Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om piplök  (läst 1051 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Fråga om piplök
« skrivet: 31 mar-15 kl 12:23 »
Satte förra året en påse piplöksfrö i en pallkrage, den kom upp fint och sen "försvann" den bland ogräs och ringblommor. Men nu är den på gång igen och ser väldigt fin ut men frågan är, om jag skördar blasten nu, kommer den då att sätta blommor?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fråga om piplök
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 13:05 »
Har inte svar på din fråga men, undrar också. Satte också piplök fjol men, minns inte var.  ::)  Men, tror att jag skrivit upp det i ett odlingsschema. Så ifall de dyker upp så är det ju vara bra att vara förberedd.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fråga om piplök
« Svar #2 skrivet: 31 mar-15 kl 13:35 »
Har inte svar på din fråga men, undrar också. Satte också piplök fjol men, minns inte var.  ::)  Men, tror att jag skrivit upp det i ett odlingsschema. Så ifall de dyker upp så är det ju vara bra att vara förberedd.  :)
Skönt att höra, jag menar att det är fler än jag som inte har så himla god ordning  :)
Mina har kommit upp en bra bit så leta efter utspridd grön blast  ;)
Kom på att gräslök och vanlig lök alltid får upp en hårdare och stelare stjälk där blomman sen kommer, ska gå ner och klämma lite på blasten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fråga om piplök
« Svar #3 skrivet: 31 mar-15 kl 14:00 »
Då ska jag kolla efter blast jag också. Vitlöken och gräslök är uppe så som du säger piplöken borde också vara det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

scout

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Fråga om piplök
« Svar #4 skrivet: 04 maj-15 kl 13:57 »
Mina plantor är förvisso flera år gamla och väletablerade. Men jag skördar blast nu på våren. Sen kommer blommorna när sommaren kommer, och då pausar den bladproduktionen ett tag. Sen kommer bladproduktionen igång igen frammåt sensommaren när den satt frö och då skörar jag blast igen. Första året ser den ju patetiskt klen ut, men redan från år två brukar det gå att skörda. Så svaret på din fråga är: Ja, piplök sätter blommor när den känner att det är dags oavsett om man skördar eller ej.

Piplök är min favoritlök, så mild att den går bra att ha rå i potatissallader och liknande. Luftlöken ser ju lik ut, men är starkare i smaken och funkar bäst i tillagade rätter. Odlingslottsgrannen som är från sydostasien hävdade att man där inte bara äter blasten på piplök/salladslök utan även blommorna, men jag har inte vågat prova.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 2 användare
von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser