Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?  (läst 7633 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« skrivet: 08 aug-15 kl 21:28 »
Hur förvarar man sina fröer bäst, hur gör de riktiga proffsen tex folk i botaniska trädgårdar, är  kalt och mörkt tex kylskåp ett bra sätt och hur kallt ska det vara, är det olika från sort till sort vill ha mycket information om ämnet eftersom mina fröer gått ner i grobarhet drastiskt.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-15 kl 21:47 »
Det är en riktig vetenskap. De skall förvaras svalt, men även luftfuktigheten bör vara rätt och det skall vara mörkt. För vanliga människor utan tillgång till laboratorie kan det vara bra att förvara fröna i plastpåsar i kylskåpet.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-15 kl 22:22 »
Förvarar fröerna i kaffefilter och svalt i matkällaren. :)

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-15 kl 08:51 »
I Odla med P1 pratar Majlis Pettersson om att man ska lägga fröna i en papperspåse (kan börj mögla i plastpse) i ett kylskåp. Hon har ett helt eget kylskåp bara för frön.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« Svar #4 skrivet: 04 okt-15 kl 18:57 »
Svalt, jämn temp, (ganska) mörkt, torrt.
Måttligt uppvärmt och ej solbelyst rum i uppvärmt och isolerat hus är klart önskvärt.
Rum i norrläge på andra våningen är bra. Två ventiler i rummet, en lågt och en högt ska visst vara en fördel också.
Papperspåsar i plastburk funkar. Torkade fröer kan på så vis hålla sig torra även i lokal som är lite funktigare än önskvärt, men helst bör lokalen vara torr. Med lite fuktigare än önskvärt menar jag t.ex. kylskåp, rum på nedre botten, rum där man sover.
För en del fröer kan livslängden förlängas genom frysförvaring. (Jag är inte särskilt insatt i detta, då jag inte använder metoden.)

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur förvarar man sina fröer bäst hur gör proffsen?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-17 kl 21:43 »
Hej.Jag var medlem i Sesam och där sa en person som skickade mej fröer att fröerna ska förvaras i frysen.Som bekant så stannar väl utvecklingen i frysen,eller !?Så det betyder väl att fröet är så gott som färskt när det planteras !?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (1 dolda)
Trolle_85, xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser