Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elproblem ATV, sista försöket. Ev byte mot Grålle eller liknande.. :)  (läst 2626 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Så.. Nu har min gamla trotjänare kommit till ett större elproblem. När det kommer till maskiner brukar elproblem på min gård innebära sotdöden inför sista vilan..Vet inte hur många maskiner jag har som blivit stående med elproblem innan jag efter x antal år tröttnar på dem och skickar till skroten. Men just när det kommer till ATVn vill jag ändå göra ett hjälpligt seriöst försök, dels för att jag petade in ganska mkt pengar i den för 8 år sen när jag köpte den men främst för att när den fungerar så är det ett av mina mest använda verktyg. Så jag tänkte kolla om det finns några tips i felsökningshänseende som jag kan ge mig på. Värt att notera är att jag kan fixa det mesta rent mekaniskt men när det kommer till el så är jag i det närmsta obildbar, för mig är elektricitet och hur detta fungerar ren magi och fullständigt ologisk.

Felet yttrar sig som följer att den saknar all form av elektriskt liv.. Inga lampor tänds när man vrider på startnyckeln, inga kontrolllampor, inga lysen, vinschen död d.v.s. inget av det som normalt brukar fungera. Dock går den starta med ryckstarten så den är fullt körbar.
Vad jag testat är att det är spänning från batteriet, det är spänning fram till starten. Huvudsäkringarna hela. Bytte batteriet till ett nytt för säkerhets skull också.

Tänkte försöka riva ned alla kåpor och plastdetaljer torsdag/fredag så att  den blir "naken" för lite lättare felsökning. Det är så in i helvete med kablar kors och tvärs och tyvärr har någon i något tidigare skede varit på elen så exempelvis dödare, startnyckel, startspärrar osv är inte original.. Skickar med en länk till servicemanualen också om någon kan få ut några enklare instruktioner till mig ifrån den, för jag har lite svårt att se vart jag bör börja felsöka för att ringa in problemet ens i grova drag.

http://www.maultechatv.com/techguides/Service%20Manuals/YAMAHA/Kodiak%20YFM400%2093-95.pdf

Ett annat alternativ, om någon är sugen, är att jag byter den som den är mot exempelvis en Grålle eller annan elektriskt enkel traktor av motsvarande storlek.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Eftersom motorn är körbar gissar jag att ECU och spole etc. fungerar.

Sidan 8-1 (sid 369 i pdfen) kan man rita ringar kring det som fungerar, ECU (nr 10), spole (11 o 12), el fram till startmotor (7) men inte till startrelä (6).
Efter det kan man ana vilken del som fallerar. Jag skulle börja med "main switch" antar det är tändningsnyckeln, del nr. 3 på sidan 369.
Eller del 18 på sidan 371.
 
På tändningsnyckeln (eller main switch), leta efter röd kabel och mät upp spänning, om 12V, vrida på tändningen och mäta på svart/vit, brun och svart kabel. Borde då vara 12V, är det kopplat som schemat så borde den svart/vita ha 12V som det är nu, eftersom den matar ECUn.

Är det inte 12V på röd eller om det är 12V på brun och svart får man fortsätta.



Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Den startar med snörstartenoch då har du tändningen till?

För att utesluta tändningslåset där den mesta av strömmen torde gå så bör detta mätas upp.
Då det kan vara flera kretsar som man påverkar.
Är det inte det så kan det sitta reläer längre ner i systemet som borde påverkas av tändningströmmen och sedan tillåta att man använder olika förbrukare.

Jag tror faktiakt att det borde vara ett ganska enkelt fel att lösa. Antagligen skulle jag kunna få ordning på det på några timmar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Får kolla på det på torsdag.. Problemet är att tändningslåset pajjade tidigare i höstas och jag fick inte riktigt till det bra, iof fungerade ju det hela ändå så det borde inte vara det som är problemet nu..
Mätte upp här om dagen vid tändningslåset och det fanns iaf 12 volt fram till den. Provade även att brygga över mellan lite olika kablar där för att se om något hände men det gjorde ingen större skillnad.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
Spänningssätt brun kabel ut från tändningslås och ta ur den svart-vita ur tändningslåset.
Är min gissning.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Kopplade bort alla kablarna ur tändningslåset. Tre som satt och en fjärde som fanns med men inte varit inkopplad, avklippt.
Mitt färgseende är inte korrekt så jag kan inte återge färgerna men jag har spänning fram till den ena av de grövre kablarna. Sedan finns det en till grov kabel, en tunnare svart-vit och en tunnare svart(ej inkopplad förut). Har testat att lägga ihop de två grövre med varandra utan något resultat.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Läser elschemat,   Blir mer och mer insatt.   Och begriper fan ingenting.  ;D

Jag har mucklat med mina terrängbilar och andra bilar och det fungerar alltid till slut.
Men då har jag kunnat mäta mig till allt.

Men..   Du har ström upp till tändningslåset och om du mäter där den andra grova kabeln sitter har du ström där vid något tillfälle? Rimligtvis borde det finnas ström där med tändningen tillslagen.
Och den andra tunna kan vara styrstömmen till startmotorn.

Rimligtvis borde den andra kabeln då dels gå till startmotorn, kolla om den hamnar där.
Kolla så att anslutningen är ok.
Och sedan kollar du om det finns ström dit med tändningen tillslagen och sedan ohmar du. Får du negativa svar så kan du lägga en extra kabel och se om du får ström ner till starten.
När du ändå är igång och mäter så kollar du om du får ner styrstömmen till startmotorn.

Får du igång motorn med den nya kabeln inkopplad och annat verkar fungerar så har du konstaterat ett kabelbrott. Skaffa då en ny kabel med tillräcklig area och ersätt den gamla. (Dra vid sidan om)

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Enligt elschemat ser det ut att vara ett fyrpoligt kontaktdon till tändningslåset, inte anslutningar med ringkabelskor?
I varje fall ser man där att då tändningen är tillslagen ska tändningslåset sluta mellan röd och brun ledning, då man slår av tändningen ska den istället sluta mellan svart och svart/vit.

Röd är inkommande plusmatning från batteriet via säkringen, brun går vidare till allting som bara ska ha spänning då tändningen är påslagen

Svart är jord, svart/vit är "dödarledningen" till tändsystemet, som ska kortslutas till jord för att stänga av motorn. Den ligger parallellt med stoppknappen på styret.

Jag gissar att om det nya tändningslåset är helt, har rätt funktion från början och nu är rätt inkopplat, och i och med att du har spänning på röd ledning fram till det, så är det mest troliga brott på den bruna kabeln någonstans där kabelstammen vrider sig fram och tillbaks då man rör på styret.

Jag skulle inte rekommendera att man drar en parallell kabel utanför kabelstammen annat än möjligen som tillfälligt prov för felsökningen. Har det väl blivit ett kabelbrott i en kabelstam är risken stor att den fria änden skaver sönder isoleringen på andra kablar intill och ställer till med kortslutning.  Prova att dra i kablarna för att kolla om någon av dem följer med ut ur kabelstammen, då kan du sedan måtta med den lösa kabelstumpen för att veta var skadan i kabelstammen är, sedan är det bara att skära upp skyddsslangen på det misstänkta stället och reparera. Det kan vara bra att lägga kabelskarvarna kanske 10 cm från det utsatta stället som böjs fram och tillbaks. Åtgärda även kablar som fortfarande inte har gått av, om de börjar se misstänkta ut (t ex hopkorvad isolering).

Upplägget av elsystemet är inte unikt för just den här fyrhjulingen, det ser ut på i stort sett samma sätt på alla möjliga småfordon med magnettändning och elstart från 90- och 00-talet (snöskotrar, EU-moppar, fyrhjulingar mm), oavsett märke.  Kinatillverkare brukar plagiera Yamaha - ritar elschemorna på ungefär samma sätt som Yamaha, använder samma kabelfärger för samma funktioner osv.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Varde ljus och ljus blev det! Meckade bort alla jävla plastkåpor och annat bröte så jag kunde se hela el-eländet och mkt riktigt var det ett brott på den bruna kabeln.. Nu fungerar det som det är tänkt igen! :) Jävla tur att ingen hann att nappa på min bytesannons jag slängde ut på Facebook då! 😂
Tack alla!
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Plus att tändningslåset faktiskt också var trasigt. 
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Då så, trevligt att det har löst sig!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Va bra      :D

När du i framtiden börjar muckla med el så tänk dig elsystemet som ett rörsystem där man skall ha ett flöde.
Batteriet är motorn med tank, kablarna är där all ström flödar och jorden är returledning.
Egentligen går det andra hållet men det kan man skita i då det bara blir krångligt.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Karlslund Sala

  • Inlägg: 7
    • Västmanland
Ta isär tändningslåset och spruta in lite kontaktspray, smörj även alla synliga poler med vaselin så oxiderar det inte. Detta fick jag göra med min kina ATV förra veckan då inget fungerade, jag har ingen dragstart så man får snällt fixa felet.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 5 användare (1 dolda)
Trolle_85, xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser