Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal höns ?  (läst 941 gånger)

HotSweetChili

  • Inlägg: 4
    • Närke
Antal höns ?
« skrivet: 28 jun-16 kl 14:41 »
Nu har jag ägnat någon vecka åt att bygga hönshus och snart är det dags att skaffa en grupp höns som kan flytta in. Min plan var att ha tre hönor och en tupp. Men idag när jag lämnade bilen på verkstaden så utbrast en av verskstadskillarna
"NÄÄEE tre hönor och en tupp det går inte. Han kommer kn..la ihjäl dom. Du måste ha fler hönor" :-[
Så finns det någon som vet om han har rätt eller var det bara hans egna drömmar  ;)

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Antal höns ?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-16 kl 14:58 »
1 tupp och 5 hönor är nog en bättre kombo.

eller om du vågar öka antalet änn mer så kanske 1 tupp och 7-8 hönor.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Antal höns ?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 16:43 »
Om du skaffar en tupp som är väldigt kåt och hönor som är ruvvilliga så är det bra med ett par hönor till, annars räcker nog tre hönor till en tupp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Antal höns ?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 22:02 »
Det funkar utmärkt med tre hönor på en tupp.

Men jag skulle trots allt nog vilja fler för att få en bättre tillgång på ägg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

HotSweetChili

  • Inlägg: 4
    • Närke
SV: Antal höns ?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 22:30 »
Tack för era svar. Jag tror jag vågar mig på att köpa tre hönor och en tupp. Funkar det inte så får jag väl skaffa fler. Får jag ett ägg om dagen så vore jag tacksam för det  :)

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Antal höns ?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 22:19 »
Tack för era svar. Jag tror jag vågar mig på att köpa tre hönor och en tupp. Funkar det inte så får jag väl skaffa fler. Får jag ett ägg om dagen så vore jag tacksam för det  :)
Vi började med 3+1 förra året, nu har vi 4 kycklingar på tillväxt så det blir cirka 7+1. Det ska nog bli lagom.

Skickat från min E6653 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Be, Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser