Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Näringsbrist?  (läst 3161 gånger)

henrik.rolf

  • Inlägg: 8
    • Småland
Näringsbrist?
« skrivet: 14 jul-16 kl 14:46 »
Första året med växthus.
Ny jord och nya erfarenheter.
Jag har använt Rölunda jord och gödslat med hönsskit. och täckodlar med gräsklipp, men jag har inte fått dit några maskar än så jag antar att det inte fungerar förens maskarna börjar komma.
Men jag misstänker att jag har någon näringsbrist hos gurkorna men kommer inte riktigt fram till vad det är.

Är det någon som känner igen detta och kan berätta vad jag ska gödsla med för att råda bot på detta?  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Näringsbrist?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-16 kl 15:08 »
Jag är verkligen ingen expert på gurkodling, men är inte det där brännmärken av solen? Har du skuggväv på södersidan?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Näringsbrist?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-16 kl 15:33 »
Tror oxå på brännskada - av hönsskiten eller solen - bladen ser ju frodiga och gröna ut i övrigt?
Hönsskit och gräsklipp räcker bra bara du inte lägger färskt klipp för tjockt och nära stammarna för gräsklippet kan komma upp i höga temperaturer som kan skada växterna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

henrik.rolf

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Näringsbrist?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-16 kl 18:02 »
Jag trodde också på solbränna först. Men om man kollar noggrant så ser man att löven bleknar lite mellan bladnerverna, det var därför jag började misstänka näringsbrist. Men det kanske kan bli så av solen också?

Jag har ingen skuggväv men växthuset har kanalplast på taket, jag har förstått att det ska räcka? Om inte, fungerar det med vanlig fiberduk?

Tomaterna ser ännu värre ut, dom är också bleka mellan bladnerverna plus att bladen är ganska fnasiga och böjda uppåt lite som en skål. Kan det också bero på solen.

Jag tror inte att det beror på hönsskiten då detta började först ca 4-5 veckor efter utplantering.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Näringsbrist?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-16 kl 19:35 »
Det kan vara magnesium som tomaterna saknar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Näringsbrist?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-16 kl 20:06 »
Ja, någon mineral kan saknas snarare än näring

henrik.rolf

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Näringsbrist?
« Svar #6 skrivet: 14 jul-16 kl 23:12 »
Ok. Jag var lite inne på att det skulle kunna vara kalium..?

Finns det något bra sätt att tillföra mineraler till marken. Stenmjöl eller liknande?  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Näringsbrist?
« Svar #7 skrivet: 14 jul-16 kl 23:25 »
Stenmjöl är bra för en del mineraler, det gäller bara att få tag på stenmjöl som innehåller just det man behöver. Om det är kaliumbrist finns det ju i vanligt NPK-gödsel, det är K:et

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Näringsbrist?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-16 kl 12:13 »
Algomin är ett bra gödningsmedel som jag skulle slängt på.  :)

Jekenstedt

  • Inlägg: 2
SV: Näringsbrist?
« Svar #9 skrivet: 23 jul-16 kl 09:16 »
Tomatblad som krullat sig som skålar låter som överhettning i mina ögon. Pröva att sänka temperaturen och sträva efter jämnare temperatur mellan dag och natt. Du kan ställa in en vattentunna som jämnar ut och se till att det är bra ventilation på dagarna. De nya tomatbladen borde sedan se plattare ut.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Näringsbrist?
« Svar #10 skrivet: 23 jul-16 kl 10:15 »
I värsta fall kan det vara virus på tomaterna. Googla på tomato leaf virus och jämför bilderna. Jag har haft detta virus eller liknande på chiliplantor. Det följer med fröna och gör att skörden minskar eller uteblir helt.  :'(

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Näringsbrist?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-16 kl 21:02 »
Tomatblad som krullat sig som skålar låter som överhettning i mina ögon. Pröva att sänka temperaturen och sträva efter jämnare temperatur mellan dag och natt. Du kan ställa in en vattentunna som jämnar ut och se till att det är bra ventilation på dagarna. De nya tomatbladen borde sedan se plattare ut.

Nej, inte överhettning. Det är viktigt att skilja på temperaturen i ett växthus och solens brännande effekt. Har du skuggväv på södersidan kan du samtidigt ha väldigt varmt i växthuset utan att bladen krullar sig eller får brännmärken.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 2 användare
von tratt, Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser