Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur förvara palsternacka?  (läst 13056 gånger)

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
Hur förvara palsternacka?
« skrivet: 30 sep-10 kl 09:17 »
Har en hel del fina palsterackor. Nu undrar jag om det är någon som vet hur man kan spara dem för vintern. Går det att lägga dem i torv så som jag brukar göra med mina morötter. Dem brukar jag ha i jordkällaren.
Det är ett aber till åkersorken har börjat snaska på både morötter o palsteracka så ska det bli något kvar till mig så måste jag snart ta upp dem. Går det att göra det nu eller är det för tidigt?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-10 kl 09:21 »
Har en hel del fina palsterackor. Nu undrar jag om det är någon som vet hur man kan spara dem för vintern. Går det att lägga dem i torv så som jag brukar göra med mina morötter. Dem brukar jag ha i jordkällaren.
Det är ett aber till åkersorken har börjat snaska på både morötter o palsteracka så ska det bli något kvar till mig så måste jag snart ta upp dem. Går det att göra det nu eller är det för tidigt?

Synd på sorken. Det enklaste är nämligen att låta palsternackorna stå kvar i jorden under vintern. De blir bara godare av kylan. Och så fortsätter de växa långt in på hösten. Med marktäckning så kan man plocka upp dem även om det blir riktigt kallt (iaf i södra Sverige).

Annars, om du måste ta upp dem, så förmodar jag att de fungerar som morötter. De blir snabbt uttorkade och sladdriga, så fuktig sand eller torv borde funka. Har dock inte ngn egen erfarenhet av det.

En gäng katter som håller efter sorken?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-10 kl 09:21 »
Palsternacka kan förvaras som morot, precis som du beskriver. De växer sent, så helst ska de stå kvar så länge som möjligt, det är lite tidigt att ta upp dem nu, men om du har sorkangrepp kanske det ändå är bäst att skörda.

Om man inte har problem med skadedjur kan palsternackan stå kvar i landet och skördas så länge det inte är tjäle, och sedan på våren igen, fram tills att de börjar grönska. Åtminstone om man bor i södra Sverige. Palsternacka kan lätt bli lite skrumpen vid lång förvaring, därför är det bäst att låta det man ska använda på våren stå kvar i landet, om man har möjlighet. Men annars är lätt fuktig torv eller sand i jordkällare bästa alternativet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-10 kl 20:48 »
Du kan ju alltid försöka störa ut sorken genom att hacka i jorden mellan raderna. Men du kan behöva hacka djupt. Det finns särskilda enpinniga kultivatorer för ändamålet. De säljs sällan i Sverige, däremot i Tyskland. Men om de redan är inne i raderna hjälper det knappast.

Som jag alltid brukar påpeka: i en jordkällare med optimal fuktighet för rotfrukter behöver man inte fuktig sand eller torv (utom kanske lite för att ta hand om kondens om man förvarar i plastkärl eller dylikt). Sådana jordkällare har golv av jord eller grus, inte gjutet golv. Krävs väl en del annat också. Men det ska inte vara drypande vått eller stå vatten på golvet.

En sak jag upptäckt: På våren andra året kan den späda palsternecksblasten vara god. Testa att laga till den ihop med rötterna.

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #4 skrivet: 01 okt-10 kl 09:18 »
Tack för era svar! Jag har jordkällare med jordgolv. Men tyvärr inte helt musfri under vintern, så jag behöver nog någon form av låda att förvara rotsakerna i. Förra året hade jag morötterna i vanlig torv i en trälåda det gick jättebra. Har även sand ska kanske pröva med detta till palsternackorna istället?
Kålrötter brukar jag förvara i en stor nätkorg utan varken sand eller torv de klarade sig bra ändå. Skrumpnade inte.
En fråga till! Har lite rotpersilja och svartrot går de också att förvara på liknande sätt?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #5 skrivet: 01 okt-10 kl 09:30 »
En fråga till! Har lite rotpersilja och svartrot går de också att förvara på liknande sätt?
Ja.

Och Anders Skarlind har givetvis rätt i att med optimal fuktighet så kan man förvara i jordkällare utan sand/torv, men palsternacka är känsligare än potatis, morot eller kålrot, den skrumpnar lättare. Rotpersilja och svartrot är också ganska känsliga. Men båda går utmärkt att lämna i landet över vintern, om man vill det. Och svartroten är en utmärkt salladsväxt, de späda bladen kan skördas tidigt på våren innan andra bladväxter kommit igång. Så spara gärna någon rot som får bli perenn salladsväxt, det kommer du inte att ångra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #6 skrivet: 01 okt-10 kl 11:04 »
Tack för era svar! Jag har jordkällare med jordgolv. Men tyvärr inte helt musfri under vintern, så jag behöver nog någon form av låda att förvara rotsakerna i. Förra året hade jag morötterna i vanlig torv i en trälåda det gick jättebra. Har även sand ska kanske pröva med detta till palsternackorna istället?
Kålrötter brukar jag förvara i en stor nätkorg utan varken sand eller torv de klarade sig bra ändå. Skrumpnade inte.
En fråga till! Har lite rotpersilja och svartrot går de också att förvara på liknande sätt?

Du har nog ganska rätt luftfuktighet för rotfrukter i så fall.

Låda: jag har använt dels trä, dels plasttunnor med borrade ventilationshål (8-10 mm). Trålådor är bäst men de har hållit för kort tid, endast ca 5 år. Sen tar rötan dem. Plasttunnor funkar också i stort sett bra, men man behöver ha lite torvmull (gärna sandblandad) i för att ta upp kondens. Denna behöver inte hållas fuktig om jordkällaren har rätt luftfuktighet. Borra inte hål där möss kan komma åt att gnaga och förstora hålen. På en hel plastyta har de svårare att gnaga sig igenom, men en viss risk finns. Ganska kraftig plast plus tillsyn har räckt för mig.

Svartrot går som sagt bra att övervintra på friland om inte sorken tar den. Mina sorkar verkar så där halvförtjusta i svartrot. Ibland tar de den, ibland inte. Troligen störst risk första året. Rotpersilja på friland tror jag bara går i södra Sverige. Annars kan båda två förvaras i jordkällare.

Bra allroundblandning tycker jag är ca 75% torvmull och 25% sand.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #7 skrivet: 01 okt-10 kl 11:22 »
Ett alternativ till källare , om man har växthus är att gräva upp rotsakerna och sedan "plantera" dem i växthuset under vintern .

träsleven

  • Inlägg: 87
    • -
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #8 skrivet: 01 okt-10 kl 17:24 »
Har växthus men där bor mina får om vintern. Ska försöka med sandblandad torv till rotsakerna. Utom kålrötterna för de brukar klara sig bra ändå. Tack alla för råd!

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #9 skrivet: 13 okt-10 kl 22:25 »
vilken trevlig tråd :D

Jag hade väl kunnat förvara de flesta rotfrukterna i landet, men nu har rådjuren käkat upp nästan alla våra rödbetor, och så finns det gott om vildsvin här, så det törs jag inte.

någon annan med samma problem? hur högt staket ska man bygga mot rådjuren???

En eloge till dig med växthusidén!!
Nu har jag lagt grönsakerna i bananlåder som jag isolerat med frigolit. kanske inte optimalt, nu åker de in i växthuset  istället
odlar och äter, bygger och bor.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #10 skrivet: 13 okt-10 kl 22:32 »
 :'( :'( men jag då som inte har växthus el jordkällare Ännu  o:) hur ska jag göra alla rotfrukter jag köper skrumpnar ju direkt i kylskåpet blir ju så trött vill ju kunna ha mycket hemma ( hatar att handla) hur ska jag förvara mina rotfrukter bäst, PS :har ett extra kyl med minimum kyla i.... öppnas sällan , står i källaren..
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #11 skrivet: 13 okt-10 kl 22:47 »
En akut jordkällare .

Man tager ett kylskåp av önskad modell och storlek i marksluttning , ordnar med ventilation i toppen , ev isolerar dörren ytterligare och vips har man ett / en liten jordkällare .
Ventiletionen är viktig .
Kylskåpet är inte speciellt långlivat .
Helst bör man ta bort kylslingorna och kompressor så inte freonet läcker ut .

På samma sätt kan man gräva ned någonform av tunna , gärna i en liten sluttning så det inte blir snö, is och vattensamlingar runt .
Måste även ordnas vent. här också.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #12 skrivet: 13 okt-10 kl 22:50 »
En akut jordkällare .

Man tager ett kylskåp av önskad modell och storlek i marksluttning , ordnar med ventilation i toppen , ev isolerar dörren ytterligare och vips har man ett / en liten jordkällare .
Ventiletionen är viktig .
Kylskåpet är inte speciellt långlivat .
Helst bör man ta bort kylslingorna och kompressor så inte freonet läcker ut .

a ha okej då kan la jag ta min frysbox som passade på o dö 3 dar efter jag köpt kalkon på 10 kilo  :-\ :-\

ha ha okej då kan la jag ta min frysbox som passade på o dö 3 dar efter jag köpt kalkon på 10 kilo  :-\

På samma sätt kan man gräva ned någonform av tunna , gärna i en liten sluttning så det inte blir snö, is och vattensamlingar runt .
Måste även ordnas vent. här också.
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #13 skrivet: 13 okt-10 kl 22:51 »
äsch hoppas ni fattar ändå
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #14 skrivet: 14 okt-10 kl 00:17 »
För bättre långtidsförvaring av rotfrukter i normalt fungerande (stort) kylskåp (som står inne och drar ström): anitngen förvaring i perforerad plastpåse (många små hål) eller i papperspåse med plastpåse runt om. Ha dessa i sin tur i plastlåda el dyl (ej helt tät). Gärna lite fuktig torvmull ihop med rotfrukterna. Det funkar bättre om man lagrar många rotfrukter ihop, sämre om de är få.

Akut jordkällare: Jag skulle hellre gräva ned en tunna än ett gammalt kylskåp:
http://foreningensesam.se/div_tips/att_lagra/lagring.htm
Hellre en stor plasttunna än plåttunna dock skulle jag tro.

Förvaring i växthus: följande fungerar hos kompisar: jordslå rötterna, dvs "plantera" dem tätt tätt intill varandra i jorden i växthuset - om växthuset har jord. Täck över med stråmaterial el dyl. Fungerar troligen även utan växthus. Växthuset skyddar dock mot väta, om det är en blöt vinter. Växthus kan dock ha större temperaturvariation än det är ute, vilket är en nackdel. Men är rötterna nedgrävda och täckta så skyddas de skapligt mot detta.
« Senast ändrad: 14 okt-10 kl 00:21 av Anders Skarlind »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #15 skrivet: 14 okt-10 kl 11:31 »
Helst bör man ta bort kylslingorna och kompressor så inte freonet läcker ut .
Bara man inte har sönder någon kylslinga vid demonteringen...
Och vad blir det för nedbrytningsprodukter av själva kylskåpet där i marken?

Citera
På samma sätt kan man gräva ned någonform av tunna , gärna i en liten sluttning så det inte blir snö, is och vattensamlingar runt .
Måste även ordnas vent. här också.
OK! Jag såg inte förut att du hade med detta. Se även min länk i föregående inlägg.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #16 skrivet: 14 okt-10 kl 11:42 »
Ett alternativ till källare , om man har växthus är att gräva upp rotsakerna och sedan "plantera" dem i växthuset under vintern .

Hade även med detta i ett tidigare inlägg Anders .

Men tanken med kylskåpet är ju inte att gräva ner skrot olovligt utan att utnyttja en resurs om behov uppstår .En akut lösning sent på säongen , Kylskåpet är ju redan bra isolerat mot kyla/tjäle.
Naturligtvis kör man sedan sitt gamla kylskåp till skroten !!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #17 skrivet: 14 okt-10 kl 12:02 »
Hade även med detta i ett tidigare inlägg Anders .

Skadar inte med lite mer detaljer :-)

Främsta anledningen att jag tog upp detta var Annalinneas inlägg, som jag kanske läst lite slarvigt. Jag trodde hon skulle ha rotsakerna i lådor i växthuset, men det framgår bara att hon har dem i lådor nu. Förvaras de i lådor som står i växthuset så lär de bli ganska utsatta för temperaturväxlingar om hon inte har mycket isolering kring dem.

signe

  • Inlägg: 498
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #18 skrivet: 15 okt-10 kl 21:20 »
Vi har våra palsternackor i en stor gammeldags mjölkkruka med lite sand på botten. Locket får sitta lite på trekvart. Då kommer inte mössen åt dem för vi får alltid musbesök i källaren. Palsternackorna håller sig fina ända fram i juni på det här sättet.

fräsen

  • Gäst
SV: Hur förvara palsternacka?
« Svar #19 skrivet: 15 okt-10 kl 22:35 »
hm.. en hel del av er verkar har musproblem.. tipsar om att man kan ha fälla eller gift utlagt i källaren...
smidigare än att försöka bygga ut odjuren ju

Jag har hälften av palsternackorna, de jag sådde tidigt, i jordkällaren, den andra hälften, sådd senare, sitter kvar i jorden. Så vintern får utvisa vad som gick bäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser