Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris för hemkärnat smör  (läst 4360 gånger)

Romy

  • Inlägg: 3
    • Småland
pris för hemkärnat smör
« skrivet: 10 okt-17 kl 14:51 »
Hej!

Jag har börjat med att tillverka hemkärnat smör på "gammalt sätt" dvs. med en gammal smörkärna. Använder bara bio-grädda som jag hämtar direkt från mejeriet här i närheten..
Tänkte sälja mitt smör på bondemarknader osv. och undrar vad man kan ta per hg???- Har hört allt  från 10-50:-/hg...men det är ju rätt stor skillnad...

Vad tycker ni? Någon som har erfarenheter?

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #1 skrivet: 21 okt-17 kl 11:13 »
du borde väl i alla fall kunna ta samma pris som affärerna ta på vanilg smör o sen lägga på lite?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #2 skrivet: 21 okt-17 kl 12:28 »
du får räkna lite.
Hur lång tid tar det att tillverka produkten per kg?
Vad kostar råvaran per kg.
Sedan har du kostnaden för maskiner osv osv.
Sedan skall det läggas till lagring, transport och försäljningen.

Kör du det vitt så behöver du för att få ut en 200-300 kr i timmen till lön för att få en egen vettig inkomst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #3 skrivet: 21 okt-17 kl 16:36 »
Tretti kronor hg tror jag är ett bra pris. Små paket kanske mindre än så, till att börja med. Så att folk smakar. Du ska inte kalkylera med förtjänst så här till att börja med. Kärnar du på syrad grädde?
kretslopp

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #4 skrivet: 22 okt-17 kl 00:35 »
Vad det kostar dig och vad det går att ta betalt har inget samband. Mitt tips är att börja högt och sen sänka lite åt gången till du hittat rätt nivå. Vad som är rätt nivå kan också skilja mellan olika platser. Man vill så klart få ut så mycket som möjligt för sitt slit, men inte så mycket att volymerna blir lidande.

En vän säljer smör av lätt syrad grädde till Mannerström. Livnär sig själv och sin familj på det. Men de använder en maskinell kärna. Inte tryckluft som den industriella tillverkningen använder. Med rätt koncept går det att leva på det mesta. Handkärnat smör går nog också att leva på, men det är mycket jobb.

Jag har jobbat med prissättning i 10 år.

Mvh
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #5 skrivet: 22 okt-17 kl 03:56 »
Mannerström, det är han som säljer Bearnaisesås gjord på rapsolja!

http://www.orneborgs.se/produkt/108/bearnaisesas.html

"Rapsolja, vatten, dragon, äggulepulver, schalottenlök, rödvinsvinäger, salt, dragonvinäger, körvel, morotskoncentrat, vitpeppar, cayennepeppar, smörarom, antioxidationsmedel (E322 (sojalecitin)), färgämne (E160a), maltodextrin."

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #6 skrivet: 22 okt-17 kl 12:43 »
Mannerström, det är han som säljer Bearnaisesås gjord på rapsolja!

http://www.orneborgs.se/produkt/108/bearnaisesas.html

"Rapsolja, vatten, dragon, äggulepulver, schalottenlök, rödvinsvinäger, salt, dragonvinäger, körvel, morotskoncentrat, vitpeppar, cayennepeppar, smörarom, antioxidationsmedel (E322 (sojalecitin)), färgämne (E160a), maltodextrin."


Inte för att det har något med tråden att göra. Men nej, det är inte Mannerström som säljer den såsen. Det är örneborgs delikatesser som gör det. Eller närmare bestämt deras återförsäljare.

Mannerström driver finkrogar i Göteborg och skulle aldrig servera Bearnaisesås på rapsolja där, för mycket att förlora på det. Däremot så lånar han gärna ut sitt ansikte och namn till de som betalar tillräckligt bra. Han hade också en gång i tiden egna hamburgare på McDonalds. En något större mcfeast var det. Man kan ju lätt räkna ut att om han hade fått fria händer att skapa en egen hamburgare så hade han knappast valt det.

Mvh
Magnus

Romy

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #7 skrivet: 24 okt-17 kl 07:23 »
Hej igen!

Nu har jag varit på höstmarknad här i området och tog 30:-/hg -det funkade alldeles utmärkt!
Jag gjorde små bitar (100g) och folk fick prova smöret på ett hasselnötsbröd som jag bakade dagen innan.....så jag fick några beställningar på bröd också ;-)

@kretslopp: ja, jag kärnar på syrad grädde....

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #8 skrivet: 24 okt-17 kl 07:58 »
Eldrimner har utvecklat enkla Branschriktlinjer för gårdsmejerier, som bla beskriver hur man skapar unika haccp-planer

http://www.eldrimner.com/branscher/32112.branschriktlinjer_mejeri.html

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
pris för hemkärnat smör
« Svar #9 skrivet: 01 dec-17 kl 12:47 »
Förstör inte marknaden för oss som lever på mathantverket med att ta för lågt pris. Bra att du kollar!
Minst 450kr/kg. Gärna mer. Särskilt om du vevat för hand. Men du köpte färdig grädde? Separerade inte själv?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Romy

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #10 skrivet: 04 dec-17 kl 14:54 »
@LarsPersMaria: köpte grädden direkt från mejeriet för att slippa förpackningar...
Tror däremot inte att någon kommer att köpa om jag skulle ta 450 kr/kg-även om det är värt det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #11 skrivet: 04 dec-17 kl 18:52 »
Grejen är att vi agerar på en fri marknad. Den förstörs inte av att någon tycker att någon annan har för lågt pris. Tvärtom, den blir effektivare så.

Vanligt industrikärnat smör kostar i runda slängar 100 kr kilot. Några lite mer, några lite mindre som sig bör. Om man kan få ut 300 kr kilot för hemkärnat så tycker i allafall jag att det låter bra.

Jag älskar smör gjort på syrad grädde, men jag skulle inte betala 450kr. Det är riktigt mycket pengar.

Grejen är att när det gäller prissättning så bör man testa sig fram. Eftersom det är lättare att sänka än att höja så är det bäst att börja Uppifrån och sänka försiktigt. Nu gäller detta lokala tillfälliga marknader. Då är det inte lika känsligt.

Mvh
Magnus

stefansol

  • Inlägg: 0
    • Hälsingland
SV: pris för hemkärnat smör
« Svar #12 skrivet: 08 dec-18 kl 20:30 »
Köpte handkärnat smör på en julmarknad förra helgen. 140spänn för 250g. Alltså 560kr/kg...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser