Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska jag ta mig till med golvet!?  (läst 1801 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
vad ska jag ta mig till med golvet!?
« skrivet: 31 jul-15 kl 22:11 »
plockade fram ett mycket gammalt golv i nya huset... lager på lager med material var spikat för att åstadkomma ett "plant" underlag för den fula mattan... allt åkte ut, och kvar är ett väldigt misshandlat golv.  :'( grova ganska breda plankor, med maskhål, lite röta och stora fula jack efter någon monsterhyvel eller yxa eller nåt... :-\ jag har blött och såpskurat, eftersom jag vill ha skurgolv, men även jag börjar tvivla...  :o golvet är fruktansvärt stickigt och spetigt, och det är inga små spetor... frågan är, hjälper det att gå på med slip? jag VET att man inte ska, men i det här fallet är det nog slipa, måla eller lägga klickgolv som gäller... hur förstört blir golvet av slipningen?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-15 kl 22:13 »
Blir golvet förstört av att slipas  ???

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #2 skrivet: 31 jul-15 kl 22:26 »
alltså, ska du ha ett såpskurat golv så är slipning "the big nono" så att säga... men nu undrar jag ändå....
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #3 skrivet: 31 jul-15 kl 22:37 »
Risken med en slipning och sedan såpakura är att träet "reser" sig. Blir liksom ett sandpapper att gå på.
Grejen är att man kaffe till det ändå efter slipningen.
Man skurar golvet och när det reser sig så går man på med en sandpappersmaskin. Och sedan låter man det torka. Detta kan man få upprepa ett antal gånger.

Det är det normala förfarandet när man slipar och lackar trägolv. Förutom att såpan inte fixerar stickorna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-15 kl 22:42 »
det ÄR som ett (sticksigt) sandpapper redan...:/ funderar på att sandpappra för hand i träets riktning? borde ge mindere skada än sliprondell eller va man nu använder...
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-15 kl 22:45 »
det ÄR som ett (sticksigt) sandpapper redan...:/ funderar på att sandpappra för hand i träets riktning? borde ge mindere skada än sliprondell eller va man nu använder...
Hyr en golvslipmaskin, det kan inte kosta många hundralappar. Använder du rondell så kan du nog inte ansluta någon dammsugare och då kommer allt i rummet täckas av slipdamm. Troligtvis också allt i resten av huset.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-15 kl 08:28 »
Om du vill behålla den gamla stilen får du absolut inte slipa med golvslipmaskin. En slipad yta samlar skit någonting rent otroligt och dessutom hör den inte hemma i ett gammalt hus.

Av gammalt hyvlade man golvplankorna för hand. Nu har jag inte sett ditt golv men jag skulle kunna tänka mig att helt enkelt limma fast de största stickorna och sedan hyvla de stickiga partierna för hand med en putshyvel. Ta bort bara så mycket att ytan blir slät. Golvplanklor ovässer hyvelbettet ganska snabbt men det är bara att vässa vid behov. En kamrat gjorde så här i hela nedre våningen i en stor bondgård och fick ett fantastiskt fint golv med äkta känsla och tidstrogen yta men det var en hel del arbete.
Om du numrerar plankorna och tar loss dem försiktigt går det att fälla in någon liten spruns eller skarvbit om det är ruttet någonstans. Oftast är plankorna hälade fast i varandra i kanterna så man måste ta dem i rätt ordning och inte bryta med våld.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

andtol

  • Gäst
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-15 kl 09:59 »
Vi slipade vårt 40-tals golv och sedan såpskurade. Blev mycket bra.

Det låg plastmattor och under plasten masonit med tusentals spikar.

Vi hyrde golvslip, både stor med band och liten rondell. Fungerade fint. Men den stora behöver nog ganska plant golv.

UB

  • Inlägg: 14
    • -
SV: vad ska jag ta mig till med golvet!?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-15 kl 09:30 »
Jag hittade också ett sånt golv. Jag slipade med maskin fast inte så mkt att golvet blev plant. Ville ha kvar plankornas rundning. Så en del av slitaget blev kvar men det bleknar för varje såpskurning. De små spikhålen försvann snabbt. Insektshålen är kvar men det stör mig inte. Trået blev inte luddigt alls utan verkar stenhårt (från ombyggnad 1937 eller tidigare). I vardagsrummet slipade jag bort lack på breda plankor som lagts in senare och där fick jag luddproblemet. Men sand i såpskurningsvattnet fick loss luddet. Gnugga bara i träets längdriktning när sanden är i. Skön kännsla att skura med men jobbigt att få bort all sanden...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 4 användare
långfot, von tratt, ärt, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser