Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när börja förodla innomhus?  (läst 4304 gånger)

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
när börja förodla innomhus?
« skrivet: 12 mar-15 kl 19:28 »
när ska man börja förodla grönsaker för friland inomhus?
persilja
squash
kål
tomat
pumpa
 
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Rubensgården

  • Gäst
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-15 kl 19:53 »
När du köper fröerna brukar det finnas en utvecklingstid. Det är den tid som plantorna behöver för att utvecklas. Om du räknar baklänges från när du tänkt skörda dina växter får du tidpunkten för när du ska så. Squash och pumpa är oftast väldigt snabba i sin utveckling men vissa sorter kräver längre tid. Kål kan oftast sås direkt på friland upp till odlingszon fem i alla fall. Skadar inte att förodla för att skydda dem mot angrepp. Tomat kan du börja med nu om du vill ha tidiga tomater.

Till exempel. Vitkål. Ta en tidig sommarvitkål med en normal utvecklingstid på 55 dagar. Låt os säga att vi vill skörda den i slutet av Juli för att den ska få så mycket sommar det går. Juli har 31 dagar. Vi drar av detta från 55 dagar. 55-31= 24. Sen räknar vi bakåt i Juni som  har 30 dagar. 30-24 är 6. Alltså kan man så denna på friland i början av Juni.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-15 kl 20:22 »
Bor i zon 5-6 (precis på gränsen), när kan man tänka sig att sätta potatis? Tänkte förgro inne, men vet inte när  :-\

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-15 kl 21:31 »
när ska man börja förodla grönsaker för friland inomhus?
persilja
squash
kål
tomat
pumpa
squash, pumpa och tomat kan inte planteras ut förrän det är tillräckligt varmt och frostrisken garanterat över. Även för kål bör frostrisken vara över även om det går att klara nån enstaka minusgrad med fiberduk.  Hur länge innan man kan så hänger mycket på hur bra inomhusodlingsförhållanden man har för dom. Tidigare än mitten på mars för tomater känns inte realistiskt för frilandstomater i Mellansverige, då hinner de börja blomma innan utplantering. Squash och pumpa växer mycket snabbt, skulle inte så förrän typ 3-4 veckor innan utplantering, nångång i maj alltså.  Kål behöver kallare inomhusförhållanden (eller i al fall mycket ljus i förhållande till värme) om det ska bli fina plantor. Runt 15 april sår jag kål (Säffle) för utplantering. Blir det varmt kan det vara en fördel att sätta ut kålplantorna insvept i fiberduk istället för att ha dom inne på slutet.  Persilja har jag alltid sått på friland direkt.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-15 kl 08:44 »
När du köper fröerna brukar det finnas en utvecklingstid. Det är den tid som plantorna behöver för att utvecklas. Om du räknar baklänges från när du tänkt skörda dina växter får du tidpunkten för när du ska så. Squash och pumpa är oftast väldigt snabba i sin utveckling men vissa sorter kräver längre tid. Kål kan oftast sås direkt på friland upp till odlingszon fem i alla fall. Skadar inte att förodla för att skydda dem mot angrepp. Tomat kan du börja med nu om du vill ha tidiga tomater.

Till exempel. Vitkål. Ta en tidig sommarvitkål med en normal utvecklingstid på 55 dagar. Låt os säga att vi vill skörda den i slutet av Juli för att den ska få så mycket sommar det går. Juli har 31 dagar. Vi drar av detta från 55 dagar. 55-31= 24. Sen räknar vi bakåt i Juni som  har 30 dagar. 30-24 är 6. Alltså kan man så denna på friland i början av Juni.
Jag undrar lite över din beräkning. Utvecklinstiden brukar anges hos kålväxter i dagar efter utplantering. Alltså bör man plantera ut sommarkål i början av Juni. Förkultiveringen ska då påbörjas 3-4 veckor tidigare, alltså i början till mitten av Maj.
Jag rekommenderar inte att direktså kålväxter, i alla fall inte i lerjord. Risken för jordloppor är oftast alledeles för stor.
Bor i zon 5-6 (precis på gränsen), när kan man tänka sig att sätta potatis? Tänkte förgro inne, men vet inte när  :-\
Zon 5- 6 är lite kallare än hos mig. Jag rättar mig efter häggblomningen vid sättningen.När häggen börjar blomma går det att sätta potatis. Få se om regeln kommer att hålla med alla klimatförändringar. Blomningen inträffar nån gång efter mitten av Majmånaden. Potatisen ska börja gro några veckor innan. Jag tar fram dem efter mitten av April. Man kan ju titta också om det verkar bli en tidig vår. Sedan är det ingen större fara om potatisen ligger nån vecka längre innan utplanteringen, se bara till att den inte ligger för mörkt för då blir groddarna så långa och kan skadas vid sättningen. Sedan finns en massa knep för att optimera förgroningen. Några veckor ljust och varmt och sedan några dagar i varmt mörker innan utplanteringen för att stimulera rotbildningen. Hur mycket arbete man kan lägga ner beror på vilka mängder du tänker sätta.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-15 kl 09:12 »
Bor i zon 5-6 (precis på gränsen), när kan man tänka sig att sätta potatis? Tänkte förgro inne, men vet inte när  :-\
Nåt fiffigt man kan göra med potatisen är att förgro den ovanpå fuktig jord, det räcker med ett litet lager jord. Då kommer rötterna utvecklas samtidigt som groddarna. Man vinner mycket tid på det.
När de är färdiggrodda så kan du lägga de i botten på en hink(med dräneringshål) och fylla på med jord, allt eftersom blasten växer.
2-3 potatisar i varje spann, den kan du ha i växthus, eller ute istallet eller var som helst, tills utetemp. tillåter den att stå ute i det fria. Kanon bra sätt att odla fram de första ljuvliga "potäterna"....
jag dreglar redan... Nyupptagen potatis, nykokt med smält smör klick, ev, en aning vitlök i smöret...kan livet bli bättre?

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #6 skrivet: 13 mar-15 kl 09:45 »
Nåt fiffigt man kan göra med potatisen är att förgro den ovanpå fuktig jord, det räcker med ett litet lager jord. Då kommer rötterna utvecklas samtidigt som groddarna. Man vinner mycket tid på det.
När de är färdiggrodda så kan du lägga de i botten på en hink(med dräneringshål) och fylla på med jord, allt eftersom blasten växer.
2-3 potatisar i varje spann, den kan du ha i växthus, eller ute istallet eller var som helst, tills utetemp. tillåter den att stå ute i det fria. Kanon bra sätt att odla fram de första ljuvliga "potäterna"....
jag dreglar redan... Nyupptagen potatis, nykokt med smält smör klick, ev, en aning vitlök i smöret...kan livet bli bättre?

Det var ungefär det jag tänkte göra, men jag vet som sagt inte när.  :-\

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #7 skrivet: 13 mar-15 kl 10:05 »
Det var ungefär det jag tänkte göra, men jag vet som sagt inte när.  :-\
som sagt nån gång efter mitten av april/ under andra halvan av april .... sen ut i landet när häggen blommar, znibbans tips låter jättebra när man har mindre mängder. för jobbigt för mig som förgror 2-3 säckar

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #8 skrivet: 14 mar-15 kl 08:53 »
Det var ungefär det jag tänkte göra, men jag vet som sagt inte när.  :-\
Om du ska ha det i krukor/spannar, så kan du börja så fort du får tag på sättor. Jag startade för flera veckor sedan ....bor i och för sig nere i Skåne men man kan ju ha spannarna inomhus tills temperaturen är den rätta. Odlar du potatisen i spannar så är de ju kvar där hela växtsäsongen. När du ska börja skörda kan du pilla fram ett kok utan att ta allt. Det fortsätter att växa.
Ska du plantera ut potatisen i jorden, kan du ändå börja nu, om du har sättorna lite svalare så går det inte så fort.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #9 skrivet: 14 mar-15 kl 09:16 »
Chili sår jag i Januari för att få en så tidig skörd som möjligt, Har även övervintrat några som borde vakna snart.Tomater sår jag i omgångar från mitten på Februari till början på Mars för att kunna sprida ut skörden under sommar och höst. Även Basilika åker ner i omgångar, även under vintern. I början på Maj sår jag övriga växter som pumpa, squash, bönor mm för att kunna sätta ut i början på Juni. Att tänka på är att plantorna behöver fiberduk ett par veckor i Juni annars har de en tendens att stanna i växten ett par veckor och blir då klara senare. I dagsläget har jag ingen taktik för potatisarna utan de får grodda till sig friliggande och brukar ge fina skördar. Sätt ut dem tidigt med fiberduk så blir det bra fart.

 

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #10 skrivet: 29 mar-15 kl 23:14 »
Fyller på med lite frågor som jag hoppas inte är helt off-topic.
Jag har förstått att det är bra med mycket ljus men lägre temperaturer när plantorna kommit upp (för att de inte ska bli för långa och taniga?), men jag hittar inte riktigt specifik info.
Mina frågor:
- hur kallt kan de stå? Vi har en ouppvärmd lada med tjocka väggar som jämnar ut temperaturen, dvs ligger rätt stadigt på dygnsmedeltemp. Jag tänker ställa ut växterna där under lysrör, men vet inte hur varmt det först behöver bli?
- När är det dags att sänka tempen? så fort de tittar upp?

Vi har just nu olika saladssorter, kryddor, tobak och olika gurkor (som jag fattat att vi börjat lite väl tidigt med). Bor i Uppland på gränsen mellan zon 3 och 4.
Tacksam för svar!

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #11 skrivet: 30 mar-15 kl 17:33 »
squash, pumpa och tomat kan inte planteras ut förrän det är tillräckligt varmt och frostrisken garanterat över. Även för kål bör frostrisken vara över även om det går att klara nån enstaka minusgrad med fiberduk.  Hur länge innan man kan så hänger mycket på hur bra inomhusodlingsförhållanden man har för dom. Tidigare än mitten på mars för tomater känns inte realistiskt för frilandstomater i Mellansverige, då hinner de börja blomma innan utplantering. Squash och pumpa växer mycket snabbt, skulle inte så förrän typ 3-4 veckor innan utplantering, nångång i maj alltså.  Kål behöver kallare inomhusförhållanden (eller i al fall mycket ljus i förhållande till värme) om det ska bli fina plantor. Runt 15 april sår jag kål (Säffle) för utplantering. Blir det varmt kan det vara en fördel att sätta ut kålplantorna insvept i fiberduk istället för att ha dom inne på slutet.  Persilja har jag alltid sått på friland direkt.
Det där är en realistisk plan även för Uppland... förutom persiljan då... den sår jag inne i februari, samtidigt med chili och paprika....och hinner smaka innan det är dags för utplantering😄
Tala ut människa!!!

Rubensgården

  • Gäst
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #12 skrivet: 30 mar-15 kl 18:50 »
Jag undrar lite över din beräkning. Utvecklinstiden brukar anges hos kålväxter i dagar efter utplantering. Alltså bör man plantera ut sommarkål i början av Juni. Förkultiveringen ska då påbörjas 3-4 veckor tidigare, alltså i början till mitten av Maj.
Jag rekommenderar inte att direktså kålväxter, i alla fall inte i lerjord. Risken för jordloppor är oftast alledeles för stor.Zon 5- 6 är lite kallare än hos mig. Jag rättar mig efter häggblomningen vid sättningen.När häggen börjar blomma går det att sätta potatis. Få se om regeln kommer att hålla med alla klimatförändringar. Blomningen inträffar nån gång efter mitten av Majmånaden. Potatisen ska börja gro några veckor innan. Jag tar fram dem efter mitten av April. Man kan ju titta också om det verkar bli en tidig vår. Sedan är det ingen större fara om potatisen ligger nån vecka längre innan utplanteringen, se bara till att den inte ligger för mörkt för då blir groddarna så långa och kan skadas vid sättningen. Sedan finns en massa knep för att optimera förgroningen. Några veckor ljust och varmt och sedan några dagar i varmt mörker innan utplanteringen för att stimulera rotbildningen. Hur mycket arbete man kan lägga ner beror på vilka mängder du tänker sätta.

Ja...det var ju ett fantastiskt dåligt inlägg jag hade skrivit. Tack för korrigeringen!
/Jan

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-15 kl 15:01 »

Mina frågor:
- hur kallt kan de stå? Vi har en ouppvärmd lada med tjocka väggar som jämnar ut temperaturen, dvs ligger rätt stadigt på dygnsmedeltemp. Jag tänker ställa ut växterna där under lysrör, men vet inte hur varmt det först behöver bli?
- När är det dags att sänka tempen? så fort de tittar upp?

Vi har just nu olika saladssorter, kryddor, tobak och olika gurkor (som jag fattat att vi börjat lite väl tidigt med).

Sallad och vissa kryddor överlever så länge det är plusgrader ute i ladan, men frågan är om de växer så mycket att ni har någon glädje av dem? Det kan bli lite som att ställa in dem i kylskåpet. Kylan gör att det mesta stannar av. Sisådär 15-18 grader är ganska lagom för småplantor efter att de grott. Visst kan de växa också i lägre temperatur men det går definitivt långsammare. Man kan i alla fall sänka temperaturen genast efter att de tittat upp.

Gurkplantorna ska ni definitivt behålla inomhus, de är lite petiga, och odlar ni basilika så samma sak med den. Kanske det skulle vara bättre att ha lysröret inomhus och låta allt stå kvar inne under extrabelysning istället? Sen i maj då det är lite varmare  kan ladan bli jättebra för sådderna.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: när börja förodla innomhus?
« Svar #14 skrivet: 02 apr-15 kl 11:47 »
Tack för bra svar! Då får de stå kvar inomhus helt enkelt, tills de blir för stora iallafall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
ninanna, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser