Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?  (läst 1949 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Ja, vad beror det på? Jag har olika färger på mina hönor, 2 viltfärgade, en svart med guld i kragen, en blå med ljusbrunt på bröstet och en brun/vit spräcklig. Tuppen är gul på ryggen o i kragen och svart på bröstet. Alla 5 hönorna lade ägg varje dag innan de la sig, så det är ägg från alla hönorna. Hade hoppats på någon annan färg än viltfärgat, men alla 12 blev likadana fast olika mörka/ljusa.
Min fundering är om det är för att tuppen är svart i botten, kan det stämma?

Hur ska jag göra för att få lite mer färgvariation på mina kycklingar? Tycker att det är roligt med lantraserna på det viset att det kan bli alla möjliga färger. :)

Tacksam för svar.
Annette

Fembarnsmamma med man och liten gård.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 16:18 »
Vissa anlag är mer dominanta än andra. Svart och viltfärgad är nog dominant över dom flesta andra färger, men även om en höna är svart eller viltfärgad så kan hon ju bära på andra färganlag som kan visa sig i nästa generation.

Hur gamla är kycklingarna nu? Om de inte fått fjädrar än så ska du se att det kan visa sig lite större variation när fjädrarna kommit.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 18:33 »
Kycklingarna är ca 2 veckor nu och man kan ju se att vissa är mörkare än de andra. Men de flesta blev mellanbruna med en mörk rand över ryggen, några blev lite mörkare brun med en rand över ryggen och en blev lite gulbrun med rand över ryggen.

Mina båda viltfärgade hönor har ju inte samma bruna färg i botten, den ena är mellanbrun och den andra är rödbrun och jättefina. Men det hade varit roligt med någon vetefärgad och någon helblå :)
Fembarnsmamma med man och liten gård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 19:58 »
Är de bara två veckor! Ja, då är det alldeles för tidigt att veta hur de blir. Först ska de få sina första, små fjädrar. sedan ska de fällas och nya större ska växa ut. De kan ändra sig mycket.
.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-16 kl 20:30 »
Är de bara två veckor! Ja, då är det alldeles för tidigt att veta hur de blir. Först ska de få sina första, små fjädrar. sedan ska de fällas och nya större ska växa ut. De kan ändra sig mycket.
.

Jaså...jag tog för givet att alla som hade den mörka randen över ryggen blev viltfärgade, det läste jag på en sida att de viltfärgade åsbokycklingarna såg ut så. Okej, men då får vi se hur de ser ut som stora :)

Tack för era svar! Vad skönt det är att ha er att fråga.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Åsbohöns: Varför blev alla kycklingarna viltfärgade?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-16 kl 21:58 »
Jag fick en gång en vilttecknad dvärgkochin,  mycket överraskande eftersom den hade blått och svart i flera generationer bakom sig, och vi hade fått många kycklingar men ingen med avvikande färg. När den fick sina första fjädrar blev den blå. När den fick vuxenfjädrar var dessa blå med guldkant.  Det var en tupp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser