Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoppande, trotsig vovve.  (läst 2926 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Hoppande, trotsig vovve.
« skrivet: 15 sep-13 kl 17:29 »
En kompis har haft hund/hundar i minst tjugo år. Nuvarande ær en tik som ær mest Schæfer och fem år gammal. Matte har haft samma mesig sætt med alla hundarna. Gør dom något så sæger hon med ljus och ibland upprørd stæmma -men varfør gør du sådær? I bæsta fall hæmtar hon hunden och sæger åt den att ligga på sin plats men efter en liten stund har den svansat ivæg igen utan att hon bryr sig. Nuvarande jycke gillar att hoppa upp och ibland om hon vill leka så krafsar hon till en med en eller båda tassarna. Jag har alltid sagt ifrån men dumt nog gør inte alla det. Jag ær jættetrøtt på betendet och har på sistonde till och med tryckt ned henne och morrat dovt men ændå tørs hon gøra om det næsta gån vi ses. Att førsøka knæa henne då hon hoppar upp har ingen effekt alls. Bæst funkar det att vara beredd då hon kommer mot mig och med ord och gester sæga åt henne att jag ær beredd, den hær gången hoppar du inte! Finns det något sætt att sætta respekt i denna respektløsa tik utan att hennes mesiga matte gør det? Før øvrigt stæller hon inte till med några større problem før sin matte. Hon har i grund och botten bra psyke.

Varghjärta

  • Inlägg: 136
  • Utveckling, utmaningar, lärdom och äventyr!
    • Västerbotten
SV: Hoppande, trotsig vovve.
« Svar #1 skrivet: 15 sep-13 kl 17:56 »
En hund ska aldrig hälsa på någon - eller någon på ens hund, utan att först ha fått tillåtelse. Alltså min tillåtelse. Det håller jag strikt på. Vill man mina hundar nått frågar man mig. Mina hundar får inte gå fram och röra någon eller något - utan att jag gett klartecken. Det kan vara vuxna, barn, hundar, andra djur, bilar, prylar. Det handlar om hundägaransvar. Jag ska föra min hund - ta ansvar för vad den gör och skydda den. Det går liksom båda vägarna, gentemot omvärlden - genom mig som hundförare (-ägare). Och för att kunna göra det kan inte andra gå fram, röra, samtala med etc mina hundar utan att först ha stämt av med mig. Och hunden ska vänta på mitt klartecken.

Jag tycker du helt enkelt ska påminna din vän om det! Att det är hennes ansvar. Vill du inte att hunden ska hoppa på dig, ska den absolut INTE göra det! Det är hennes uppgift att se till. Hon ska föra sin hund. Ta ansvar för den. Och hon ska vara dess trygghet.

Den ska inte hoppa på någon - om de inte uttryckligen sagt till ägare att de vill det, och ägaren sagt att det är ok. Till dem. Och sedan till hunden.

Vill man att någon annans hund SKA hoppa på en ska man fråga ägaren först. Och vill man det INTE ska man inte behöva göra nått!

Det man vill göra med någon annans hund ska man fråga först om: "Får jag hälsa på din hund?", "Får jag klappa den?", "Ge den en gobit?", "Leka med den?" Etc. Man överlägger med ägaren. Och så ger ägaren klartecken till hunden. Allt som gäller hunden ska gå genom ägaren/ föraren. Det är själva grundbulten i den relationen. För hundens skull - och omgivningens: stabilitet, trygghet.

Problemet är ofta - om än kanske inte i detta fall. Att människor VILL - och inte frågar, först. Och då vänjer sig hunden vid det. Och blir stressad av det. Att det är så många som vill allt möjligt. En hund ska ha tryggheten och stabiliteten - fokuset - att bara behöva bry sig om vad ägaren/ föraren vill.
Tillbaks på min ensligt belägna skogsgård, uppe på en höjd, mellan ett stort träsk och en liten skogstjärn, omgiven av tallskog och berg! Tillsammans med nio underbara hundar. Har tidigare levt som (hindu)munk, i Indien, under många år... Återvänder nog dit, så småningom.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hoppande, trotsig vovve.
« Svar #2 skrivet: 17 sep-13 kl 21:21 »
Efter många år med hund så vet Vinjas matte att det är så man brukar dressera hundar. Problemet är att hon inte vill ha den sortens kontroll över sin hund för då tycker hon inte att hon respekterar den som en kompis. Jag har sällan dyrbara kläder men ibland är jag så arg på den där fräcka hunden att jag önskar hon ska hoppa upp och sätta en prätig, svårtvättad fläck på någons finkläder så att plagget måste kemtvättas = lite dyrt och besvärligt. Då kanske hennes matte i bästa fall börjar se det som ett problem för hon är inte rik... För övrigt så kommer hunden fram och hoppar utan att vare sig matte eller jag har gett henne lov att ens komma fram till mig. Oftast har hon lite långtråkigt och vill ha uppmärksamhet. Hon är ju Schäfer -mest och lite Leonberger och något mer. En hund som egentligen ska arbeta och inte bara skrota runt.

Håning

  • Gäst
SV: Hoppande, trotsig vovve.
« Svar #3 skrivet: 17 sep-13 kl 21:32 »
Men du skälv kan göra något åt det hela genom att konsekvent vända ryggen till  då brukar dom oftast tröttna .  I annat fall så finn det andra sätt ha en vatten pistol med dig och ha till hands när hunden kommer och ska hoppa .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 9 användare (3 dolda)
ärt, Manimals90, xaelanar, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser