Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva gammalt, bygga nytt?  (läst 33013 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #140 skrivet: 01 sep-16 kl 15:57 »
Nej fasaden sitter kvar, men kåken är utriven inifrån och det är mycket som är dåligt! Och som TW skrev så är ytterhörnet också ruttet, dock inte konstigt då hålet vart där i 10-15 år tyvärr. Men vi håller på att riva bort ytterpanel också och har vart i kontakt med tre olika timmermän men inte tagit hit någon en då all panel ska bort.. Självklart plockar vi ner allt användbart om det skulle bli aktuellt att riva huset. Det står också ett till litet hus på gården samt en lada.. Och alla i samma skick.. Lr ladan har dock redan kollapsat ihop helt... Ja tiden får utvisa, vi har inte brottom och sitter heller inte i sjön, skall ta hit lite mer kunnigt folk så får dom titta, hade en fd snickare här imorse och han sa helt bestämt att han skulle ha rivit och byggt nytt, men ska också ta hit en timmerman.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #141 skrivet: 02 sep-16 kl 20:37 »
Detta tycker jag är helt vrickat. Tycker du det är så fint med synliga timmerväggar inne att det lika gärna kan vara fake? Dvs man bygger ett reglat hus och sen slänger man in lite timmer för att lura sig själv och andra att man egentligen bor i ett timmerhus? Överhuvudtaget verkar det som du tycker om när gamla byggnadskonstruktioner tas upp i moderna hus men som prydnad i form av takbjälkar utan funktion etc. Nä, antingen ska det var äkta, eller får det va. Vem vill bo i en kuliss?

Förvånansvärt många, du kan till och med beställa färdiga från Ryssland, handsnidade, även som lösa hörn som ser ut som timmer.
(Timmerstockarna är då klyvna i kvartar kängsmed och i stigande längd uppåt så att man får delar av en långsida, sedan kan man montera hörnen fritt utan att de behöver passa mot varandra, däremellan kan man ha vanlig slät, vit vägg eller vad man u föredrar (ändarna är snidade så att det får snygga avslut i stockändarna)

Problemet med massivt timmer är att det lätt bågnar eller slår sig om man monterar det i en modern konstruktion och det är ett h--e att få till i bärande delar, så detdär är faktiskt inte så idiotiskt som det först kan tyckas, har även funnits i plast sedan 70-talet. (de i plast är rent förbanskat fula tycker jag, men har uppenbarligen ändå sålt såpass bra att man numera kan köpa dem i vanliga bygghandeln på en del ställen på metervara som man sågar till... Finns i hyllan med takornament och skit i plast och styrolit. (Jag vägrar dock befatta mig plastgrejerna, där går gränsen... men för en person utan särskild utbildning är det ganska lätt att montera))

Å andra sidan tycker jag personligen att gammalt timmer som från början har varit panelat invändigt skall fortsätta att vara det, det blir väldigt fult om man river fram gamla innerväggar som inte från början var avsedda att synas (Då är till och med de ryska snidade hörnen snyggare tycker jag). M en smaken är som baken... Vissa verkar älska det.

Edit, dedär norska bjälkarna i massivt timmer är ångtorkade (heter så för att det förr värmdes av het ånga, men torkrummet är naturligtvis torrt) och profilsvarvade eller frästa på ovansidan så att de är spikraka.





« Senast ändrad: 02 sep-16 kl 20:52 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #142 skrivet: 11 sep-16 kl 10:15 »
Ja du, boonzo, du har att göra oavsett :) !
Vill påpeka en detalj ang grunden på timmerhus: Oftast är det bara de stenar som ligger under knutarna som egentligen bär upp något, resten av stenen är ditlagd som dekoration och för att det inte ska blåsa för mycket genom golvet. Att en sån "dekorationssten" har vält eller satt sig behöver inte vara något att oroa sig för. Värre med det där hålet i taket...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #143 skrivet: 11 sep-16 kl 12:46 »
Ja, men det är viktigt att känna till att det bara fungerar med en äldre, fribärande timmerstomme, för en modern regelstomme är detta otillräckligt.
Men på bilden ser det ju ut som att det kan vara ide att kontrollera om den inte går att återanvända som den är med mindre reparationer.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #144 skrivet: 29 okt-16 kl 14:52 »
Hej igen!

Nu har vi varit å rivit lite mer invändigt och utvändigt.. Och som befarat så är knutarna rätt murkna, hela bakre långsidan är i dåligt skick tyvärr 👎 Och i samtal med timmerman så trodde han att risken fanns att mögelsporer också spridit sig till de få delar som var friska en.. Tråkigt!! Nu får man fundera på om man vill bygga helt nytt eller försöka kolla om det går att bygga på samma grund igen eller hur man ska göra.. Rivas lär det väll iaf göras..


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Riva gammalt, bygga nytt?
« Svar #145 skrivet: 30 okt-16 kl 20:50 »
Mmm... En del av min ladugårdsvägg ser också ut sådär, är bara att kapa ned och göra nytt då tyvärr, är det efter hela runt om på alla väggar så är det nog nedplockning som gäller så kan ni gå igenom friskt timmer, Antingen om tillräckligt mycket är friskt kanske höra om pris att beställa nytt timmer om det bara fattas i botten, men är det nästan hela stommen skulle jag bygga nytt med regelstomme på modernt vis om man inte har möjlighet att timra själv, det blir för dyrt annars tror jag.

I mitt fall var det förhoppningsvis bara en långsida, men blir motorsågen, sedan troligen regelstomme och panel på det nya.

Som sagt, kontrollera att grunden är stabil och inte rör sig om ni vill bygga nytt, jag tycker bara att det är väldigt dumt att bygga nytt på en gammal grund som rör sig upp och ned under året (det kommer att bli ett oändligt irritationsmoment i ett helt nytt hus, där vill man ju ha allt rakt och snyggt, alla dörrar och fönster går att öppna och stänga snyggt, osv man blir fort vansinnig på att lägga brickor under gångjärn och annat på ett modernt hus även om det kan vara acceptabelt på ett gammalt med timmerstomme.), annat är det ju om det står ett gammalt friskt hus på en gammal grund, men om den gamla grunden är välgjord och inte har sättningar eller rör sig så kan ni absolut återanvända den. Ofta kan man återanvända delar av den om den skulle ha skador på delar av grundmuren, tex om den har en gammal fin källare.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser