Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera kadaver  (läst 6102 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
Hur hantera kadaver
« skrivet: 09 feb-16 kl 15:54 »
Alla hamnar vi ju slutligen i situationer där vi måste avliva djur som av olika orsaker inte lämpar sig att äta. Hur ska man egentligen hantera dem (enligt lag). Stoppa i soptunnan är knappast godkännt, tappa dem i skogen till räven är garanterat förbjudet, gräva ner dem kräver tillstånd osv. Ska man ringa Lantbrukstjänst för en höna/tupp?
Nu talar jag altså om vad man ska göra in vad vi i slutändan gör  ::)
Genbank för Gotlandshöns

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #1 skrivet: 09 feb-16 kl 16:10 »
När det gäller små djur som höns så åker dom helt enkelt i komposten.
Man kan även gräve ner i gödselstacken om den är aktiv, tex smågrisar försvinner på ett par månader.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #2 skrivet: 09 feb-16 kl 16:34 »
Döda fjäderfä ska normalt destrueras, men där skickar man inte en i taget vartefter dem dör utan man samlar på sig djurkroppar som förvaras i frys tills man har en batch varpå lantbrukstjänst kommer och hämtar hela batchen, om man inte har tillstånd för att gräva ner eller elda upp dom i en godkänd värmepanna dvs.

 ungefär så är det tänkt att fungera.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #3 skrivet: 09 feb-16 kl 17:40 »
Jordbruksverket har utmärkt aktuell information!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #4 skrivet: 09 feb-16 kl 20:02 »
Man ska alltså förvara döda höns, som man kanske inte ens vet vad de dött av, i en frys?  :o

(Det var väl vad man ska göra, enligt lagen, som frågan gällde, inte vad man bör göra enligt naturens egna lagar?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #5 skrivet: 09 feb-16 kl 20:45 »
Helt riktigt, sen finns det ytterligare bestämmelser som avgör hur man skall agera, det finns ett flertal anmälningspliktiga sjukdomar och misstänker man att ett djur dött av någon så kallad Epizootisk sjukdom så skall den givetvis (enligt regelverket) undersökas av veterinär som en första åtgärd.
Djur som dött av till synes naturliga orsaker eller andra besvär utan anmälningsplikt eller som man helt enkelt tvingats avliva kan ju ist gå direkt till destruering.
Men av eknomiska skäl så är det ju förstås inte försvarbart att beställa hämtning av 1 död höna genom Svensk lantbrukstjänst som säkerligen kan kosta en rejäl slant, att vartefter dem dör förvara dem i en frysbox tex är inom rimliga tidsperspektiv tillåtet.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #6 skrivet: 09 feb-16 kl 22:50 »
Typ så som jag trodde med andra ord. Saken är ju bara den att för oss hobbyhönsägare rör det sig om mindre än 1 djur/år. Jag tror att jag avlivat 2 sjuka djur sedan jag startade genbanken för 6,5 år sedan. Som vanligt är reglerna skrivna för stordrift och småfolket hamnar i kläm  :-\.
Genbank för Gotlandshöns

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #7 skrivet: 09 feb-16 kl 23:03 »
Självklart skall ju bestämmelserna gälla för alla, vore dumt annars.
Stor del av smittspridning mellan våra fjäderfän sker ju bland hobbyflockar där är ju kontrollorganet maktlösa och kunskaperna mycket begränsade, som tur är så är ju de värsta epizootiska sjukdomarna inte så många och väl spridda.
Jag bävar inför den dagen då någon större epidemi bryter ut lokalt eller regionalt bland framförallt hobbyhöns, den dagen kommer.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #8 skrivet: 09 feb-16 kl 23:13 »
Ja har jag sagt något annat? Det jag anser att det måste vara möjligt för småfolket att följa reglerna. Som det ser ut nu att man ska lämna till Lantbrukstjänst och det kostar multum så resulterar ju det i allehanda hemmasnickrade lösningar på problemet.
Genbank för Gotlandshöns

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #9 skrivet: 10 feb-16 kl 00:07 »
Den enda ekologiskt rimliga lösning jag kan se är kompostering, egen eller i annans regi, med tillräckliga säkerhetsåtgärder så att kadaver inte grävs upp av hundar, rävar el dyl innan de har brutits ned. Med viss reservation för ev smittämnen och medicinrester som inte bryts ned av väl genomförd kompostering under tillräckligt lång tid. Eller kanske snarare: det gäller att veta hur länge komposteringen behöver pågå.

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #10 skrivet: 10 feb-16 kl 08:36 »
Man kan ju tycka att regelverket är fyrkantigt och endast passar storskaliga besättningar, men det finns ju möjlighet att som privatperson själv transportera döda djur till destruering till närmsta intans som tar emot sådant avfall, det är fullt möjligt om man behärskar hanteringen på rätt sätt.
Var närmsta mottagning för sådant finns vet jag inte riktigt.

Att gräva ner djur eller med kraft elda upp dem är väl de i närmast säkraste åtgärderna man kan göra hemma, problemet med smådjur är att du måste gräva djupa gropar minst 1,5 meter, det orkar man inte göra för ett enstaka kadaver, dessutom kan man inte gräva ner fler djur på samma plats vid flera olika tillfällen eftersom du inte får gräva upp det du ne gång grävt ner.

Problemet är inte att folk gör sig av med kadaver på ej tillförlitligt sätt, utan folk vet inte vad de verkligen gör sig av med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #11 skrivet: 10 feb-16 kl 10:24 »
Om man skall gräva ned djur eller slaktavfall så gäller det att det blir i mark som passar. 1.5 meter ned kan vara i grundvattnet.

Att hantera döda, eventuellt smittbärande djur, på samma sätt som människoavföring borde vara riskfritt. Alltså kompostera slutet (i ett år tror jag) eller bränna i en vedpanna med omvänd förbränning. Om det skall vara lagligt måste man väl som vanligt söka tillstånd ::)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #12 skrivet: 10 feb-16 kl 10:25 »
Hade jag haft det minsta tvivel på att min höna dött pga en lurig sjukdom...då blir det att starta upp pannan och öppna spjällen..

Men en som dött av ålderdom eller som har lekt med en hök, då blir det i minneslunden bakom stallet.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #13 skrivet: 10 feb-16 kl 10:33 »
"Gårdspannor, som förbränner djur som dött i primärproduktionen, har kommunal tillsyn."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #14 skrivet: 10 feb-16 kl 10:48 »
"Gårdspannor, som förbränner djur som dött i primärproduktionen, har kommunal tillsyn."

 ;D Visst märker man i vilket land man bor.

Men vi som har höns på hobbynivå faller väl in under djurförsök, eftersom vi studerar våra hönors beteende ;D Och då minsann kommer regler...

Skönt att det finns en viss praktisk frihet kvar trots att den i teorin är borta :) :(

Man kan ju skicka hönan i dubbla paket till SVA och skriva Ebola eller något annat kul på innerkartongen ;) Givetvis anonymt ;D

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #15 skrivet: 10 feb-16 kl 12:28 »
Höns räknas som produktionsdjur, hästar räknas som sällskapsdjur tex.

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #16 skrivet: 10 feb-16 kl 12:43 »
;D Visst märker man i vilket land man bor.

Men vi som har höns på hobbynivå faller väl in under djurförsök, eftersom vi studerar våra hönors beteende ;D Och då minsann kommer regler...

Skönt att det finns en viss praktisk frihet kvar trots att den i teorin är borta :) :(

Man kan ju skicka hönan i dubbla paket till SVA och skriva Ebola eller något annat kul på innerkartongen ;) Givetvis anonymt ;D

 ;D ;D

Nu har jag inga höns längre men hade jag haft det skulle jag naturligtvis ringt kadaverbilen om en höna tragiskt avlidit. Allt för att inte förarga någon på detta forum. Hade jag bott i ett normalt land hade jag slängt in kroppen i vedpannan när jag hade en rejäl glödbädd. Askan hade sen återförts till naturens kretslopp.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #17 skrivet: 10 feb-16 kl 14:29 »
Höns räknas som produktionsdjur, hästar räknas som sällskapsdjur tex.
Varifrån får du det? Alla regelr som gäller för "matdjur" gäller häst= produktionsdjur. Det finns dock möjlighet att plocka bort en enskild individ ur produktionskedjan.
Genbank för Gotlandshöns

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #18 skrivet: 10 feb-16 kl 15:16 »
Hästar hamnar normalt sett inom kategorin "sällskapsdjur" alla andra djur vars uppgift är att på något sätt producera livsmedel åt oss människor hamnar inom grupperingen "produktion".

Så är det normalt sett, hästar vars syfte är att bli mat åt oss människor räknas förstås som produktionsdjur.

Det skapar ingen större skillnad vad gäller hanteringen i sig mer än att som regel får inte produktionsdjur grävas ner hur som helst och var som helst medans sällskapsdjur där även häst normalt sett räknas får grävas ner i princip var som helst men inte hur som helst.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur hantera kadaver
« Svar #19 skrivet: 10 feb-16 kl 15:30 »
Hästar hamnar normalt sett inom kategorin "sällskapsdjur" alla andra djur vars uppgift är att på något sätt producera livsmedel åt oss människor hamnar inom grupperingen "produktion".

Så är det normalt sett, hästar vars syfte är att bli mat åt oss människor räknas förstås som produktionsdjur.

Det skapar ingen större skillnad vad gäller hanteringen i sig mer än att som regel får inte produktionsdjur grävas ner hur som helst och var som helst medans sällskapsdjur där även häst normalt sett räknas får grävas ner i princip var som helst men inte hur som helst.

Egentligen ganska märkligt då "sällskapsdjuren" ofta är fulla av diverse medikamenter som gör dom olämpliga för konsumtion.
Men men..   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser