdat något. Jag förlorar enstaka plantor ibland, men de flesta klarar sig bra.

MVH
Magnus

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Avhärda effektivt
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 11:11 »
Mycket handlar om vad det är för förutsättningar.

Om jag drar upp plantor inne( bakom 3 glasfönster) så kommer alla bli brännskadade av solen om man bara sätter ut dem.
Dessutom så blåser det mycket där jag bor så även om jag ser till att de klarar solen så blåser hälften sönder när de kommer ut.
så för min del handlar det om både om sol och vind som de ska avhärdas från.

så fort det är sol ute och och över 5-10 grader så åker dem ut o får känna på det riktiga livet.
De stannar nästan alltid i växten och biffar till sig på bredden när jag gör detta

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Avhärda effektivt
« Svar #5 skrivet: 16 maj-17 kl 12:04 »
Uff, själv har jag alldeles för lite direkt solljus inne så får ändå hålla på och kånka ut och in mina växter i typ en månads tid (och gärna flytta dem efter solen där ute!)  ::) Tradigt men gör i alla fall att jag kommer ihåg mina mikropauser under arbetsdagen! Och så har jag krukorna på brickor o.d. så det går lite enklare.

Men tänker mig att det räcker med ett par tre dagar för härdningen, och sen när man planterar ut dem kan man skugga dem lite första dagen, så brukar det fixa sig!
Ingen människa är illegal

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Avhärda effektivt
« Svar #6 skrivet: 16 maj-17 kl 13:02 »
Så fort de klarar sig från nattfrosten ställer jag ut dem och drar ett tunt skynke över dem (typ sådan där väv man har för att skydda mot diverse flygfä). Sedan kan man dra undan detta skynke längre och längre tider under dagen, tillslut ta bort helt. Börja gärna en molnig period.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Jalbertsson

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Avhärda effektivt
« Svar #7 skrivet: 16 maj-17 kl 15:28 »
Jag förstod frågan som att hon ville ha tips för själva förflyttandet av pluggbrätten etc.?

Det enda smidiga sättet jag har sett är en odlingstunnel där det går att rulla upp långsidorna och ta de ut den vägen. Utanför hade de små tunnlar/Cold frames så de någorlunda kunde kontrollera väder och vind. Men det är svårt att ge generella tips när man inte vet om det är växthus, tunnel eller rent av inne i köket som de driver upp plantor.

Hoppas någon mer erfaren kan ge bättre tips.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Avhärda effektivt
« Svar #8 skrivet: 16 maj-17 kl 18:51 »
Så är det ju, tänkte mest att jag brukar vara rätt koncis med avhärdning och att det också funkar.

Men på tal om, vilken temperatur brukar var min.temp. för små plantor, räcker det att det är över 0°? Jag vet ju att tomater inte gillar så kallt, men hur är det med annat? Skulle jag kunna lämna allt ute under avhärningen, och kanske bara täcka över lite lätt?
Ingen människa är illegal

 

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Avhärda effektivt
« Svar #9 skrivet: 18 maj-17 kl 14:05 »
Tack för att ni delar med er!
Roligt att läsa hur ni brukar göra.
Jag tror inte jag klarar att sätta ut plantorna utan att härda de innan. Har erfarenhet av att plantorna blir chockade och behöver mycket tid på sig att återhämta sig då.
Tror att jag ska bygga några ställningar att sätta brättena på och sen ordna något skydd att lägga över som tas bort efterhand. Och bara bära in vid risk för frost.  Inväntar bra startväder (vindstilla och mulet).

Växterna är bortskämda med en egen bod med ljusramper, behaglig temperatur och jämn fuktighet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser