Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beställt bärbuskar  (läst 1405 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Beställt bärbuskar
« skrivet: 05 maj-17 kl 14:17 »
Idag kom leveransen med någta bärbuska jag beställt.
Jag vet inte om jag ska skicka tillbaka eller inte därför tänkte jag fråga här först.
Buskarna är hallon, sommar och höst och ett par olika björnbär.
Hur bör en krukad hallon se ut nu i början av maj? En planta består av endast ett fjolårsskott med typ inget grönt (sommarhallon). Samma med ett hösthallon där det knappt finns något grönt. Lite skott borde väl kommit upp så här dags? Växterna kommer från Skåne.
Ett av björnbären ser inte så roligt ut heller. En tanig liten pinne med 1 blad. Bör de inte kommit längre nu?

Så innan jag ringer och gnäller allt för mycket skulle jag vilja veta hur en normal hallon och björnbärsplanta bör se ut nu :)
Jag jämför lite med hur det ser ut i trädgården nu med hallon som kommit ganska långt nu.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 14:41 »
De kan ju ha stått i kylrum? Det gör man i alla fall med skogsplantor, för att förvara dem

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 14:48 »
Lever dom har du inget att klaga på, man får ju ingen skörd att räkna med de första åren. :)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 20:03 »
Låter som Odla......deras plantor är sämre än mina jag driver upp och misslyckas med....! Köpte fina plantor vinbär, hallon och björnbär igår och dom har både nya rotskott och är runt 30-40 cm..... Jag skulle nog inte känna mig nöjd.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #4 skrivet: 05 maj-17 kl 20:38 »
Det kan ju bli hur som helst vad det verkar på plantornas status  :P Reklamera och köp plantor hemmavid på nån lokal plantskola där du kan att se vad du köper.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #5 skrivet: 05 maj-17 kl 21:22 »
Tack för era svar!

Jag tror plantorna kommer klara sig bra men jag hade förväntat mig robustare plantor för det pris jag betalade. Hade valt bort plantorna direkt på en plantskola tex.
Var första gången jag beställde plantor online och hade väl någon tro att man skickar skapliga plantor då.
Hur som helst kommer jag ändå få ringa dem då de glömt en buske...suck

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #6 skrivet: 05 maj-17 kl 22:59 »
Jag fick en sändning från odla.nu och visst dom är små och ynkliga.
Dom lever i allafall och har alla möjligheter att bli finfina bärbuskar.

Det är liksom en vettig affärsidé att sälja små plantor då man får plats med fler i en sändning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #7 skrivet: 06 maj-17 kl 13:34 »
Idag åkte jag till traktens handelsträdgård för att se om de hade några  bärplantor att jämföra med.
De hade inte så mycket utan det var nog några exemplar de övervintrat själva. Dessa såg faktiskt ännu bedrövligare ut än de jag har så då kanske jag ska vara nöjd ändå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Beställt bärbuskar
« Svar #8 skrivet: 06 maj-17 kl 18:00 »
Idag åkte jag till traktens handelsträdgård för att se om de hade några  bärplantor att jämföra med.
De hade inte så mycket utan det var nog några exemplar de övervintrat själva. Dessa såg faktiskt ännu bedrövligare ut än de jag har så då kanske jag ska vara nöjd ändå.


När jag planterade ut mina så såg jag att dom medvetet är hållna i små krukor för att dom inte skulle utvecklas för mycket.
Tror att om du planterar ut dom enligt konstens alla regler så kommer dom ta sig snabbt och växa till sig enligt en normal tillväxtkurva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser