Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatislök  (läst 4211 gånger)

solhanna

  • Inlägg: 13
Potatislök
« skrivet: 03 mar-14 kl 22:13 »
Jag letar efter utsäde till potatislök, finns det någon som har eller vet vart man får tag på det?

Camilla H

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
SV: Potatislök
« Svar #1 skrivet: 26 mar-14 kl 14:13 »
Jag och min mamma är också på jakt efter potatislök.

Finns det någon här på alternativ.nu som kan tänka sig att sälja sättlök eller som vet vart man kan köpa?

Vore jättetacksam för svar!
// Camilla
“People are being persuaded to spend money we don’t have, on things we don’t need, to create impressions that won’t last, on people we don’t care about”

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Potatislök
« Svar #2 skrivet: 26 mar-14 kl 18:58 »
Gå med i föreningen SESAM , tror de kan ha potatislök

solhanna

  • Inlägg: 13
SV: Potatislök
« Svar #3 skrivet: 16 apr-14 kl 16:48 »
Jag hittade potatislök på trädgårdsmässan, tyvärr inte så mycket. Men om odlingen lyckas tänkte jag dela med mig till nästa säsong eftersom det är så svårt att få tag på utsäde

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Potatislök
« Svar #4 skrivet: 16 apr-14 kl 19:25 »
har man riktig tur kan man hitta det i matbutiker
Västgötamor

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Potatislök
« Svar #5 skrivet: 16 apr-14 kl 19:48 »
Hej alla snälla!
Jag har fått napp!
Kan ju även meddela att jag har haft som jag fått via SESAM Men tyvärr tog jag kål på dem, det är svårt, men det går...

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatislök
« Svar #6 skrivet: 17 apr-14 kl 10:55 »
Jag skulle vilja ha en trovärdig och heltäckande förklaring till skillnaden mellan schalottenlök och potatislök. Båda heter Allium cepa var. aggregatum i t.ex. SKUD (Svensk kulturväxtdatabas). Någon kallar sorterna Santé, Prisma och Red Sun för potatislök, i trädgårsbutiker säljs de som schalottenlök. Min känsla är att det som odlas i Östeuropa är potatislök och i Västeuropa är det schalottenlök. Likaså, om man har en stam av lök som inte har ett sortnamn eller har ett namn efter odlingsområdet, då blir det potatislök. Jag har sorter som jag köpt som schalottenlök och andra sorter som jag skaffat via odlarkolleger som potatislök, och jag kan inte se någon skillnad i växtsätt. Inte heller har jag hittat någon övertygande förklaring på alla de hemsidor jag besökt på nätet.

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Potatislök
« Svar #7 skrivet: 17 apr-14 kl 11:13 »
Här står lite: http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr%C3%B6nsaker/L%C3%B6kv%C3%A4xter/Potatisl%C3%B6k
Hittade även det här på säsongsmat:
"Potatislöken är en lite bortglömd matlök, en nära släkting till schalottenlök (gränsen mellan de båda varianterna är flytande[1]), som förutom sin fina smak har den goda egenskapen att tåla lagring utomordentligt bra! Lyckas man bara hitta potatislök så står den sig, väl förvarad, hela vintern och fram till nästa säsong, även under senvåren då de flesta fjolårslökar brukar bli ganska tråkiga.

Precis som schalottenlöken är potatislöken klyftad. "

För min del är det faktum att man kan förvara löken i ett normalt hem och därmed bli självförsörjande på utsäde som är grejen! (De jag hade ihjäl dog i samband med en flytt då de blev upptyckta ur jorden vid fel tidpunkt!)
Plus att det är roligt att hålla liv i ett kulturarv så klart!

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Potatislök
« Svar #8 skrivet: 17 apr-14 kl 11:16 »
Men jag är ju bara så knäpp!
Jag har hållit på och svarat i en tråd jag trodde att jag hade startat, men det är tydligen fler som är på jakt efter potatislök! FÖRLÅT för att jag har kidnappat denna, Solhanna!

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Potatislök
« Svar #9 skrivet: 19 apr-14 kl 10:55 »
Potatislöken är en mindre förädlad eller ursprunget till charlotten .
Potatislöken är snabbvuxen och ska hinna fram till skörd från frö under en säsong och ha lättare för att gå i frö än charlotten .
Så jag ser många fördelar med potatislök eftersom den går att lagra som frö också och inte bara i smålökar för utsättning .

Om man bara sätter potatislök från sättlök så kommer frösättningsförmågan att minska då man selekterar ut lök som inte blommar . Och då har man en ny charlottenlök istället för en härdig potatislök .

frulinde

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Potatislök
« Svar #10 skrivet: 19 apr-14 kl 19:58 »
Potatislöken är en mindre förädlad eller ursprunget till charlotten .
Potatislöken är snabbvuxen och ska hinna fram till skörd från frö under en säsong och ha lättare för att gå i frö än charlotten .
Så jag ser många fördelar med potatislök eftersom den går att lagra som frö också och inte bara i smålökar för utsättning .

Om man bara sätter potatislök från sättlök så kommer frösättningsförmågan att minska då man selekterar ut lök som inte blommar . Och då har man en ny charlottenlök istället för en härdig potatislök .

Spännande att kunna spara bara frö! Är det någon särskild sort du har lokalt, och vill du dela med dig av frö?
Jag har letat potatislök ett tag nu och förstått det som att de bara förökas med sättlök. Nästa år kommer vår lokala sort i Västerbotten till försäljning från en plantskola som börjat odla upp den och jag har nedräkning tills dess. :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Potatislök
« Svar #11 skrivet: 19 apr-14 kl 20:47 »
Den potatislök jag har kommer från Finland och heter LEMI , jag har fått den genom SESTO och Nord-Gen .
Där heter den allium cepa var. solaninum .

Sök i plantdatabasen där så står det lite mer om löken .

frulinde

  • Inlägg: 7
    • Västerbotten
SV: Potatislök
« Svar #12 skrivet: 21 apr-14 kl 19:13 »
Tack!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Potatislök
« Svar #13 skrivet: 21 apr-14 kl 20:55 »
Jag skulle vilja ha en trovärdig och heltäckande förklaring till skillnaden mellan schalottenlök och potatislök. Båda heter Allium cepa var. aggregatum i t.ex. SKUD (Svensk kulturväxtdatabas). Någon kallar sorterna Santé, Prisma och Red Sun för potatislök, i trädgårsbutiker säljs de som schalottenlök. Min känsla är att det som odlas i Östeuropa är potatislök och i Västeuropa är det schalottenlök. Likaså, om man har en stam av lök som inte har ett sortnamn eller har ett namn efter odlingsområdet, då blir det potatislök. Jag har sorter som jag köpt som schalottenlök och andra sorter som jag skaffat via odlarkolleger som potatislök, och jag kan inte se någon skillnad i växtsätt. Inte heller har jag hittat någon övertygande förklaring på alla de hemsidor jag besökt på nätet.

Inte heller jag tycker det finns någon tydlig skillnad. Det där med att växa olika högt i jorden ger jag inte mycket för. Möjligen har de som kallas schalottenlök tendens till mer svängda och/eller killformade sidolökar och/eller är rödare i färgen, medan potatislökarna är gula och har rundare sidolökar. Men det mesta är överlappande och namngivningen inte konsekvent. Golden Gourmet är t.ex. ibland potatislök, ibland schalottenlök.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser