Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Målerifråga  (läst 827 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Målerifråga
« skrivet: 09 sep-16 kl 09:57 »
Har en äldre resväska som verkar vara gjord av papp, ingen skin eller plast iaf. Och ingen klädsel invändigt, jo mönstrat papper.
Luktar lite fortfarande lite unket trots att den stått ute över sommaren (under tak) så jag funderar på att måla den.
Dels för doften dels för skicket, både in & utvändigt.

Kulören är en sak, men vilken typ av färg är lämplig?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Målerifråga
« Svar #1 skrivet: 12 sep-16 kl 11:29 »
Googlat runt utan större framgång.
Limfärg går bort då den inte gillar väta.
Linoljefärg kvarstår. Eller?

Hilfe bitte!

Mot bättre vetande ska jag fråga lokala färgbutiken, förväntar mig dock ett "plast" svar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Målerifråga
« Svar #2 skrivet: 12 sep-16 kl 15:21 »
Jag antar att det är någon sorts Unicapapp väskan är gjord av?  Ytskiktet på den skulle jag tro är ett tunt lager av en hartsbaserad lack, möjligen bakelitlack eller oljefärg.  Alltså tidiga förstadier till det vi idag kallar plaster.
Man hittar inte särskilt detaljerad teknisk information om unicapapp på nätet, åtminstone inte när man googlar som hastigast. http://runeberg.org/svkemtid/1906/0153.html

Förmodligen skulle det fungera bra med en tvåkomponents uretanlack (billack).  Om man inte har några krav på att den ska vara tålig mot lösningsmedel så kan det fungera med en lack som är baserad på schellack eller någon annan slags harts.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser