Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvningsvilligaste lantrasen  (läst 1630 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Ruvningsvilligaste lantrasen
« skrivet: 04 okt-15 kl 19:51 »
Hej
Vilken lantras anser ni värper mest ägg och är ruvnings villigast ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #1 skrivet: 04 okt-15 kl 20:48 »
Ingen aning, men våra dvärgkockin är helt galna i att ruva i alla fall. Billiga och bra äggkläckningsmaskiner som vaktar kycklingarna riktigt bra.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #2 skrivet: 04 okt-15 kl 21:09 »
Ju mer de ruvar desto mindre ägg..
Men blommehönsen värper förmodligen bäst och Hedemora ruvar bäst..
Fjäderfän och kaniner

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #3 skrivet: 04 okt-15 kl 21:17 »
Hej!

Den, utav dem lantraser jag haft, har bohusdals svarthöna ruvat bäst och lagt hyffsat bra med ägg. Jag hade tom 2 hönor som turades om att passa kycklingarna :).
Sen har jag hört att hedemora ska vara glad för att lägga sig också, men där har jag ingen egen erfarenhet. Blommehönsen lägger sig sällan, ingen av mina har gjort det iaf, men stora fina ägg blir det.

I sommar har jag själv köpt några åsbohöns och de ruvar väl också en del, vi får se till våren hur det går :)
Fembarnsmamma med man och liten gård.

 

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #4 skrivet: 05 okt-15 kl 00:42 »
Jag tror att Kindahönsen räknas till de mest ruvvilliga av lantraserna

Gilbert

  • Gäst
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #5 skrivet: 05 okt-15 kl 08:26 »
Som vanligt tror alla att de höns de själva har är de allra bästa, det händer varje gång någon frågar och svaret blir nästan alla höns som finns tillgängliga.

Det finns kompromisser men ingen sådan höna som är bäst i allt. Alla har lite plus och minus, både stort och smått. I ditt fall skulle jag inte valt någon lantras.


« Senast ändrad: 05 okt-15 kl 09:10 av Gilbert »

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #6 skrivet: 26 dec-15 kl 23:42 »
Enligt statistiken som lanthönsklubben för så värper blommehöns och åsbohöns flest ägg per höna och år medans kindahöna och bjursholmshöna har högst procent ruvvilliga höns.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Ruvningsvilligaste lantrasen
« Svar #7 skrivet: 13 feb-16 kl 06:38 »
Jag har Kinda, ;D  och jag tycker de värper  o:) mycket och fortsätter man ta bort äggen , fortsätter de att värpa, o:)  låter man de (äggen) ligga kvar, så börjar någon ::) ruva på dem. Den instinkten är stark, (:) så ibland ruvar de ändå  >:D ... Mitt tips är att ha hönor i olika åldrar, då blir det i regel ägg o:) året runt.  Här får de börja ruva kring den 1 mars 8), brukar bli vår då  ;D! Så har kycklingarna lite gräs och förhoppningsvis värme när de kommer ut... :-[
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare
hofboss, ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser