Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåglar rycker upp sättlök!?  (läst 4739 gånger)

småbrukartanten

  • Gäst
Fåglar rycker upp sättlök!?
« skrivet: 26 maj-10 kl 09:58 »
Jag satte olika sorters sättlökar gul röd o lite charlotten för drygt en vecka sedan. Så långt var allt frid o fröjd, men idag på morgonen gick jag förbi grönsakslandet och vad får jag se!! Jo någon har varit o dragit upp lökar här o var lökarna hade börjat rota sig och en del hade fått små gröna blast. Det syntes inte några spår av något större djur så jag antog att det måste röra sig om en fågel. Någon lök var det hackat i dessutom. Jag blev >:D Har aldrig varit med om något liknande förut. Har odlat lök på många olika ställen runt om här på gården. Både nära husen och långt ifrån men aldrig detta!
Finns det någon som har varit med om något liknande? Och vad ska man göra? Lägga på odlingsväv?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 10:36 »
Tankarna för mig direkt till skator. Här hemma är skatorna på det mesta. Förra året drog de upp en rad blommor ur krukor. Hemma hos min moster drar skatorna upp bland annat hennes tulpanlökar och även krukblommor. De vill kanske undersöka om det är något ätbart som du har stoppat ned i jorden.

Har du nått skatbo i närheten?

Jag gillar inte skator :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 11:24 »
Du kan ha rätt! Det finns ett skatbo inte så långt från mitt grönsaksland! Men frågan är hur man ska få de uslingarna att låta bli löken?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 12:37 »
garanterat skator... täck med nät...
Fjäderfän och kaniner

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 13:59 »
Eller trastar. Har varit med om att få lökar uppryckta och sådder förstörda av trastar. Att lägga bärnät över landet funkar bra tycker jag.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 15:01 »
Peta ner lökarna igen. Fåglar (särskilt skator) är kloka djur och har säkert redan fattat att den där lilla gröna masken inte var nån mask, sen låter de löken vara ifred.
snus? vad är priset på en pris?

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #6 skrivet: 26 maj-10 kl 16:05 »
håller med skator är riktigt smarta
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #7 skrivet: 23 apr-14 kl 22:40 »
Skator eller möjligen ankor om du har. Använd som skatåtel  >:D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 10:36 »
Dom rycker upp sättlök här oxå men bara så länge de är små, peta ner lökarna igen så tar de sig. Mitt ena lökland täckte jag med årets första gräsklipp när lökarna började spira (tunt lager) och sen har de inte varit där mer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-14 kl 11:08 »
Kajor har jag varit mest utsatt för.

Odlar man t.ex. en massa sorter potatislök bredvid varandra är det inte bara att stoppa ned löken igen där man tror att den suttit. För då kanske man blandar ihop sorterna. Vilket inte är så lyckat om man vill hålla isär dem.

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Fåglar rycker upp sättlök!?
« Svar #10 skrivet: 08 maj-14 kl 11:36 »
Jag har varit utsatt för samma sak några år, men lösningen hos mig var att sätta lökarna lite djupare från början. Jag sätter dem helt under jord (bara precis alltså) när in de är små. Detta innebär att de har väldigt kraftiga rötter när de, något senare än annars, kommer upp över jordytan. I sin tur gör de kraftiga rötterna att fåglarna inte drar upp löken, för de upptäcker sitt misstag innan de har utfört illdådet.

Resultatet blev utmärkta och hållbara lökar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser