Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärnkraft  (läst 11447 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kärnkraft
« Svar #20 skrivet: 19 jul-11 kl 21:02 »
Frågar igen. Har ni sagt något om thorium som alternativ?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Kärnkraft
« Svar #21 skrivet: 19 jul-11 kl 21:22 »
Du verkar vara intresserad av torium, så det är väl bättre att du säger något själv.

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Kärnkraft
« Svar #22 skrivet: 24 jul-11 kl 10:01 »
Inte bara nybygget av kärnkraft är subventionerat. Det finns inte en möjlighet att kärnkraftindustrin skulle ha råd att betala den försäkringspremie som ett privat försäkringsbolag skulle kunna erbjuda:

"Framförallt består subventionen i att kärnkraften fortfarande inte behöver betala de fulla kostnaderna om det händer en olycka. I det avseendet finns en särlagstiftning om atomansvar som enbart gäller kärnkraften. Den reglerar bland annat att samtliga kärnkraftsstater gemensamt betalar en viss del av kostnaden för en olycka och att kärnkraften bara behöver vara försäkrad upp till ett visst belopp."

Maria Wetterstrand

Språkrör, Miljöpartiet de Gröna ( http://magasinetneo.se/2011/03/23/ar-karnkraften-subventionerad/ )

ca

  • Inlägg: 248
SV: Kärnkraft
« Svar #23 skrivet: 24 jul-11 kl 13:39 »
innebär det att vi nu är med och betalar Japannotan?

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Kärnkraft
« Svar #24 skrivet: 25 jul-11 kl 07:00 »
Inte sett några sådana rapporter nu efter olyckan, men det är det enda rimliga som jag kan tänka mig. Bara den här "lilla" olyckan har ju kostat massvis med pengar.

Kärnkraft blir först billigt efter att staten subventionerat det...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Kärnkraft
« Svar #25 skrivet: 01 aug-11 kl 20:17 »
Frågar igen. Har ni sagt något om thorium som alternativ?

Många här kör med småskalig kemiskt lagrad fusionskraft. Mycket bättre.

Det fungerar utmärkt i mina kakelugnar. Avfallet går fint att återvinna för att öka effektiviteten i processen.

DeadMan

  • Inlägg: 121
  • punken lever
    • -
SV: Kärnkraft
« Svar #26 skrivet: 04 apr-13 kl 19:28 »
När man läser Silvervargs harang av utsaxat från någon svada tappar man lusten att läsa och jag får känslan att det e poängen! Nå sagt om det. Jag har inga problem med kärnkraft, för det e ju det som vi kom ifrån! Problemet uppenbararsig när några nakenapor försöker tämja detta! Vi har överflöd med energi utan att ta ut den från uran eller andra fossila medel, men det är enkelt att ta den lätta vägen alltid. Många här på forumet är på rätt väg, det är här vi löser energimöjligheten! 💀💀💀 Med vänlig hälsning, DeadMan
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Kärnkraft
« Svar #27 skrivet: 04 apr-13 kl 20:10 »
Finns lite att läsa här om framtida potentialer när det gäller kärnkraft
http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_reactor
http://energyfromthorium.com/
Det fina med flera av de framtida reaktortyperna är att man även kan göra sig av med avfallet från dagens reaktorer i dem.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Kärnkraft
« Svar #28 skrivet: 11 apr-13 kl 08:36 »
När man läser Silvervargs harang av utsaxat från någon svada tappar man lusten att läsa och jag får känslan att det e poängen! Nå sagt om det. Jag har inga problem med kärnkraft, för det e ju det som vi kom ifrån! Problemet uppenbararsig när några nakenapor försöker tämja detta! Vi har överflöd med energi utan att ta ut den från uran eller andra fossila medel, men det är enkelt att ta den lätta vägen alltid. Många här på forumet är på rätt väg, det är här vi löser energimöjligheten! 💀💀💀 Med vänlig hälsning, DeadMan

Att plocka upp och kritisera ett inlägg om energi som är nästan 2 år gammalt, medelst härskarteknik uppblandat med martyrskap känns måttligt kreativt.

Om du betalar miljövänlig energi åt alla andra så gärna för mig, men det finns 2 problem med det, du har sannolikt inte ekonomiska resurser till det, och det råder en hel del oklarheter om vad som är miljövänligt egentligen. Något som Silvervargs inlägg belyste en aning, men som du sannolikt inte riktigt förstod.

Många här på Alternativ är inne på väldigt bra spår. Men vissa är inte totalt sett så himla miljövänliga som de tror, och långt ifrån alla  är kapabla att självhushålla fullt ut.   

Det arbetas en hel del på GenIV kärnkraft som kan göras betydligt säkrare och billigare än dagens kärnkraft, och dessutom som sagt reducera dagens kärnkraftsavfall till en liten bråkdel av vad det är idag i processen, får dom det att fungera som det verkar kunna göra finns det idag inget känt sätt att alstra användbar el som kan komma i närheten av att vara lika miljövänligt.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kärnkraft
« Svar #29 skrivet: 30 okt-13 kl 08:22 »
Man kan börja med att bygga om/ skrota alla personbilar som går på bensin och diesel och bygga upp ett spårvagnsliknande system istället(eldrivet).
Och på allvar komma igång med elbilar.
det kommer att krävas mycket mer el för att driva detta men det finns en bra lösning på det.
Dessutom så är elbilar bra för att de kan laddas på natten när inget annat förbrukar el  och på morgonen så är bilen färdig och alla börjar använda elen igen.

Ang oljan så bränn den direkt som den är så det blir värme och el.

Istället för att som idag ha en verkningsgrad på i bästa fall 30%

Dessutom slipper man en massa lastbilstransporter av flytande bränsle och kan istället flytta energin via elledningarna( dock behöver de byggas ut)


när detta är gjort är man en bit på vägen.

mullaghmore

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Kärnkraft
« Svar #30 skrivet: 28 jan-14 kl 13:38 »
Människan använder energin till att med gigantiska monokulturer och överpopulationer förstöra biosfären och utrota alla djur förutom oss själva och några utvalda husdjursraser. Ju mindre energi vi har tillgång till, desto bättre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser