Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 702 gånger)

savhed

  • Inlägg: 20
    • Skåne
Vilken ras?
« skrivet: 25 mar-16 kl 23:00 »
Hej!
Jag vill börja med höns men vet inte vilka jag ska köpa?
Vill ha bra ruvare
Köttras
Och bra ägg pruduktion
Måste jag välja mellan dessa så mest ruvare och köttras..

Någon erfaren? :)


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-16 kl 23:11 »
Höns som ruvar värper sämre..3 veckors ruvande och uppemot 8 veckor med kycklingarna innebär många veckor utan ägg.

Lantraserna är duktiga ruvare..tex Hedemora, åsbo mfl. Även dvärghöns som kochin, silke,
Köttraser som växer fort är tex faverolle, australorp, maran, rir, new hampshire,...

Bästa äggläggare är leghorn. .



Fjäderfän och kaniner

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-16 kl 08:15 »
Skulle gärna vilja flika in att just Maraner är både bra äggläggare (bra ägg) och ruvar gärna här hos mig! Men om det är en bra köttras vet jag inget om - inte min avdelning.. :-\
Några Australorper har också ruvat (fast dom inte är så kända för det) och dom är verkligen bra äggläggare!

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-16 kl 21:07 »
Hej!

Jag har lite olika raser som är bra på olika sätt, har skånska blommehöns för att jag tycker de är fina :). Sedan har jag åsbohöns för att de är mer ruvningsvilliga än blommehönsen. Och nu i vår ska jag kläcka fram några australorp för att få bra med ägg och bra slaktkropp, men som nämnts tidigare så har jag läst att de inte så gärna ruvar.

Jag har annars läst att sussex ruvar och de ska väl vara ungefär lika stora som australorp, de ska väl lägga rätt så bra med ägg också.

Det var lite tips från mig. Lycka till!
Fembarnsmamma med man och liten gård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser