Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?  (läst 4272 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?
« skrivet: 31 jul-15 kl 21:36 »
Hej

Jag kommer att inreda vinden och isolera taket inifrån.

Problemet är att det finns balkar som löper tvärs över de fack som bildas av övrig takkonstruktion vilket kommer att försvåra isoleringen avsevärt.

När man betraktar konstruktionen så får man en känsla av att de är väl inte de mest nödvändiga delarna av konstruktionen. Mest finns de väl för att takstolarna inte ska falla mot varandra för jag tror väl inte att de skulle spela någon roll för den åsliknande timmerstock som ligger halvvägs upp på taket?

Man borde ju kunna lösa problemet med takstolarna på ett lite smidigare sätt. Typ att sätta bleck som kan få plats innanför panelen och som fäster i något timmer och som förhindrar att takstolarna rör sig.

Något annat som säger mig att dessa balkar är överflödiga är att endast 3/6 möjliga ställen som borde ha dem har dem. Man ser att de har blivit bortmonterade på de ställena.

Bifogar några bilder för att ni ska få för er själva. Bilderna visar balken jättebra men det är den som löper tvärs över.

Stort tack på förhand




Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-15 kl 21:56 »
Du menar den där stören som sitter på snedden?

Den fungerar som en förstärkning så attmgaveln inte trillar ner vid stark last från vind.
Du kan ta sort den om du ersätter den med något som gör samma jobb.
Det kan vara en tjockare bräda. En del ersätter den med en stålwire.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-15 kl 08:34 »
I det där taket finns absolut ingenting som går att ta bort. Om någonting är borttaget skall du sätta dit det igen.

Den runda slanan som går snett från röstet och ned till väggbandet snett över takstolarna är precis som Skogsvilde säger till för att röstena och hela takkonstruktionen inte skall stjälpa i längsled. Den går att ersätta med en planka men helst inte med stålvajer. Vajern förlängs nämligen när solen steker på taket och under en värmebölja kan huset bli rackligt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?
« Svar #3 skrivet: 01 aug-15 kl 09:48 »
Håller med.

F.ö.: Fotot 2 och 3 visar något som ser ut som åsar med brädtak i takfallets riktning typ lockpanel . Jag ser inget som liknar takstolar där men de kanske är utanför bild.
Foto nr 1 visar något som ser ut som åsar som stöds av nån sorts enklare takstolar (finns dragband?).
Det kanske är ett större tak eftersom man tagit till dessa takstolar (?). På hus av måttligare storlek (t.ex. min stuga på 9,5X5,5 m) ser man samma konstruktion utan takstolar. Dock även där med snedsträvor för att ta upp laster i husets längsriktning.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vågar jag ta bort den här från takkonstruktionen?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-15 kl 15:35 »
På den tiden då man hade nävertak lade man alltid trödbräderna i takfallets riktning. Här i trakten var det vanligt att man högg in en fals i väggbandet som man ställde trödet i för då behövde man inte alls spika fast trödet. Spikar var dyrbara och takveden var så tung att den höll allting på plats utan spikar.
Först när folk började lägga pärttak fortsatte de att tröda i takfallets riktning efter gammal vana. Här i trakten förekom sådana tak ungefär fram till sekelskiftet 1900. Det verkar vara ett sådant pärttak som Edgar84 har.

Om rummet var för långt i förhållande till grovleken på åsarna förekom det i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet att man byggde såkallade bockar som var en sorts enkla takstolar som stödde upp åsarna. Det förekom också att man byggde en bock ovanpå en mellanvägg för att inte behöva timra mellanväggsröstena ända upp.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser