Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässlingar Nykläckta mat  (läst 3091 gånger)

daer

  • Gäst
Gässlingar Nykläckta mat
« skrivet: 31 maj-06 kl 16:52 »
Våra gäss har äntligen lyckats få två, numera en unge kläckt. Har varit en del problem när den första kläcktes. Först var hon helt upptagen med denna så hon ruvade inte de resterande, 13 st, äggen. Vi upptäckte det efter ett tag och tog in de till kläckaren. Hon fick ha kvar 2 klarägg så hon inte ger upp helt.

Min fråga är nu hur man ser till att denna nya får mat och vatten som de vuxna inte tar. De vuxna har mat på samma ställe så det är inte därför. De har det i en större foderautomat på väggen. Vi har försökt lägga mat i en låg foder automat, men det hjälpte inte. Har även provat med att stänga in den ruvande honan och ge mat/vatten där utan bättre resultat.

Vad skall man ge dessa små?

Anledningen till att det nu bara är en kvar, av två, är att den andra drunknade i de vuxnas vattenhink.
Den som är kvar har vi fått ta in för att mata och värma upp den.

Så hur enkelt hur brukar man göra med maten till de små nykläckta?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Gässlingar Nykläckta mat
« Svar #1 skrivet: 31 maj-06 kl 17:01 »
Till mina småkycklingar brukar jag ge kycklingfoder. Strör ut det på en brädbit eller lite grovt papper de första dagarna. Har du inte tillgång till kycklingfoder så hårdkoka ägg och smula sönder.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser