Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg-tips?  (läst 7184 gånger)

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
Surdeg-tips?
« skrivet: 11 jul-15 kl 22:32 »
Hej!

Jag har nu satt 2 surdegar- en med vete och yoghurt och en med råg och rivet äpple. Imorgon är det dags!!! VAD SKA JAG BAKA? Har bara väntat på att grunddegarna ska bli klara, växa och utvecklas som de gör på bilderna på nätet. Och det har de gjort! Har inte ens funderat över...vad gör jag nu då  ::)!

Måste ju bara ha ett bra recept! Har googlat lite men blir bara mer förvirrad (om det är möjligt!). Har ni några goda råd till en gröngöling som desperat vill lyckas med sina första surdegsbröd?

Molly

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Surdeg-tips?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 22:20 »
Inte följde jag några recept helt och hållet (som vanligt), experimenterade med och utan varmluft, med isbitar alternativt sprayflaska osv och det blev 4 fantastiskt smarriga bröd! Tar ändå gärna emot tips och råd!

Molly

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Surdeg-tips?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-15 kl 02:27 »
Lergryta Molly! Om du tar och läser en bok om att baka i lergryta och helt sonika utesluter jäst och tillsätter surdegsgrund i stället. De gör inget om degen blir lite kladdig för grytan håller formen. Vill du så kan du tillsätta en liten unns bakjäst för att säkra att degen reser sig.Men jag tycker att i ett surdegsbröd ska de bara va surdeg.Vissa bröd blir platta med bara surdeg och vill man få dom snyggare så kan man fuska lite. Min favorit är valnötsbröd på ljust mjöl med vetesurdeg.Jag brukar va snäll med degen å hälla i lite sirap eller flytande honung dels för smaken men även för att de jäser lite bättre. Sen kalljäser jag nått dygn .Jäser man lite för länge så tappar brödet kraft.Men de är bara att prova.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Surdeg-tips?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-15 kl 19:34 »
Toppen- en sådan har jag! Bara att sätta igång att experimentera! Tack för tipset!

Molly

SigridA

  • Inlägg: 3
    • Danmark
SV: Surdeg-tips?
« Svar #4 skrivet: 16 nov-15 kl 10:07 »
Man kan gøra en surdeg med vete, se Anneli Schønneks bok om surdegsbrød från www.syran.se.
Jag tycker det ær fantastiskt med en stenkvarn, tex en Samap 100, begagnad från www.ebay.fr i Frankrike, eller en ny från Danmark.
Sen kan man gå på hælsokost och køpa alla møjliga gamla sorter med hela korn och ifall de ska sparas længe så kan man lægga i bara lite Diatomjord - Diatomaceous Earth, från tex diatomx.co.uk - så kommer det inga flugor.
Aurion i Danmark har de mest fantastiska kornsorter som øhlandshvede/vete, emmer, enkorn, svedjerug och dalarvete - de två sista ær mina favoriter, och så kan man køpa hel havre, tvætta den fort med vatten och en visp, sila bort vattnet, strø ut på en bakplåt, inte allt før tjockt och rosta den långsamt på lægsta værme i ugnen, så kan det feta havret också malas till mjøl, till riktig gammaldags grøt.
Jag bakar surdegsbrød i lerformar, eller så bullar eller platta kakor. Det ær inte så svårt. Det kan hænda att hela degen blir till en surdeg och alldels klibbig, men det ær bara att hælla i mera vatten och mjøl.
MAn kan blanda olika kornsorter och allt ær gott. Inga problem och inte svårt alls. MAn kan alltid gøra en ny surdeg på en tre dagar eller lægga i lite av den gamla så går det på kanske en dag. Inte svårt alls och det ær mycket nyttigare æn vanligt brød.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Surdeg-tips?
« Svar #5 skrivet: 16 nov-15 kl 16:57 »
Hej SigridA
Var i Danmark kan man köpa Samap 100? Vad tycker du om den? Har du även testat deras handdrivna?

Varför skulle det komma flugor i säden?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Surdeg-tips?
« Svar #6 skrivet: 16 nov-15 kl 18:53 »
Hej SigridA
Var i Danmark kan man köpa Samap 100? Vad tycker du om den? Har du även testat deras handdrivna?

Varför skulle det komma flugor i säden?


Det är nog mjölbaggar och andra skalbaggar som avses:

https://en.wikipedia.org/wiki/Diatomaceous_earth#Pest_control
http://www.richsoil.com/diatomaceous-earth.jsp

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Surdeg-tips?
« Svar #7 skrivet: 19 nov-15 kl 10:12 »
... eller fjärilar.

http://www.skadedjursfri.se/kvarnmott

Dessa är inte alls roliga att ha i skafferiet.  :(

Gilbert

  • Gäst
SV: Surdeg-tips?
« Svar #8 skrivet: 19 nov-15 kl 10:17 »
Mjölbaggar har funnits i mjölpaket när jag växte upp, de siktade man bort och är helt ofarliga. Det har säkert slunkit ner någon också, xtra protein.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Surdeg-tips?
« Svar #9 skrivet: 12 dec-15 kl 13:52 »
Någon som provat att använda "slattarna" som man vanligtvis slänger när man gör surdegsgrund? Jag menar som extra tillskott till "vanliga" brödrecept?
//Dagg

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Surdeg-tips?
« Svar #10 skrivet: 12 dec-15 kl 15:19 »
Någon som provat att använda "slattarna" som man vanligtvis slänger när man gör surdegsgrund? Jag menar som extra tillskott till "vanliga" brödrecept?
//Dagg

Menar du änden på brödet? Varför ska man slänga det? Välgräddat och gott, om än lite torrt och hårt ibland. Min mamma tyckte det var det godaste på brödet.

Dock har jag hört att man ska kunna starta surdeg med en bit surdegsbröd, så det funkar kanske, men jag har aldrig prövat.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Surdeg-tips?
« Svar #11 skrivet: 12 dec-15 kl 15:23 »
Ha ha, nej, jag menar inte "skalken"! Den är ju godast! Nej, jag menar det man häller bort då man gör surdegsgrunden!
//Dagg

Adelina

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Surdeg-tips?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-15 kl 16:06 »
Pröva att lägga i någon msk honung när du sätter surdegen dag 1 (då du sätter degen med en slatt från den gamla surdegen). Detta ger en fin jäsning och du behöver inte tillsätta extra jäst dag 2.
Jag bakar också i lergryta eller gjutjärnsgryta.
Dag 1: Surdeg, 4dl vatten, honung, 330 gr mjöl.
Dag 2: + 4 dl vatten, 2 tsk salt, 650 gr mjöl. Glöm inte att ta undan till nästa bak.
Starta på 250 gr och sänk till 175 efter tycke. 2 tim i ugn.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Surdeg-tips?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-15 kl 20:31 »
Det jag tänker på är det rödmarkerade nedan (från Kungsörnens webbsida):
Dag 1: 

Rör ihop vatten och mjöl och ev. äpple/yoghurt i en bunke, täck med plastfolie eller våt handduk. Ställ burken på ett varmt ställe. På sommaren kan den stå framme, men vintertid kan det vara bra att hitta något skrymsle som är lite varmare, gärna 25–28°C t ex i skåpet ovanför kylen, där brukar det vara lagom varmt. Låt blandningen stå i 3 dygn. Skaka försiktigt på burken morgon och kväll.

Dag 3:

Blanda i vatten och det nya mjölet. Blandningen kommer nu att bli lite tjockare.

Dag 4:

Häll ut allt utom cirka 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om.

Dag 5, morgon

Upprepa steget från dag 4, alltså häll ut allt utom cirka 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om.

Dag 5, kväll

Om surdegen efter 10–12 timmar har rest sig ordentligt, nästan till dubbel storlek, och har konsistens som liknar chokladmousse är din surdegsgrund klar.

Jag provade idag att ta med slatten från dag 4 (alltså det som jag vanligtvis häller ut) och rensade skafferiet på olika mjölsorter det inte fanns så mycket kvar av. Det blev durum, grovt råg och vetemjöl. Rörde ner lite honung, några rivna äpplen, lite sirap och pyttelite vanlig jäst och kryddade med fänkål. Körde jäsning på måfå medan jag sysslade med annat. Sträckte och vek några gånger under ca 2 timmar och la det i en lergryta. Det blev ett av de bästa bröden hitintills...Man borde kanske skrivit upp lite mer noggrannt hur man gjorde  ::)!
//Dagg

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Surdeg-tips?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-15 kl 21:38 »
Ha ha, nej, jag menar inte "skalken"! Den är ju godast! Nej, jag menar det man häller bort då man gör surdegsgrunden!
//Dagg

Aha. Jag har aldrig gjort så. Därför förstod jag inte. Jag får inga slattar över. Men det kan bli ganska surt ibland.
Finns nån webbsida som förklarar ditt sätt att göra surdeg?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Surdeg-tips?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-15 kl 02:23 »
Om du söker på "mata surdeg", så kommer du se att det är ett vanligt förfarande också när man förvarar en surdeg i kylen

http://paindemartin.blogspot.fi/2010/01/konsten-att-mata-en-surdeg-igen.html

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Surdeg-tips?
« Svar #16 skrivet: 13 dec-15 kl 12:12 »
Hej!
Någe som ja gjort e att krydda på me svartpeppar
kryddpeppar, rosepeppar. osv en granne vill ha en
sån brödlev om han ska skotte me lastarn  :D
Experimentera mera  ;)
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Surdeg-tips?
« Svar #17 skrivet: 13 dec-15 kl 12:18 »
Jag testade med hönsens mat en gång  ;D
Sädblandning av vete korn havre ärtor dom var krossat. Kryddade med kryddpeppar. Det brödet blev jättegott!  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Surdeg-tips?
« Svar #18 skrivet: 13 dec-15 kl 15:15 »
Om du söker på "mata surdeg", så kommer du se att det är ett vanligt förfarande också när man förvarar en surdeg i kylen

http://paindemartin.blogspot.fi/2010/01/konsten-att-mata-en-surdeg-igen.html


OK, då förstår jag. Jag tycker förvaring i burk i kylskåp är det sämsta sättet att förvara surdeg bland de tre metoder jag har prövat, även om det går. (Jag har då förvarat tämligen fuktig till blöt surdeg i glasburk med lock.) När jag använt denna metod har jag märkt att man bör helst baka en gång i veckan. Annars är det bra att mata surdegen, även om jag sällan gjorde det. Då den fick stå längre än en vecka blev den halvt urartad efter ett tag, så det var nästan som att starta en ny surdeg när jag skulle baka på den. Så om man förvarar i kyl så tror jag det är bra att mata degen en gång i veckan.

En kanske bättre metod är att frysa surdegen, men jag har använt den så lite så jag är inte säker. För en kompis fungerade detta bra i många år.

Den bästa metoden bland dem jag prövat tycker jag är att torka surdegen. Jag spar lite surdeg i bunken, sätter till mycket torrt mjöl, låter det torka och stoppar ned hela bunken i papperspåse. När jag ska starta nytt bak sätter jag ofta bara till vatten. Jag startade nyligen två torkade surdegar som vilat i 5-10 år. Det är mina gamla råg- och vetesurdegar. De gick igång på 2-3 dar, vilket jag tycker är bra när de vilat så länge. Men då satte jag även till färskmalet mjöl. Nu när de är i gång kan man ofta göra så att man blöter upp på kvällen och bakar nästa dag/kväll, men ibland tar det lite längre tid.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Surdeg-tips?
« Svar #19 skrivet: 15 dec-15 kl 12:41 »
OK, då förstår jag. Jag tycker förvaring i burk i kylskåp är det sämsta sättet att förvara surdeg bland de tre metoder jag har prövat, även om det går. (Jag har då förvarat tämligen fuktig till blöt surdeg i glasburk med lock.) När jag använt denna metod har jag märkt att man bör helst baka en gång i veckan. Annars är det bra att mata surdegen, även om jag sällan gjorde det. Då den fick stå längre än en vecka blev den halvt urartad efter ett tag, så det var nästan som att starta en ny surdeg när jag skulle baka på den. Så om man förvarar i kyl så tror jag det är bra att mata degen en gång i veckan.

En kanske bättre metod är att frysa surdegen, men jag har använt den så lite så jag är inte säker. För en kompis fungerade detta bra i många år.

Den bästa metoden bland dem jag prövat tycker jag är att torka surdegen. Jag spar lite surdeg i bunken, sätter till mycket torrt mjöl, låter det torka och stoppar ned hela bunken i papperspåse. När jag ska starta nytt bak sätter jag ofta bara till vatten. Jag startade nyligen två torkade surdegar som vilat i 5-10 år. Det är mina gamla råg- och vetesurdegar. De gick igång på 2-3 dar, vilket jag tycker är bra när de vilat så länge. Men då satte jag även till färskmalet mjöl. Nu när de är i gång kan man ofta göra så att man blöter upp på kvällen och bakar nästa dag/kväll, men ibland tar det lite längre tid.

Det där med att torka surdegen måste jag prova..jag glömmer att sköta om den i kulen och frysen är full!
//Dagg

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Surdeg-tips?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-15 kl 14:16 »
Min erfarenhet är att mjölksyrabakterier inte överlever varken torkning eller frysning speciellt bra, och det är just därför som de allra flesta amatörer väljer att förvara den i kylen och regelbundet mata den.

http://dx.doi.org/10.1016/j.idairyj.2004.02.001

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Surdeg-tips?
« Svar #21 skrivet: 15 dec-15 kl 14:31 »
Min erfarenhet är att mjölksyrabakterier inte överlever varken torkning eller frysning speciellt bra, och det är just därför som de allra flesta amatörer väljer att förvara den i kylen och regelbundet mata den.

Hur märker du att mjölksyrabakterierna inte har överlevt?

Vilka blir de praktiska konsekvenserna? Jäser det sämre eller inte alls eller blir det en annan karaktär på surdegen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser