Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysa yoghurtkultur?  (läst 3137 gånger)

Maria Petri

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
Frysa yoghurtkultur?
« skrivet: 15 apr-14 kl 23:42 »
Hej!
Jag har börjat göra egen yoghurt, färskost m.m. vilket är fantastiskt gott  :). Men eftersom vi inte så många hemma längre så hinner yoghurten bli för många dagar innan det är dags att sätta ny. Kan man frysa in yoghurtkultur och ta fram lite i taget?
Tacksam för hjälp!

Hälsar Maria

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frysa yoghurtkultur?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-14 kl 08:15 »
Överlevnaden för mjölksyrabakterier i frysen är inte så bra d v s det fungerar men man får starta med mera (eller betydligt mera) startkultur.

Maria Petri

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Frysa yoghurtkultur?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-14 kl 10:05 »
Kurt - Tack för ditt inlägg. Ok, jag förstår att det inte är optimalt för mjölksyrabakterierna. Men provar att frysa in några omgångar fast större mängd per sats, så får vi se hur det går  ;).
Jag har gjort yoghurt några gånger och den har blivit krämig och god. Men för några dagar sedan så gjorde jag en ny omgång och då gick den inte ihop ordentlig utan blev grynig... Jag tror det berodde på att yoghurtkulturen var för många dagar gammal... Så nu blir det att prova om det fungerar med fryst kultur, hoppas, hoppas  :)

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frysa yoghurtkultur?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-14 kl 13:49 »
En yoghurtkultur består vanligen av två bakteriearter ( Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus & Streptococcus thermophilus), om man har en gammal kultur eller fryser, så finns det risk att man får obalans i mängderna av resp. bakterie, då kan det bli sämre resultat. Försök att verkligen hålla temperaturen stabilt kring 42 grader t ex med termos eller mattermos, så brukar det gå bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser