Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lieslåtter  (läst 6452 gånger)

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
Lieslåtter
« skrivet: 01 jul-15 kl 22:17 »
 Någon som håller på med det? Jag testar lite, fick för mig att jag skulle hässja lite hö och tänkte att jag slår själv med lien.
 Vad ska man ha för blad egentligen till lien? köpte först en billig lie på Jula, men den höll inte så länge, så bytte till ett blad från Fiskars, tänkte att det borde vara bättre kvalitet. Men det är inte så långt? 65 cm.  Och ganska brett. Men har inte sett något annat I handeln, även Lantmännen hade samma modell.
Har haft lite problem med att slå gräset, det blir tofsar kvar.




wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Lieslåtter
« Svar #1 skrivet: 01 jul-15 kl 22:39 »
Jag är ingen expert, men kan dela med mig av det jag snappat upp. (Det behöver inte vara rätt.)

Man måste ha rätt teknik. Bäst är om man hittar nån gammal erfaren liare att fråga... Vinkeln på lien är viktig, hur den är i förhållande till marken och stråna. Sen ska man typ vagga fram om jag fattat rätt. Inte svänga armarna utan hela kroppen typ. Lien måste givetvis vara supervass. Slipa typ hela tiden om man råkat slå i backen. Kanske är moderna liar sämre... brukar ju kunna va så med det mesta. Du kan inte hitta nån gammal lie hos någon som går att slipa upp? Tror att det är olika på liar också... tror att gräslie är den med ett längre blad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lieslåtter
« Svar #2 skrivet: 01 jul-15 kl 22:48 »
Lien skall följa marken och ganska långt ner för att du skall klara skära av strået med så lite ansträngning som möjligt. Och som föregående talare skrev så skall armarna bara hålla lien och man skall vrida kroppen för att få rörelsen rätt.
Det är skitsvårt. Prova att flytta dig mer åt det håller du slår ifrån och slå mindre mängd ber slag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lieslåtter
« Svar #3 skrivet: 01 jul-15 kl 23:04 »
Är liten bara 65 cm? Lät väldigt kort. Jag har också någon kort och tjock lie men den används inte för slåtter men jag har bara gamla liar och ingen nytillverkad. De liar jag slår med är betydligt längre och jag har aldrig tyckt det varit svårt att slå, däremot är det tungt arbete. Kanske kan du fråga någon som kan om det går slå med din lie? Svårt att veta om det är dig eller lien det är fel på.

"En skicklig slåtterkarl skulle ha en lång lie, upp till 10 kvarter, dvs 150cm. Liens längd mättes i kvartsalnar, 14,5cm. Idag tillverkas liar endast i 4-6 kvartar. Förr fanns alla längder från 3,5 till 8 kvartar i handeln, 51-118cm." står det i min bok.

Det står även; "Liebladets krumning, längd och bredd varierar inbördes. Man skiljer mellan skördelie, slåtterlie, busklie, sjögräs, eller fräkenlie. Lien kan också indelas i kortliar och långliar. Kortlien är bäst lämpad för slåtter på stenig och eländig mark.

Grå

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Lieslåtter
« Svar #4 skrivet: 02 jul-15 kl 00:06 »
Bra artikel nyligen i tidningen...

Har slagit i år och fick tofsar först men jag hade en handledare som visade mig och de försvann när tekniken blev bättre. Längden på bladet spelar mindre roll än längden på skaftet el handtagens placering och vinkeln på bladet.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lieslåtter
« Svar #5 skrivet: 02 jul-15 kl 01:45 »
Youtube är bra för att se hur de som kan gör. Här ett par länkar: https://www.youtube.com/watch?v=K_LVVui8o7g

https://www.youtube.com/watch?v=dVv597m848s

Här slår jag så lite att jag inte brytt mig om att fixa en lie som passar mig, men det skulle jag definitivt göra om jag skulle slå en vall. Förutom att vinklar och orvets längd skall passa, så skall bladet vara lagom långt till kraften bakom. Och givetvis skärpa lien så det går lätt.

Här är en länk till: http://www.melicamedia.se/lie/orvmatt.html

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Lieslåtter
« Svar #6 skrivet: 03 jul-15 kl 09:05 »
Tack för alla svaren :)  Det är nog vinkeln som det är lite fel på, så himla svårt att ställa in den rätt själv. Jag hade först en äldre lie som var längre, den hade jag ärvt av farfar. Råkade köra den i backen och bladet knäcktes av, gjorde sen samma grej med den från Jula... Är det vanligt att detta händer?

Hur slipar man bäst lien? min pappa har hjälpt mig med att slipa den med vinkelslip men den har man ju inte med sig på fältet precis.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lieslåtter
« Svar #7 skrivet: 03 jul-15 kl 09:18 »
Vinkelslip är inte bra, det blir lätt för varmt i eggen. Våtslip bör det vara, alltså oftast en sådan sten som sitter på en axel och har en balja med vatten under. Jag har använt en fin natursten som bryne att ha med, men har gått över till ett fint diamantbryne.

Knäcka bladet två gånger måste nog vara ovanligt.

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Lieslåtter
« Svar #8 skrivet: 03 jul-15 kl 09:54 »
Ute på fältet använder jag en vanlig knivslip till lien,
alltså en sån köksvariant, rund pinne med handtag.

Funkar bra men inte är man nån pärla på att slå för det ::)
Kämpar på en stund, ger upp å hämtar trimmern.. Samma visa varenda år

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lieslåtter
« Svar #9 skrivet: 03 jul-15 kl 11:23 »
Jag hade först en äldre lie som var längre, den hade jag ärvt av farfar. Råkade köra den i backen och bladet knäcktes av, gjorde sen samma grej med den från Jula... Är det vanligt att detta händer?


Men den från jula, ingår inte orv då? Då är det ju bara att slå, dvs man behöver inte ställa in något.

Det måste var väldigt vanligt att folk slår sönder sina liar eftersom det aldrig finns några begagnade på auktion. Jag var på en gårdsauktion förra helgen och det fanns spadar, minst 3 spett, grepar och så vidare men inte en enda lie.

Om du kör den i backen så har du fel teknik om det är spetsen som går av. En lie som är ny behöver man knappast slipa? Jag använder ett brynje men borde kanske ta fram slipstenen. Ett tips som ingen nämnt tror jag, är att det är lättare att slå när det regnat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lieslåtter
« Svar #10 skrivet: 03 jul-15 kl 13:07 »
Ja, det är konstigt att man ser så få gamla liar, men de slets nog ut. Här på gården där det finns gamla redskap kvar så finns inte ett spår av en vuxen mans lie. En fin kvinnolie med träorv finns det dock. Har nog mest använts i trädgården.


sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Lieslåtter
« Svar #11 skrivet: 03 jul-15 kl 16:01 »
Det var inte spetsen som rök av utan det var längst in där man fäster den. Ja det var absolut inte min mening att slå den i backen, bara råkade göra så :)

Ja orvet ingick men man måste ändå ställa in den efter sin egen kropp, allar är ju inte lika långa. Men sen köpte jag ett blad på jula som jag nu har fäst på det gamla orvet. Jag har trots min usla teknik fått ihop 4 hässjor.

Hur fort kan en hässja torka? Höet känns helt tort, det har ju varit mellan 25-30 grader några dagar och även blåst lite.

Håller med om att det är lite lättare efter regn, man får bättre tag i gräset då känns det som.

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Lieslåtter
« Svar #12 skrivet: 03 jul-15 kl 16:15 »
Ute på fältet använder jag en vanlig knivslip till lien,
alltså en sån köksvariant, rund pinne med handtag.

Funkar bra men inte är man nån pärla på att slå för det ::)
Kämpar på en stund, ger upp å hämtar trimmern.. Samma visa varenda år

Trimmer istället för lie?

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Lieslåtter
« Svar #13 skrivet: 03 jul-15 kl 17:38 »
Ja det går bra, men man kan inte häsha höet eftersom det slås sönder mer.
Inte idealiskt, men vi hade sån gammal, oslagen äng där gammalt gräs byggt upp en tovig matta.
Då var det perfekt att jobba ner det med trimmer.

Riktiga ängsnördar rynkar nog näsan åt trimmerkörning men jag tycker det är bättre att
det blir slaget med trimmer än inte alls.
En vass, fyrkantig tråd använder vi.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lieslåtter
« Svar #14 skrivet: 03 jul-15 kl 20:35 »
Hur fort kan en hässja torka? Höet känns helt tort, det har ju varit mellan 25-30 grader några dagar och även blåst lite.

Är höet tunnt och det är väldigt varmt i några dagar kan de torka på backen Förra året hässjade jag aldrig utan bar in höet efter 2-3 dagar.
I normala fall brukar man låta höet hänga på hässjorna i 2 veckor, men då kan det ju komma någon regnskur också.

Riktiga ängsnördar rynkar nog näsan åt trimmerkörning men jag tycker det är bättre att
det blir slaget med trimmer än inte alls.
En vass, fyrkantig tråd använder vi.

Jag slog en halv hektar förra året med lie, sen gav jag upp och hämtade röjsågen. Jag satte på gräsklingan och det gick ju fortare än med lie men det är dyrt med Aspen.

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Lieslåtter
« Svar #15 skrivet: 03 jul-15 kl 22:00 »
Ja det går bra, men man kan inte häsha höet eftersom det slås sönder mer.
Inte idealiskt, men vi hade sån gammal, oslagen äng där gammalt gräs byggt upp en tovig matta.
Då var det perfekt att jobba ner det med trimmer.

Riktiga ängsnördar rynkar nog näsan åt trimmerkörning men jag tycker det är bättre att
det blir slaget med trimmer än inte alls.
En vass, fyrkantig tråd använder vi.

Ok ja jag är ingen ängsnörd, försöker bara få in mitt gräs, har massor som inte hästarna orkar beta ner och jag tycker det är synd att det bara ska förföras, det blir bara nertrampat. Vad är det för slags trimmer du har? blir nyfiken. Tänkte man skulle kunna ta och slå lite med lien det gräset man hänger överst som vattnet kan rinna av ? har så jag kan få ihop säkert 6-8 hässjor till men orkar bara inte slå mer.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Lieslåtter
« Svar #16 skrivet: 03 jul-15 kl 22:13 »
Jag slipar alltid liar och annat med för den delen, på roterande våtslipsten (sandsten som roterar i vatten bad). Skulle inte våga använda vinkelslip eller smärgel. Är väldigt storrisk att förstöra härdningen då. Du kanske har någon äldre bonde i närheten som du kan be om hjälp med slipningen. Annars så går det ju att lämna inför slipning på sliperi.

Jag slog en hel del med röjsåg och trekantig slyklinga när jag hade kaniner. Fördelen med slyklingan tyckte jag var när det var hallonbuskar och annat grövre. Då hade en lie tagit o önödigt mycket stryk.

Janne
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Lieslåtter
« Svar #17 skrivet: 03 jul-15 kl 23:08 »
Ok ja jag är ingen ängsnörd, försöker bara få in mitt gräs, har massor som inte hästarna orkar beta ner och jag tycker det är synd att det bara ska förföras, det blir bara nertrampat. Vad är det för slags trimmer du har?

Jag har en 13år gammal husqvarna, vet ej modell men nånstans mellan proffs å hobby. Kostar väl 3500-4000kr idag.
Hade tänkt köpa ny nämlingen men den går bra så vi köpte reservdel istället när axeln gick av.
Kan nog krama ett par år till ur den >:D
Om man inte är så långarmad så är Husqvarna bra, dom andra har för brett "styre" å går ej att justera.

Precis lagom stark, en tankning räcker länge.
Förra året körde jag upp en dunk aspen, då fick vi in hö motsvarande en hösilage-bal ungefär.
Svårt att beräkna men höet räckte ungefär lika länge. Så det blev ingen vinst så sett men ängen ska skötas
å på många ställen kommer man inte fram med slåttern.

Gillar inte å köra med klinga. Snöre e liksom mer finess å kontroll

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Lieslåtter
« Svar #18 skrivet: 03 jul-15 kl 23:10 »
Youtube är bra för att se hur de som kan gör. Här ett par länkar: https://www.youtube.com/watch?v=K_LVVui8o7g

https://www.youtube.com/watch?v=dVv597m848s




De där har ju typ sådana här grejer: http://www.liemats.se/Lie.html
Knackeliar och ergonomiska orv och grejer.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Lieslåtter
« Svar #19 skrivet: 03 jul-15 kl 23:13 »
Med snöre kommer man inte i närheten av hastighet med lie och med klinga så är det i så fall bara de största proffsröjarna som gäller. Mellanklassarna duger mest till lite trädgårdslek.

Ska det tvunget till maskin, så är det bättre att lägga de pengarna på slåtterbalk, som går på lågt varv. Lär löna sig rätt snabbt, bara i bränslekostnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser