Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera höns?  (läst 1665 gånger)

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
Importera höns?
« skrivet: 07 maj-16 kl 21:59 »
Nu har jag fastnat för två raser som det verkar svårt att få tag i. Plymouth Rock dvärg och New Hampshire dvärg. Är det någon som vet om någon av dem går att få tag i i Sverige alternativt hur bär man sig åt för att ta in en ny ras från t ex England eller Holland? Är det mycket komplicerat/dyrt?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Importera höns?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 06:36 »
Detta är  två bra raser,  men det finns andra likvärdiga som inte alls är svåra att få tag i som t.ex DvSussex , Dv RhodeIsland och DvWyandotte. Dock är nog ALLA raser svårare att få tag i på våren.  Att importera kräver en hel del av tillstånd, och är riskabelt hälsomässigt om man inte är så kunnig själv. Jag kan inga detaljer,  för det har aldrig varit ett alternativ jag ens övervägt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Importera höns?
« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 07:48 »
Ett 12 pack ägg i husbilen från Europa är fortfarande tillåtet. Men mitt råd nu efter alla inlägg är att inte skaffa höns.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Importera höns?
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 09:17 »
Tack Sonja! Rir dvärg känns som ett alternativ. En lugn och inte så ruvbenägen höna blir nog bäst, och dvärgformerna är det ju som gäller för oss pga utrymmet. Någon måste ju ha haft besväret med import av alla rashöns tänker jag, så är nyfiken på vad som krävs. ;)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Importera höns?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-16 kl 12:00 »
De flesta är nog tyvärr resultat av otillåten införsel.  Inte riskfritt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Importera höns?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-16 kl 17:58 »
Ring jordbruksverket.

Gilbert

  • Gäst
SV: Importera höns?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-16 kl 19:07 »
Jag tror inte Jordbruksverket beviljar en sådan ansökan med avseende på kostnader och karantänstider.
« Senast ändrad: 08 maj-16 kl 20:47 av Gilbert »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Importera höns?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-16 kl 21:06 »
Jag tror inte Jordbruksverket beviljar en sådan ansökan med avseende på kostnader och karantänstider.


varför inte? förfarandet finns beskrivet på jordburksverkets hemsida (jordbruksverket kallar avelsägg för kläckägg) http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/fjaderfanochklackagg/fjaderfanochklackagginforsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000398.html

kort sammanfattning (under förutsättning av det förs in från annat eu-land)
* För att du ska få föra in fjäderfä och kläckägg måste du vara registrerad för införsel hos Jordbruksverket. Anmälan om registrering ska lämnas in sju dagar före första beräknade införseltillfället. Registreringen gäller under två år från den dag du blir registrerad hos Jordbruksverket. Det kostar 500 kronor.
* Fjäderfä och kläckägg får bara föras in över en tullstation. När djuren passerar gränsen ska du anmäla införseln till den aktuella tullstationen.
* När fjäderfä och kläckägg förs in i Sverige måste det finnas ett hälsointyg som är utfärdat av officiell veterinär i det land de kommer ifrån. Hälsointyget ska visa att djuren och äggen är godkända enligt de hälsokrav som gäller i Sverige.
* Fjäderfä och kläckägg som förts in i Sverige ska under tullkontroll transporteras direkt till karantän. Det är den som tar in dem som i förväg ska ordna med karantän. Karantänen ska inspekteras av länsveterinär och godkännas av Jordbruksverket.
och från lagtexten http://www.jordbruksverket.se/download/18.5bc6627d140113bd54734f0/1376048077080/2013-026.pdf
*Vid införsel av kläckägg ska även kläckningen av äggen ske i karantänen.

ännu kortare sammanfattning: har man råd att syssla med import av fjäderfä och kläckägg så har man för mycket pengar :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Importera höns?
« Svar #8 skrivet: 08 maj-16 kl 21:53 »
Jag tror inte Jordbruksverket beviljar en sådan ansökan med avseende på kostnader och karantänstider.

Det tänkte jag mig inte heller, tanken var väl mest att TS skulle ringa jordbruksverket och genom den vägen förstå att det är krångligt nog.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Importera höns?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-16 kl 21:55 »
Dessutom är det trots dessa åtgärder inte alls säkert att djuren man importerar lämnar frisk avkomma, eller att äggen man importerar ger friska kycklingar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Chicks

  • Inlägg: 23
  • Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
SV: Importera höns?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-16 kl 19:08 »
Men mitt råd nu efter alla inlägg är att inte skaffa höns.

Vad är orsaken till det rådet?

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Importera höns?
« Svar #11 skrivet: 09 maj-16 kl 20:58 »
Okej det låter invecklat! Och dyrt.. ;)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Importera höns?
« Svar #12 skrivet: 09 maj-16 kl 22:10 »
Speciellt som det bara gäller fyra hönor utan tupp - alltså ingen möjlighet till förökning och vidareavel.  Om jag förstår saken rätt.

MrsMClucksky

  • Inlägg: 32
    • Västmanland
SV: Importera höns?
« Svar #13 skrivet: 10 maj-16 kl 18:17 »
Ja precis, får vänta med det tills vi vinner på lotto! ;) Och kan köpa en stor gård..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser