Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Favoritras?  (läst 12398 gånger)

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Favoritras?
« Svar #60 skrivet: 31 dec-15 kl 20:33 »
De gamla amerikanska kombinationsraserna är mina favoriter: Wyandotte, New Hampshire, Plymouth Rock, Rhode Island Red, jag kanske har glömt någon? Australorps bör också nämnas, Är mina favoriter.
Växer relativt bra, värper relativt bra, friska, härdiga, lätta att föröka, ger ett bra kött med ätkvalitet. Det är höns med goda egenskaper utan att vara extrema avarter som jag tycker moderna hybrider kan kallas, och i andra ändan av skalan finns tex. Brahma som i och för sig är en trevlig ras, men med katastrofal tillväxt och slaktutbyte.

Är det dåligt slaktutbyte på brahma? På vilket sätt?

2xk

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Favoritras?
« Svar #61 skrivet: 13 jul-16 kl 08:40 »
Jag puffar denna tråden lite.
Har de senaste fem dagarna bekantat mig med mina första höns, dv Wyandotte. Alla individer har sina egenskaper, men generellt är de hur coola som helst. Hälsar välkommen när jag kommer in, samlas runt mig när jag sitter och "hjälper till" att sprätta. De äter ur handen och är pigga och nyfikna, men ändå lugna. Jag hoppas få många år tillsammans med dem!
#sjurumokök Två katter, 7 dv Wyandotte

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Favoritras?
« Svar #62 skrivet: 13 jul-16 kl 09:07 »
Jag håller fullständigt med.  Har fött upp rasen  i åratal,  kan inte tänka mig en mer lättskött och praktisk  ras och produktiv för sin storlek. Den stora  ruvbenägenheten kan kanske bli ett problem om man har många,  men det gäller kanske inte alla färger. Mina är svartbandade, av gammal "svensk" stam kan man säga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 7 användare (3 dolda)
Tli, von tratt, ÖsterFröken, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser