Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda fåglar matning...  (läst 5461 gånger)

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
Vilda fåglar matning...
« skrivet: 25 okt-12 kl 09:38 »
Övriga fjäderfän.. här passar väl vilda fåglar in?

Lite nyfiken på hur ni andra matar de vilda fåglarna nu när vintern kommer??
Jag har fågelbord med solrosfrön och talgboll ute, har mest små talgoxar som kommer, har en och annan hackspett oxå..
Men vad har ni för tips på mat som lockar till sig lite fler olika arter?
Hade varit roligt med lite mer olika fåglar  :)
Hade gärna haft ett par domherrar, för de är ju så otroligt fina, men ganska ovanliga..
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Huggorm

  • Gäst
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 09:46 »
Något som är viktigt är att mataren sitter på rätt ställe, det måste finnas skydd runt omkring. Bäst är om den sitter i en buske eller träd så det finns grenar uppåt, och det skall finnas andra träd runt omkring så de slipper flyga långt över öppna områden för att komma till mataren. Slipper de oroa sig för rovfåglar och katter kan de sitta mycket lugnare och äta.

Domherren verkar vara en skogsfågel. Jag brukar ha massor här, ofta grupper på 6-7 stycken. Andra jag känner har aldrig någon, och jag tror skillnaden är att jag har skog runt mig medan de kan bo i villaområden eller jordbruksbygd. Men bor man på sådana ställen så brukar man kunna få andra arter som jag inte har här istället.

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 09:51 »
Ok, vad äter dina domherrar??
Jag har väldigt bra placering på min fågelmat  :) precis vid en stor, vid gran där de åker in och äter.. har MASSOR av små fåglar som trivs..
vi bor på landet, men har skog runt om, så då borde det väl finnas domherrar, eller andra roliga fågelarter..?
Just nu sitter det talgoxar, hackspett och nötskrika..
Vet att vissa hänger ut späck i träden, vilka fåglar äter det??
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Huggorm

  • Gäst
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 10:00 »
Domherrarna äter solrosfrö, liksom de flesta andra. Späck är det väll i första hand talgoxar och hackspettar som äter tror jag. Jordnötter verkar vara blåmesens favorit. Har man tillgång till havre kan man lägga ut en näve. Det är i princip bara gulsparven som äter det, men det är också en trevlig fågel.

Du borde även ha nötväckor, talltita/entita och kanske svartmes. Pilfink är det också många som har, även om de inte är speciellt vanliga här. Grönfink och gråsiska har jag också haft någon gång, men de är sällsynta här.
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 10:03 av Ett svart får »

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 10:03 »
Ja, nötväcka har jag  :D
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 10:11 »
Späck (osaltat) äter framför allt mesar och hackspettar, men även nötväckan gör det.
Havre äter framför allt gulsparvar, kanske även andra sparvar men de flesta andra fåglarna ratar havren...
Hampafrö är suveränt till finkar: domherrar, görnfinkar, pilfinkar, även steglits och mesar har jag sett äta hampafrö.
Viltfågelblandingar kan innehålla mycket hög andel havre (=billigt) och då blir det inte så populärt. Bättre att välja en blandning utan havre och köpa lite havre av någon bonde för sparvarna.
Äpplen, rönnbär mm uppskattas av bland annat koltrastar och sidensvansar.
Man kan blanda havregryn och rapsolja och servera fåglarna som ett billigt bra foder vintertid.
Jordnötter är också uppskattat av såväl mesar, spettar, nötväckor.
Solrosfrö går nog mest av hos oss, men det beror också på att det är så gott om mesfåglar.

Hos oss brukar vi ha följande arter under en normal vinter:
Pilfink, Grönfink, Bergfink, Bofink, Gråsiska, Grönsiska, Steglits, Svartmes, Blåmes, Talgoxe, Tofsmes, En-/Talltita, Nötväcka, Större hackspett, Koltrast, Domherre, Gulsparv, Rödhake, Stjärtmes, Sidensvans, Skata, Nötskrika, Ringduva. Har säkert glömt nån rackare....
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Skogsluffare

  • Gäst
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 10:32 »
Vi har för tillfället bara talgbollar och det har lockat hit talgoxar, blåmesar, sparvar och även en nötväcka. Det är första gången jag har sett en nötväcka i vårt område (vi bor mitt i stan). Så sånt är kul! :)  Vi har våra talgbollar på balkongen och trots att våra katter sitter i fönstret och slickar sig runt munnen, så vågar sig fåglarna ändå fram och bryr sig knappt om katterna.

edit: efter en närmare titt så såg jag att det var pilfinkar, inte sparvar.
« Senast ändrad: 25 okt-12 kl 15:15 av Skogsluffare »

M Bond

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 17:05 »
Talg från gris och lamm, vete och solrosfrön.

M

Fru Bergman

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 14:17 »
Här matas med solrosfrön, vildfågelblandning, talgbollar, äpplen (till koltrastarna) jordnötter och egentillverkade "talgkakor" med olika sorters fett/ister+frön av olika slag+russin eller någon torkad frukt. Jag fjäskar för fullt och hoppas på gott samarbete i odlingarna i sommar!!  :)

Kitsune

  • Inlägg: 83
  • Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #9 skrivet: 03 jan-13 kl 15:14 »
Nu kan jag inte så mycket om småfåglar, måste ha sovit under det avsnittet av Mitt i naturen... Men jag har hört att olika fåglar vill ha olika storlek på hålen i holkarna, och att man kan välja holkar utefter vilka insekter man inte trivs med (tex om man vill ha myggätare kvittrande i träden). Men jag antar att insektsätande fåglar drar söderut under vintern? Och de som är kvar, som flockas vid fågelborden, är de som äter frön. Men att man skulle vilja mata fröätarna under vintern, för att sedan jaga undan dem med fågelskrämmor under sommaren, det verkar inte vettigt. Så jag måste ha missat något. Kan det vara så att småfåglar är lite mer allätare? Äter både insekter och frön?

Och så det där med katterna. Och råddjuren. Har sett sådana långa slanor man binder ihop till trefötter som man sedan sätter kärven i, men har hört att katterna kan klättra uppför slanorna ganska lätt. Och de behöver vara ganska långa för annars mumsar råddjuren i sig kärven. Vilket iof kan bli ett fint julkort det med. Hur har ni andra löst det här? Bra är ju om man har ett bra träd att hänga upp det i, men för dem som inte har befintliga lösningar?
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Fru Bergman

  • Inlägg: 61
    • Västergötland
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 15:40 »
Nu kan jag inte så mycket om småfåglar, måste ha sovit under det avsnittet av Mitt i naturen... Men jag har hört att olika fåglar vill ha olika storlek på hålen i holkarna, och att man kan välja holkar utefter vilka insekter man inte trivs med (tex om man vill ha myggätare kvittrande i träden). Men jag antar att insektsätande fåglar drar söderut under vintern? Och de som är kvar, som flockas vid fågelborden, är de som äter frön. Men att man skulle vilja mata fröätarna under vintern, för att sedan jaga undan dem med fågelskrämmor under sommaren, det verkar inte vettigt. Så jag måste ha missat något. Kan det vara så att småfåglar är lite mer allätare? Äter både insekter och frön?

Och så det där med katterna. Och råddjuren. Har sett sådana långa slanor man binder ihop till trefötter som man sedan sätter kärven i, men har hört att katterna kan klättra uppför slanorna ganska lätt. Och de behöver vara ganska långa för annars mumsar råddjuren i sig kärven. Vilket iof kan bli ett fint julkort det med. Hur har ni andra löst det här? Bra är ju om man har ett bra träd att hänga upp det i, men för dem som inte har befintliga lösningar?

Stannfåglarna, typ talgoxe mfl. äter mängder med insekter och föder upp ungarna på det (proteinrikt!)...dessutom finns det inte så mycket frö på våren/försommaren som de kan äta...

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vilda fåglar matning...
« Svar #11 skrivet: 06 mar-15 kl 16:52 »
Jag vet att det är en gammal fågeltråd, men de vilda fåglarna fungerar nog på ett ungefär på samma sätt som för ett par år sedan, så jag väljer att fortsätta skriva i den här istället för att starta en ny tråd.

Det här vintern är den första som jag matar de vilda fåglarna och det är en otroligt trevlig syssla. Jag har upptäckt fågelsorter jag inte hade en aning om att de fanns här. Gråsparv, domherre, nötväcka, gråspett, liten hackspett och ekorre. Att ekorren tror sig vara en fågel märkte jag när den åt på talgbollarna. Jag hade inte aning om att de äter talg. Jag har mycket kvar att lära.

Tackar för tipset att hänga upp äpplen! I övrigt verkar solrosfrön och talgbollar vara mest populärt.

Min tanke att mata fåglarna är, förutom trivseln med att se dem äta, att de ska trivas i omgivningen och äta upp diverse insekter som jag inte gillar. Känner ni till vilka insekter fåglar brukar äta? Gillar de mygg?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser