Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOS .........körsbärsträd..  (läst 3849 gånger)

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SOS .........körsbärsträd..
« skrivet: 19 apr-14 kl 07:36 »

Min gubbe lyckades nyss köra in traktor skopan rakt in mitt körsbär träd som jag har haft i ett år.
Ungt men fin träd. Tyvärr skavde skopan av stammen hela vägen in till mitten och så ett ca 30 cm lång sår ner till marken.

KOMMA TRÄDET ATT DÖ NU.  :( :'( :'( :'(

Man lär väl se de på att de inte börja slå ut eller blomma.

Jag satt på den silvertejp för natten.,som ett bandage. Vi har frost än ut.
Jag har lite kunskap håller precis på att lära mig allt jag kan om dessa träd.
Stå ingen info om denna skada. Jag vet att om möss gnager runt stammen dör
trädet. Men detta är stor öppet sår.
Finns de nåt man kan testa eller är de helt kört.  :-\

Halte

  • Gäst
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #1 skrivet: 19 apr-14 kl 07:47 »
Ta bort silvertejpen, den är inte till någon nytta. Snarare tvärtom då det nog lättare blir svampangrepp osv där bakom. Det finna inget du kan göra tyvärr annat än att vänta och se.. Kanske stabilisera trädet med någon stolpe om det blivit försvagat av skadan.

Trädet kan säkert klara sig då det inte är ringbarkat..

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #2 skrivet: 19 apr-14 kl 08:55 »
Skilj dig!!! ;)

Som ovan skrev, så länge trädet inte är ringbarkat, så finns det hopp. Risken är att trädet förblöder dock när saven stiger.

andtol

  • Gäst
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #3 skrivet: 19 apr-14 kl 09:23 »
Det finns sårsalva som man kan kleta på. Finns på Plantagen eller liknande.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #4 skrivet: 19 apr-14 kl 09:29 »
Som sagt, ta bort tejpen. Man riskerar bara att skapa en "atmosfär" som svampsporer lätt får grogrund i. Bara låt trädet vara, det har tränats av evolutionen att hämta sig från sånt här. Det bästa du kan göra är att ge trädet förutsättningar att kämpa, genom att vattna flitigt. Nästa år kan du gödsla lite också.

Jag vet inte vad det är med grävmaskinister och träd. De kör i stort sett aldrig skopan in i något hus eller annan byggkonstruktion, men har man ett träd som man är rädd om kan man vara säker på att det skall träffas.

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #5 skrivet: 19 apr-14 kl 09:53 »

Hejsan igen  :)

Silvertejen är borta den var bara över natten i med vi hade frost..
Just saven man inte vill att den skulle blöda.

Man få se vad som händer. Så här ser den ut nu.

Ska man lägg jord mot den del eller ska de vara helt öppet.

En liten vit kanin... hmm gubbarna  prioritera nog deras byggnader före vår älskade träd.
Jag har en bra gubbe han blev nästan ledsen  :'( lite deppat när han såg det han gjorde mot mitt träd.   :-\
Ska kolla upp sårsalvan  :D
 


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #6 skrivet: 19 apr-14 kl 10:14 »
Den såg ut att vara väldigt djupt planterad. Jorden skall vara ungefär på samma nivå som den var i krukan

Halte

  • Gäst
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #7 skrivet: 19 apr-14 kl 10:49 »
Undvik sådan där "sårsalva" eller ympvax. Det är overksamt mot den "akuta skadan" ändå.. Antingen förblöder den under savstigningen eller så fixar den det, finns inget man kan göra för att förhindra det. Klarar den sig kommer den att börja valla över såret och då är en vaxkaka bara ivägen. Dessutom blir det lätt även där svamptillväxt under det där lagret.

Det man kan göra för att försvåra för svampsjukdomar osv är att man tar en mkt vass kniv och skär rent kanter och yta så att det finns minimalt med små skrymslen/ojämnheter.

När jag jobbade som trädgårdsarbetare eller i trädgårdsskolan så var det ofta man såg grenar som var avsågade där någon satt på ympvax eller liknande och då istället fått röta i grenen efter några år..

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #8 skrivet: 19 apr-14 kl 11:37 »
Jag fick ett ungt äppleträd, till 75-80 %, ringbarkat av hare/ kanin för några år sedan.
Jag trodde att det skulle dö, men gjorde en lervälling enligt ett recept jag läst nånstans( Lasse Krantz?) koskit och lera och sen pensla/smeta på det. Jag snurrade fast säckväv ovanpå.
Funkade, nu har trädet vallat över en stor del av skadan, och lever fint. Förra året fick jag ca 10kg Belle de Boskop äpplen från det :-)
Jag har också hört att kapsla in sårplatsen med plastpåse (från en arborist) ska funka.
Tror du behöver göra ngt för att det sak kunna självläka.
Lycka till.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #9 skrivet: 19 apr-14 kl 12:18 »
Stackars lilla träd  :(
Nu är inte hud och bark riktigt samma sak men jag hade nog försökt vika in den bark som hänger kvar och fäst den med bast eller liknande luftigt förband. Och satt pinnar en bit ut runt trädet så det inte blir mer skadat och verkligen får stå ifred och försöka läka, det är ju en riktigt svår skada ända in i märgen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #10 skrivet: 19 apr-14 kl 16:59 »
Förr kletade trädgårdsmästare på alla möjliga medel på skador på träd, men det gör man inte längre. Man har insett att trädet löser problemet bättre själv, och att man bara kapslar in svamp i en fuktig och fördelaktig miljö

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #11 skrivet: 21 apr-14 kl 22:11 »
Med en så stor skada som fotot visar är det nog rätt kört. Även om trädet överlever just nu, så har körsbär en så låg rötbeständighet att trädet ändå kommer att ge sig om några år.

Troligen betydligt bättre att byta mot ett oskadat träd så snart som möjligt, så att man får ett träd som är livskraftigt. (Rätt trist om man lägger flera års möda och väntan
på något som ändå dör)

GetenTekla

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #12 skrivet: 22 maj-14 kl 20:09 »


Nu har trädet börja slå ut. Vad tro ni har den någon chans.
Såret ser bra ut. Jag tvätta de nog efter olyckan.
Allt ser bra ut.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #13 skrivet: 22 maj-14 kl 20:48 »
Den uppåtgående strömmen sker inne i trädet så bladen slår ut.
Den nedåtgående strömmen sker innanför barken där barken är skadad kan det inte ske så rötterna som hör till dom ledningsbanorna kommer att dö. Nästa år ser ni döda grenar.
När man ska fälla träd ringbarkar man träden om man tror/vet att rötterna kan skicka  rot skott. Träden grönskar första året och dör nästa.

Jag håller med att det är en så stor skada så det blir röta i stammen och nere vid marknivå ännu sämre.
Den kan dock leva många år till delvis. Jag föreslår att ni planterar ett nytt och njuter av dom bär den ger tills den inte vill vara med längre och sen tar bort den. Äpplen och päron kan man ganska lätt laga skador på men körsbär är tyvärr en helt annan sak.

Beklagar men olyckor sker ibland och går inte alltid att laga.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: SOS .........körsbärsträd..
« Svar #14 skrivet: 22 maj-14 kl 21:32 »

Nu har trädet börja slå ut. Vad tro ni har den någon chans.
Såret ser bra ut. Jag tvätta de nog efter olyckan.
Allt ser bra ut.
Kan vi få se en bild på den läkta skadan? Alltså en likadan bild ur samma vinkel som den du tog på skadan då den var ny.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser