Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgbandmask  (läst 9395 gånger)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Dvärgbandmask
« skrivet: 23 feb-11 kl 09:40 »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: Dvärgbandmask
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 17:38 »
Kan nog vara så. Tyvärr kommer det nog vara så att vargdebatten tar ny fart pga detta - varg kan ju också vara huvudvärd av masken. Men för egen del så tror jag att all import av icke avmaskade husdjur är troligare än invandrade ryska vargar.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

pålle

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 18:11 »
finns redan en tråd om parasiten.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 07:26 »
finns redan en tråd om parasiten.
Skrivet i egenskap av moderator:
Eftersom dvärgbandmasken hittades tack vare jakt på räv och att man uppmanar jägare att hjälpa till att komma in med en stor mängd rävar för provtagning så är det inte fel att ha två trådar om den. Denna får vi dock försöka dra åt det jaktliga hållet så mycket som möjligt.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 07:30 »
Hur gör ni, lägger ni lite extra krut på rävjakten nu så här mot slutet av säsongen. Inte minst för att få fram individer att skicka till SVA för provtagning? Jag har själv en räv i frysen men har inte ringt SVA ännu, skickade dock en i höstas. Nu tänkte jag vänta tills rävjaktsäsongen är över innan jag ringer. Känns som bättre hushålling med resurserna att skicka flera på en och samma gång.

Tror ni att denna bär på dvärgbandmask, nu ligger den i min frys?

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 06:17 »
Hej!

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/2011/02/Dvargbandmask-funnen-i-svensk-rodrav-1.15919/

Kan det vara en effekt av den olagliga hund-importen?

Beekeepern.

Jag tror att din frågeställning är väldigt motiverad. Om parasiten skulle kommit in med invandrade vilda djur, så borde den, som jag ser det kommit först i Skåne eller Norrbotten och inte i Uddevalla. Jag tror nog att det är någon liten söt valp , insmugglad från någon "öststat", som är boven i dramat

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 17:20 »
Uddevalla, bohuslän. Rätt mycket danska båtar där om sommaren....

Var för övrigt uppe en sväng på orust idag. Rävjakt modell större, ett 50-tal jägare slöt upp. Blev tyvärr bara en enda räv att skicka till Uppsala (SVA). Skarsnön var för djävlig, svårt att släppa hundarna då.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Dvärgbandmask
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 16:50 »
Sommar i Bohuslän. Har själv sett tyska båtar komma, de släpper lös hundar utan koppel för att rasta sig. Vi har i flera år bara väntat på dvärgbandmasklarm.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #8 skrivet: 27 apr-11 kl 16:16 »
Tredje fyndet av rävens dvärgbandmask rapporterades just. De två första är från Uddevallatrakten, det tredje gjordes i en räv från sörmland.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Ravens-dvargbandmask-nu-i-Sodermanland-1.16509/

Gångtrött

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #9 skrivet: 27 apr-11 kl 16:42 »
Hmm.. "sydväst om Katrineholm", det är ju där jag bor..
Sicket skit då..

Nordjämten

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
    • Nordjämtens blogg
SV: Dvärgbandmask
« Svar #10 skrivet: 27 apr-11 kl 22:36 »
Hmm.. "sydväst om Katrineholm", det är ju där jag bor..
Sicket skit då..

Se det från den positiva sidan; du får ju mindre utländska bärplockare som lever rövare i skogen!  ;)

Annars är det bara att beklaga, måtte masken aldrig komma hit.  >:(
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Gångtrött

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #11 skrivet: 27 apr-11 kl 22:52 »
Se det från den positiva sidan; du får ju mindre utländska bärplockare som lever rövare i skogen!  ;)

Annars är det bara att beklaga, måtte masken aldrig komma hit.  >:(
Utländska bärplockare har jag aldrig sett.. Men kan det hålla inhemska svampplockare borta så för det ju alltid något gott med sig.
6-7 kilometer bort var räven skjuten ungefär har jag fått höra så då har man väl skiten runt knuten misstänker jag.

Trodde nog man skulle få 10-20 år på sig innan skiten kom hit från Uddevalla, men det har tydligen spridit sig snabbare, gissningsvis via någon hund på resande fot.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #12 skrivet: 06 maj-11 kl 10:36 »
Om rävskitsinsamliing i det senaste fyndområdet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=4486636

Gångtrött

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #13 skrivet: 06 maj-11 kl 12:49 »
Pratade nyss med jaktledaren som var med på det där mötet, och den bilden som gavs där var ju betydligt mer domedagspredikan än den bild som SVA ger..

Det som sas var bland annat:
  • Smittan sprids bland annat via flugor som sätter sig på smittad rävspillning och sedan sätter sig på andra ställen, grönsaker, frukt o.s.v.
  • Man ska undvika att ha djur inomhus, typ katter, hundar
  • Tvätta händerna noggrant efter varje gång man tagit i ett djur, alltså inte bara katter och hundar utan även kor, får, hästar o.s.v.
  • Undvika att äta frukt, grönsaker och bär som inte värmebehandlats, och om man ska göra det ska man skölja noggrant
  • Inte dricka vatten i naturen, typ från bäckar
  • Undvika att äta medhavd matsäck ute i naturen, alltså sådant matsäck som man behöver ta i med händerna, bullar, macka

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 13:24 »
BLÄ!

I nästa nummer av Svensk Jakt (juni-numret) kommer en artikel om hur det är att leva i områden med dvärgbandmask. Intervjuer med naturfolk från tyskland och finland verkar det bli. Jag hojtar till när den dyker upp.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #15 skrivet: 09 maj-11 kl 13:16 »

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Dvärgbandmask
« Svar #16 skrivet: 09 maj-11 kl 13:26 »
Pratade nyss med jaktledaren som var med på det där mötet, och den bilden som gavs där var ju betydligt mer domedagspredikan än den bild som SVA ger..

Det som sas var bland annat:
  • Smittan sprids bland annat via flugor som sätter sig på smittad rävspillning och sedan sätter sig på andra ställen, grönsaker, frukt o.s.v.
  • Man ska undvika att ha djur inomhus, typ katter, hundar
  • Tvätta händerna noggrant efter varje gång man tagit i ett djur, alltså inte bara katter och hundar utan även kor, får, hästar o.s.v.
  • Undvika att äta frukt, grönsaker och bär som inte värmebehandlats, och om man ska göra det ska man skölja noggrant
  • Inte dricka vatten i naturen, typ från bäckar
  • Undvika att äta medhavd matsäck ute i naturen, alltså sådant matsäck som man behöver ta i med händerna, bullar, macka

Den där att smittan sprids via flugor skulle jag gärna se en källa på. Det faller en del punkter ifall den inte sprids via flugor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gångtrött

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #17 skrivet: 09 maj-11 kl 16:01 »
Den där att smittan sprids via flugor skulle jag gärna se en källa på. Det faller en del punkter ifall den inte sprids via flugor.
Du får googla för jag har ingen aning.. :)

Gångtrött

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #18 skrivet: 09 maj-11 kl 17:54 »
Lästips, senaste SVAvet, temanummer om dvärgbandmask:
http://www.sva.se/upload/pdf/Tj%C3%A4nster%20och%20produkter/Trycksaker/SVAvet_2_2011_dv%C3%A4rgbandmask_webb.pdf

Tackar för den länken! Den ger ju en betydligt bättre prognos än vad Jägarförbundet gav på mötet. Man får väl anta att denna sammanställning har en högre trovärdighet också.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #19 skrivet: 10 maj-11 kl 07:46 »
Tackar för den länken! Den ger ju en betydligt bättre prognos än vad Jägarförbundet gav på mötet. Man får väl anta att denna sammanställning har en högre trovärdighet också.

Jo, samtidigt skriver man på flera ställen att forskningsläget är ofullständigt och att det är mycket man inte känner till. Men jag blev också positivt överraskad, fånigt hur påverkad man blir av domedagsrubriker i dagspressen.

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #20 skrivet: 25 maj-11 kl 07:57 »
Igår kom senaste numret av Svensk Jakt. Det hade ett 5- sidigt temaavsnitt om dvärgbandmask. Bland annat var där ett reportage från SV tyskland där lite drygt 70% av rävarna har dvärgbandmask. Antalet smittade människor i dessa områden är inte jättestort. Tendensen är att de människor som trots allt smittas är:
1/ de som vistas i skog och mark (jägare, annat friluftsfolk, skogsbrukare)
2/ hund och kattägare som inte avmaskar sina djur

Men då verkar folk rätt duktiga på att inte äta råa bär eller svampar, vilket är utpekade smittkällor.

Jag känner mig något mindre orolig efter den läsningen.

Den som är intresserad av artiklarna kan PM-a mig sin e-post så skickar jag över en lågupplöst pdf med artiklarna. Men jag hinner inte pdf-a dem förrän i morgon....

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #21 skrivet: 31 maj-11 kl 07:32 »
Nytt fall av rävens dvärgbandmask. Dalarna denna gång. Illavarslande spridning, nedslag i hela landet. Dock inte frågan om att mer än någon promille av rävstammen är drabbad som det verkar, ännu så länge.

http://sva.se/sv/undersida/Nyheter-fran-SVA/Ravens-dvargbandmask-funnen-i-Dalarna/
« Senast ändrad: 31 maj-11 kl 07:36 av regnpipan »

Noone

  • Inlägg: 72
    • -
SV: Dvärgbandmask
« Svar #22 skrivet: 19 jul-11 kl 21:48 »
Någon som hört några färska rapporter om dvärgbandmasken?
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dvärgbandmask
« Svar #23 skrivet: 27 aug-11 kl 13:27 »
Någon som hört några färska rapporter om dvärgbandmasken?
verkar gå lite segt med insamlingen av Rävspillning,verkar inte springa benen av sig som det var när det gällde att skjuta räven  ;) .
http://www.silobreaker.se/provsvaren-frn-rvspillningen-drjer-5_2264667213581516810

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Dvärgbandmask
« Svar #24 skrivet: 27 aug-11 kl 18:10 »
verkar gå lite segt med insamlingen av Rävspillning,verkar inte springa benen av sig som det var när det gällde att skjuta räven  ;) .
http://www.silobreaker.se/provsvaren-frn-rvspillningen-drjer-5_2264667213581516810

Jag när jägarna gjorde sitt jobb med att skicka in rävar då gick det fort.

Nu när jaktmotståndarna skall skicka in spillning så verkar det stå helt still. ;D
Men det är ju enklare att sitta framför datorn och skriva skit än att hjälpa till. ;D

regnpipan

  • Gäst
SV: Dvärgbandmask
« Svar #25 skrivet: 28 aug-11 kl 10:31 »
Jag reagerade faktiskt på samma sätt som Rosten på Tännlappens inlägg. Är dvärgbandmask bara jägarnas fråga? Att det är jägare som levererar skjutna rävar är väl rätt naturligt, det finns inte så många andra än jägare som får skjuta räv i sverige så där kan man knappast protestera och kritisera utan att demonstrera sin okunskap. Men är det bara jägare som skall samla in bajsprover? Jag tycker att det är en solklar fråga för alla som är friluftsintresserade i hela sverige, alla som är intresserade av att ta till vara på naturens resurser samt inte minst alla hundägare. Hade alla dessa intressenter ställt upp lika manngrannt som jägarkåren gjorde i vintras så hade man fått ihop bajsproverna på nolltid.
« Senast ändrad: 28 aug-11 kl 10:36 av regnpipan »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dvärgbandmask
« Svar #26 skrivet: 29 aug-11 kl 00:37 »
Var väl jägarförbundet som tog på sig uppdraget så det är väl bara för er att ta med den lilla bajepåsen  :D och slutföra uppdraget,inte gnälla och trotsa  ;) .  Ett urklipp: insamling av spillning troligen är såväl enklare som snabbare och billigare har SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt,  valt att testa denna metod, istället för insamling av skjutna rävar. Precis så,totalt meningslöst att döda Rävar i onödan,går ju faktiskt att använda sin hjärna,iallafall göra ett litet försök  ;D. PS...glöm inte bajepåsen.  8)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Dvärgbandmask
« Svar #27 skrivet: 01 jul-16 kl 07:36 »
Nu har rävens dvärgbandmask för första gången påvisats i sork i Södermanland, det visar den har etablerat sig i området och att den aktivt förökar sig.

doi:10.1016/j.ijppaw.2016.03.001


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser