Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nytt miljövänligt hus?  (läst 8300 gånger)

Khonnor

  • Inlägg: 8
Bygga nytt miljövänligt hus?
« skrivet: 12 maj-12 kl 20:37 »
Hej!

Jag och min sambo har fått tillfället att förvärva en liten gård på 2 hektar några mil utanför karlstad. På gården finns ett boningshus, en större lada, ett gammalt hönshus och en "gäststuga" samt jordkällare. Problemet är att huset är bortom all räddning. Det mesta är ruttet och luktskadat. Rent ekonomiskt lönar det sig inte att renovera boningshuset.
Vi har då gått i funderingar, nu när ett helt nytt hus kan slås upp, att bygga det nya huset så miljövänligt som möjligt. Vi är ganska gröna på området och försöker leta efter byggare som är intresserade/vana av att bygga "grönt" med allt vad det innebär i materialval, energisnålhet m,m. Vi känner att vår tid är något begränsad så det är inte allt för mycket vi hinner med att fixa själva på huset.

Nu till vår fråga.
Har ni erfarenheter av att bygga miljövänligt? Hur gjorde ni? Har ni goda erfarenheter av någon byggare som är bra och tänker grönt, gärna i värmland. Vad gick det på för er? Vi vill gärna komma ner i pris så vi kan göra mer än att bara bo och betala av skulder hela livet.

Eller ska man slå till på ett helt vanligt kataloghus? Inte lika kul men kanske mer praktiskt.

Mvh. Johan

Malines här igen

  • Gäst
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 21:17 »
Jag har haft mycket byggtankar.

Halmbalshus är vad som känns vettigast för mig när jag funderat och läst. Gärna med eldstäder inne så man inte blir låst när strömmen går.

Såg en annons från en arkitekt här på forumet nyligen. Skulle jag gå i samma tankar som ni skulle jag kontakta honom.

LYCKA TILL!

Malines här igen

  • Gäst
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 21:18 »
Här är länken till hans annons. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132207.0

Malines här igen

  • Gäst
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 21:20 »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 21:37 »
Kanske kan det vara värt att be om ett expertutlåtande på huset om det är gammalt. Även om mycket är ruttet och luktar så beror det på var skadorna finns.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 21:54 »
Nu svara jag ju inte på din fråga........så jag gör ett nytt försök

Vi räknar och ritar på ett hus som är byggt med tjocka trästolpar och 50mm kilsågade plankor, dessa fungerar både som fasad och stomme. Bakom detta blir det isolering av träfibrer alt lin.
Innerväggarna kommer vara uppbyggda av råspont+gips och en del kommer endast vara 50mm plank eller råspont. Golv och tak bli spontade brädor. För tillfället är den beräknade energiförbrukningen runt 85kwh per m2 och år.
Vårt mål är att huset ska kunna dumpas i skogen när det ska rivas utan att ställa till några större långsiktiga skador. När det målet är nått känner jag att det skulle kunna vara ett hus att spendera resten av livet i.
En jätte stor besparing för er är att ni redan har en tomt där det står ett hus, det sparar in hundratusentals kronor på byggkostnaden.

Lycka till


Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #6 skrivet: 13 maj-12 kl 23:31 »
Det går att göra på så många olika sätt så det är svårt att svara på. Det går att bygga ganska konventionellt men med ekologiska/bra material. Tillexempel vanlig stomme men med ekofiber i väggar, tak och golv. 30cm i väggar och golv och 60cm i tak. Det kan kallas ekobygg.

Halmbalshus är väldigt få material i huset. Halm och lera och trä. Det kan absolut anses som ekobygg och är väldigt billigt men arbetsintensivt. Lämpar sig kanske bäst för självbygg.

Passivhus använder sig av dåliga material och satsar på att få så tätt som möjligt och så låg energiförbrukning. Finns olika tankar om fall det här är bra eller inte beroende på vilket fokus man har. Jag bor hellre i ett halmbalshus om jag säger så :)

Kan rekommendera att åka runt och kolla på olika hus. Besök ett passivhus, ett halmbalshus och lite så så ni får en uppfattning på plats och en känsla för vad ni vill ha och vad som känns som ekobygg för er.

Timmerhus kan ju vara nåt annars. Kan rekommendera två timmermän om ni fastnar för det alternativet :)
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #7 skrivet: 15 maj-12 kl 11:10 »
Eftersom Snickarn sjalv ar for blygsam kan jag rekommendera hans excellenta blog som i mycket handlar om miljonaligt byggande:

http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Bor lasas fran borjan till slut!  ;D

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #8 skrivet: 16 maj-12 kl 20:34 »
Jag tror att lukt kan vädras bort om det inte e svamp! Men satsa på lite äldre tekniker för du har ju en historisk återkoppling! Och detta är SÅ beprövat. Jag själv har slängt ut treglas fönster och fått ett mycket bättre hus! Man måste se huset och känna det! Jag är mycket skeptisk till ditt utdömmande tilll ditt hus!
jag tror du ser ett friskt hus utan boende i det! Hus e organiska och kräver användning! till skildnan från bilar så blir dom bättre med tiden! MVH DeadMan  8) 8) 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Khonnor

  • Inlägg: 8
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #9 skrivet: 16 maj-12 kl 22:52 »
Deadman> Om du kan vädra vårat luktsmittade hus så grattis. Har haft 2 oberoende företag som dömt ut huset mer eller mindre då det bl.a. är luktsmittat av cuprinolbehandlat virke samt att syllarna är helt ruttna. Det kan gå att få bort lukten men inga garantier ges. Tråkigt om lukten smyger sig på efter en renovering som kostat 2 miljoner.

Snickarn>Tack för tipsen. Vi är lite skeptiska till passivhus.

Just nu är det svårt att komma vidare då allt springer i väg kostnadsmässigt. Vi har vare sig kunskapen eller tiden. Älvsbyhus och andra aktörer finns men känns som en tråkig kompromiss för att kunna slå ner bopålarna i den fantastiska omgivningen kring gården.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #10 skrivet: 16 maj-12 kl 23:06 »
Kanske en konstig fråga, men har ni barn? Om ni INTE har barn är det relativt enkelt att bo i vaagn eller i en dal av en ladugård eller så en tid. Då kan man bygga billigt, lösvirke om man inte gillar halmbalshus eller nyckelfärdigt.

Mina föräldrar byggde nyckelfärdigt. Ingen stor kåk. Alltihop gick på ungefär 3 miljoner. Ni kan bygga MYCKET billigare än så om ni tar det lite lugt, tänker efter och läser på. Och framför allt: gör mycket själva.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #11 skrivet: 17 maj-12 kl 02:06 »
Riktpriset på lösvirkeshus är 19.500kr/kvm, var några år sen jag kollade sist men det ger ju en hint om vad det kostar. Ska man ha massa mer isolering och andra `okonventionella` lösningar blir det ju dyrare. Det är färdigt kvadratmeterpris jag pratar om då.

Hur mycket pengar tänker ni lägga på huset och hur stort har ni tänkt er det? Kanske kan det vara så att timmerhus passar in bäst i omgivningarna om det är en faktor att gå efter? :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #12 skrivet: 17 maj-12 kl 04:44 »
Med risk for att lata som en trasig grammofonspelare: Timmer ar oslagbart i Sverige, efter vi har det i mangder, oftast i direkt anslutning till platsen man bygger pa (med vissa undantag for Gotlandska kustsocknar) och att det ar det enda byggnadsmaterialet (forutom mojligen halmbal och hampabal) som binder CO2 for en lang lang tid frammover. I Sverige har vi ocksa kunskapen och traditionen, dvs. ni far lattare ett valbyggt timmerhus an nagot annat material och det gar antagligen lattare igenom bygglovsnamnden i de flesta kommuner. Dessutom kan ni bygga sa massiva vaggar ni har rad och tid med: ju tjockare vaggar desto battre isolering. Titta garna pa de manga norska dubbeltimmervaggkonstruktionerna som finns idag. timmer + isolering + timmer. Suverant inomhusklimat, brand och fukttaligt och nast intill optimal isolering (ni far antagligen storre varmeforlust nar ni oppnar dorren for att ga in och ut an genom de vaggarna).

Ga en timmerkurs, anstall en timmerman, och hugg igang!

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #13 skrivet: 17 maj-12 kl 05:58 »
En poäng med att flytta till glesbygd är att bra bostäder kan fås till en tiondel av priset i tätort med gott om jobb. Att bygga nytt i glesbygd är resursslöseri om man inte har väldigt genomtänkta planer och idéer.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 07:19 »
Några kommenterar på dina svar.

Att du haft firmor eller experter som kollat på det säger ingenting, hur många det än är. Vi har av olika anledningar haft flera självutnämnda experter och kollat på vårt hus. Deras slutsatser har för det mesta varit skrattretande. Att de är oberoende ger det inte vikt.

Renovera ett hus för 2 miljoner? Hur tänker du angående den summan? Får ju inte ett nytt hus för 2 miljoner utan massa eget arbete och kunskap. Även om ni inte gör något själva känns den summan orimlig för att renovera ett normalt svenskt hus.

Syllar som är ruttna behöver  inte betyda något dåligt. Först tar man reda på varför de har ruttnat, sedan tar man ställning till vad som ska göras och byter dem. Inga stora kostnader för det. Viktiga är att man har en kunnig hantverkare, men så är det ju alltid.

Kanske är det så att ni helt enkelt vill ha ett nytt hus oavsett skick på det gamla? Jag får den känslan åtminstone.
NU ska du inte ta detta som kritik. Tycker att du oavsett vad vi skriver här ska följa dina drömmar och inte lyssna för mycket på andra. Mvh Jakob

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #15 skrivet: 17 maj-12 kl 07:33 »
Miljöhus är ett av mina intressen. Jag tycker att TV programmet Grans designs ger ibland bra idéer till olika tekniker. Själv skulle jag nog bygga ett jordskepp med glasad sydsida, med kull på norrsidan och solpaneler på taket. Eller stockhus med riktigt tjocka väggar isolerade med ull. Eller bygga av återvunnet tegel med minst 1 m tjocka väggar mot norrsidan. Det finns många bra miljösätt att bygga hus tycker jag.

Broberg

  • Gäst
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #16 skrivet: 17 maj-12 kl 08:49 »
Renovera ett hus för 2 miljoner? Hur tänker du angående den summan? Får ju inte ett nytt hus för 2 miljoner utan massa eget arbete och kunskap. Även om ni inte gör något själva känns den summan orimlig för att renovera ett normalt svenskt hus.



Säg inte det du... Lejer man bort jobb så skenar det iväg. En vanlig 1,5 plans villa fick ny träfasad plus fem cm glasull. 400 000 spänn. Sen tillkom lite plåtslagare, elektriker och fönstermålare.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #17 skrivet: 18 maj-12 kl 08:26 »
Har haft 2 oberoende företag som dömt ut huset mer eller mindre då det bl.a. är luktsmittat av cuprinolbehandlat virke samt att syllarna är helt ruttna. Det kan gå att få bort lukten men inga garantier ges. Tråkigt om lukten smyger sig på efter en renovering som kostat 2 miljoner.
Är det syllar som i gammalt timmerhus eller syllar som i prefabhus på betongplatta ā la 70-tal?
En poäng med att flytta till glesbygd är att bra bostäder kan fås till en tiondel av priset i tätort med gott om jobb. Att bygga nytt i glesbygd är resursslöseri om man inte har väldigt genomtänkta planer och idéer.
Detta är mycket sant.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ankherde

  • Inlägg: 29
  • Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #18 skrivet: 18 maj-12 kl 08:58 »
Miljöhus är ett av mina intressen.

Samma här.

Själv skulle jag nog bygga ett jordskepp med glasad sydsida, med kull på norrsidan och solpaneler på taket.

Att återanvända kasserade däck är i och för sig tilltalande. Men det här med hur fukten kan tänkas bete sig gör mig misstänksam mot just jordskepp. Kanske den misstänksamheten bara beror på att jag aldrig undersökt just det ämnet, ...och förklaringen till att jag inte gjort någon djupdykning är säkert min misstänksamhet... Snacka om Moment-22!
 :-[

Glasad sydsida är en annan sådan där mycket intressant idé, men frågan är hur stora temperaturvariationer man är beredd att tolerera.
- Alltså dels variationer mellan dag och natt, dels mellan sommar och vinter.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Bygga nytt miljövänligt hus?
« Svar #19 skrivet: 19 maj-12 kl 09:34 »
(med vissa undantag for Gotlandska kustsocknar)
Nå ja, är det något som finns här så är det furor. I mängder och i stort sett överallt.

I alla fall, som Tokyoboy är inne på så är lokalproducerat en mycket god ide.
Däremot så är timrade hus inte nödvändigtvis de allra enklaste att bygga.
Jag har byggt hus i 20 år och jag skulle nog dra mig för att timra trots det.
På dom allra flesta ställen finns små sågverk som kan ta fram allt virke åt er med mycket högre kvalitet än det man hittar i bygghandeln.
En annan fördel är också att man ofta kan komma överens om långa bitar som passar i utvalda delar i huset.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser